van der Horst

Zolder Superprix: Reacties na de wedstrijd

Belcar Endurance Championship 2018
Belcar Endurance Championship 2018
Zoals gebruikelijk legde Autosport.be na afloop van de Belcar-manche zijn oor te luister bij enkele van de deelnemende rijders. Op Autosport.be geen voorgekauwde citaten uit persbabbels, maar echte en bovendien exclusieve reacties onder meer opgetekend aan de voet van het podium.
Lees ook: Zolder Superprix: Aqua Protect Racing zegeviert na indrukwekkende slotstint Kris Cools

Koen de WIt - BMW M4 GT4
Koen de WIt - BMW M4 GT4
Koen De Wit (14de algemeen, 2de Belcar 3), "Bij de eerste pitstop was er een kleine communicatiefout met het team, waardoor niet iedereen klaarstond en we iets tijd verloren, maar eigenlijk niet heel erg veel. Ik zag ook niet precies waar te stoppen, waardoor ik iets te ver doorschoof. We opteerden om de banden te wisselen waardoor we in het totaal 4 minuten 50 seconden in de pitstraat hebben vertoefd, twee minuten meer dan de concurrentie. Aan de meet komen we vijf seconden te kort, dus dat is redelijk duidelijk. Uiteindelijk was de keuze om banden te wisselen de juiste, al bleven de Pirelli's wel redelijk constant. We hadden in Spa getest waar de band het net drie uur uithield en gezien Circuit Zolder toch iets meer veeleisend is, hadden we eigenlijk niet echt een keuze."

Kris Cools & David Houthoofd
Kris Cools & David Houthoofd
Kris Cools (winnaar algemeen, winnaar Belcar 2), "Ik heb in mijn stint driekwart minuut goedgemaakt op minder dan 45 minuten, geweldig! David Houthoofd is de wedstrijd gestart op de banden waarmee we gisteren ook de kwalificatie hebben afgewerkt. Ik kreeg dan weer nieuwe banden van het team voor mijn stint, waardoor ik vol kon aanvallen. We hadden die strategie vooraf reeds bepaald en die klopte als een bus. Ik heb het gat met de leider stelselmatig kleiner gemaakt, tot ik in de eindfase onder zijn achtervleugel zat en een aanval kon plaatsen. Ik heb tijdens de trainingen mijn eerste ronden met deze wagen afgewerkt, dus het was best wel aanpassen, maar de Norma is simpelweg de beste CN-wagen waar ik tot dusver mee reed."

Domec Racing - Radical RXC
Domec Racing - Radical RXC
Patrick Engelen (11de algemeen, 8ste Belcar 1), "We zijn in de eindfase zonder benzine gevallen. Daarenboven maakte ik op enkele minuten van het einde een foutje waardoor er een aanrijding was met Bart Van Samang in de MSE BMW M4 GT4. Ik neem de schuld daarvoor echter volledig op mij, want Bart kon geen kant op. Afgezien van die twee minpuntjes reden we een probleemloze wedstrijd waarin ik een goed tempo kon aanhouden."

QSR Racing - Mercedes AMG GT4
QSR Racing - Mercedes AMG GT4
Jimmy De Breucker (15de algemeen, 3de Belcar 3), "We komen wel als eerste over de meet, maar vallen toch terug naar P3 omdat onze pitstop iets te kort bleek. Ik ben echter tevreden met mijn race, gezien ik constante chrono's heb kunnen laten optekenen. Het is leuk dat we op het podium staan, maar ergens is er toch ook wel een gevoel van spijt; we hadden namelijk de snelheid om te winnen."


VDW Motorsport - BMW Z3
VDW Motorsport - BMW Z3
Ron van De Water (21ste algemeen, winnaar Belcar 4), "Het belangrijkste wapenfeit dit weekend is dat we punten scoren. Onze klasse was niet heel erg druk bezet, zeker niet na het forfait van een concurrent en de problemen van een andere reeds vroeg in de race. Het gevoel in de wagen was echter goed en dat is belangrijk in de aanloop naar de 24 Hours of Zolder. We hebben wederom enkele uren probleemloos kunnen rijden en daarmee een flinke dosis vertrouwen getankt."

AR Performance - BMW E90 325i
AR Performance - BMW E90 325i
Nicolas Hermans (23ste algemeen, winnaar Belcar 5), "Hier heb ik lang op gewacht: mijn allereerste zege! Ik heb er drie seizoenen op moeten wachten, maar vandaag vielen alle puzzelstukjes in elkaar. Het team heeft vannacht nog keihard gewerkt om de set-up van de wagen aan te passen dus een grote pluim op hun hoed, want de wagen was perfect. Ik nam de start van de race, waarna Olivier het stuur overnam en ik de BMW over de finish mocht loodsen. We opteerden om geen banden te wisselen, wat toch ook geen sinecure is met deze weersomstandigheden. We pakken weer belangrijke punten voor het kampioenschap, want ik heb de ambitie om de Belcar 5-klasse te winnen en ook de Junior-titel te veroveren. Ik kijk al uit naar de 24 Hours of Zolder over enkele weken!"

Oracle Cars TSL - Radical RS5
Oracle Cars TSL - Radical RS5
Bob French (persverantwoordelijke Oracle TSL Racing, DNF), "De wagen draaide perfect, tot het plots misging... We dachten dat het een versnellingsbak probleem was, maar toen de mechaniekers de bolide onderzochten, bleek dat het om een koppelingsprobleem ging. Frustrerend, want dat is net het ene onderdeel dat we niet in reserve bijhadden. Stom ook dat het in de race gebeurt, want was dat probleem gisteren voorgevallen dan hadden we simpelweg een reserveonderdeel kunnen gaan ophalen. Zelfs al had het de versnellingsbak geweest, dan waren de gevolgen kleiner geweest want die hadden we wel in de vrachtwagen klaarliggen. Nuja, we laten het niet aan ons hart komen, we hebben ons geamuseerd en kijken uit naar de 24 Hours of Zolder."

G&R Motorsport - BMW M1 E87
G&R Motorsport - BMW M1 E87
Geert Houthoofdt (26ste algemeen, 2de Belcar 4), "We kenden wat pech deze wedstrijd, met onder meer een kapotte cardanas die ons een twintigtal minuten gekost heeft. Onze BMW 1 blijft echter een nieuwe wagen die we elke dag nog beter en beter leren kennen. Bovendien is het nog maar mijn vierde race in het Belcar Endurance Championship dus ook als piloot steek ik elke race weer enorm veel op. Deze wagen heeft, in tegenstelling tot de vorige waarmee ik reed, een sequentiële versnellingsbak en ik merk dat ik die nog niet helemaal onder de knie heb. In Spa leek het ook vlotter te gaan dan hier in Zolder, maar ik ben er zeker van dat het een kwestie van tijd is om hem helemaal te doorgronden."

Hamofa Racing - BMW I8 Silhouette SolutionF
Hamofa Racing - BMW I8 Silhouette SolutionF
Rob Verhoeven (DNF), "Ons eerste weekend met een nieuwe wagen, waarbij we niet echt wisten wat te verwachten. De testen voordien gingen bijzonder goed, maar tijdens de kwalificatie en race kregen we telkens te kampen met een nukkige versnellingsbak. We weten niet precies waar het probleem zit, maar we vermoeden dat het zich situeert bij de kabelboom of de elektrische contacten van het stuur. Tijdens de kwalificaties hadden we contact met mensen van Sadev (n.v.d.r. versnellingsbakfabrikant) die ons wezen op mogelijk een defect veertje. Bij nazicht bleek die veer effectief stuk te zijn gegaan, dus we gingen er van uit dat het probleem de wereld uit was. Toen tijdens de race opnieuw schakelproblemen opdoken, was dat een beetje een koude douche, terug naar af zeg maar. Mogelijk hebben ook de warme buitentemperaturen een invloed, want we merkten dat het probleem het felst de kop op stak als de auto enkele ronden had gereden. We gaan echter de data uitvlooien om het probleem definitief de wereld uit te helpen!"

Porsche 991
Porsche 991
Frédéric Bouvy (5de algemeen, 2de Belcar 1), "Ik zag Dylan Derdaele er als een speer vandoor gaan bij de start, maar ik wist dat hij dat niet lang zou volhouden. Dat bleek ook te kloppen, want nog voor het einde van de eerste stint kon ik hem al op de piste passeren. Vervolgens hebben we bij de pitstop besloten om banden te wisselen en te kiezen voor een hardere compound. Daardoor konden we de twee laatste stints dubbelstinten. Dat was achteraf gezien ook de goede keuze, dus zowel Damien als ikzelf zijn uiterst tevreden met dit podium."

SRT - Mercedes AMG GT4
SRT - Mercedes AMG GT4
Nicolas Vandierendonck (16de algemeen, 4de Belcar 3), "We wisten op voorhand dat het niet eenvoudig ging zijn, maar eigenlijk gedroeg de wagen zich redelijk goed tot op het ogenblik dat ik in de Eerste Linkse werd aangereden door Thomas Piessens in de Deldiche Racing Norma M20FC. Ik denk dat hij de situatie misschien wat verkeerd inschatte en wat te laat geremd heeft, daardoor belandden we allebei in de grindbak en verloor onze wagen kostbare tijd waarbij hij tevens beschadigd geraakte. Het probleem is dat ik de Norma niet meer in mijn spiegels zag, waardoor je instuurt, maar langs de andere kant kan je vanzelfsprekend ook niet gewoon verdwijnen op de baan. Nu, zonder dat incident hadden we volgens mij nog niet kunnen strijden voor de zege, want de pace van onze teamgenoten Ward Sluys en Wim Spinoy was deze race beter. Ze hebben een zeer sterke wedstrijd gereden en verdienen de overwinning gewoon. Nu op naar de GT4-race in Spa en nadien de 24 Hours of Zolder."

Gilles Magnus & Hans Thiers
Gilles Magnus & Hans Thiers
Hans Thiers (2de algemeen, 2de Belcar 2), "We hadden een probleem met de communicatie tussen de pitmuur en de wagen. We dachten op een bepaald moment dat we pickup hadden op de voorbanden, maar dat bleek niet het geval. We opteerden om de ganse race af te werken met één setje banden, waarmee we bovendien ook de kwalificaties hadden afgewerkt. Dat was misschien niet de meest verstandige keuze, maar we hebben die keuze gemaakt op basis van de voorsprong die we hadden. We lieten het tempo iets zakken en dachten dat we een tandje konden bijsteken moest dat nodig blijken. Toen Kris echter kwam opzetten, bleek dat we geen marge meer hadden. We hadden het ganse weekend al problemen met de remmen en dat was ook tijdens de race het geval, waarbij Gilles (Magnus n.v.d.r.) aangaf dat hij een paar keer zonder remmen zat. Het was dus een combinatie van versleten banden en dito remmen. Wat het natuurlijk wel zuur maakt is dat je in de allerlaatste ronde de leiding moet opgeven, maar we doen uiteindelijk een goede zaak in het kampioenschap."

Lees ook: Zolder Superprix: Aqua Protect Racing zegeviert na indrukwekkende slotstint Kris Cools

--- UITSLAG BELCAR ENDURANCE ZOLDER SUPERPRIX (PDF) ---

Foto's: Marnik Mouchaers & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op dinsdag 3 juli 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons