Silverstone: Aston Martin wint voor eigen volk - WRT bevolkt overige podiumtredes
Van bij de start was het Lucas Ordóñez, vertrokken als tweede in de RJN Nissan, die het pak aanvoerde voor de Aston Martin van Darren Turner. De Nissan beschikte over wat meer paardenkracht en kon zo het voordeel nemen op de Vantage V8 bij het insturen van Copse Corner. Ordóñez en Turner reden met de ogen dicht weg van alle concurrentie. Na twee ronden stond er reeds een verschil van 6 seconden op de tabellen, de twee kemphamen hielden elkaar echter binnen de seconde.
Achter het duo werd er stevig gevochten voor de derde en vierde plaats. Ortelli en Rigon gingen voor de JRM Nissan van Peter Dumbreck. Ortelli kwam wel in aanraking met de machtige GT-R, maar kon evenwel eenvoudig verder. Lang duurde het feestje niet, Dumbreck ging een paar ronde later opnieuw naar P5, voorbij de Belgian Audi Club R8 van Ortelli en de Ferrari van Rigon. Bas Leinders nestelde zich ondertussen achteraan het peloton op een achtste plaats.
Toen sloeg echter het noodlot toe voor de #3 BMW uit de Marc VDS-stal. Bas Leinders liep een lekke band op na een brutale aanrijding met Pierre Hirschi in de Saintéloc Racing Audi. Het team probeerde de race nog verder te zetten, maar gooide even later definitief de handdoek. “We hebben opgegeven om geen verdere schade aan de auto te veroorzaken”, aldus een ontgoochelde Bas Leinders.
Na 14 ronden ging Turner met de Aston Martin Racing Vantage V8 naar de leiding, een positie die het team niet meer zou afgeven. Greg Franchi moest met zijn Vita4One BMW een drive-through penalty ondergaan voor het niet respecteren van de ‘track-limits’, wat eveneens de hoop van het team de grond inboorde.
Darren Turner kwam laat binnen voor zijn stop en gaf het stuur over aan Fred Makowiecki. Ook zijn voorsprong van 14,5 seconden zou de Fransman wel smaken. Achter de Aston reed Stippler op een tweede plaats voor Belgian Audi Club-collega Laurens Vanthoor. Ondertussen reed de Hexis McLaren als eerste vertegenwoordiger van het merk op een zevende plaats rond en was er nergens sprake van Nico Verdonck of het Boutsen Ginion team (opgegeven met ophangingsproblemen, mogelijk een gevolg van de zware klapper deze ochtend). Ook Anthony Kumpen en Enzo Ide reden met Markus Winkelhock een anonieme race, met uiteindelijk een niet zo slechte negende plaats als finaal resultaat. Het trio leek evenwel bij momenten één tot twee seconden per ronde tekort te komen om een vuist te kunnen maken tegen de concurrentie.
Vanthoor naderde zijn ervaren Audi-compagnon Stippler met rasse schreden en in Stowe ging onze jonge landgenoot de Duitser voorbij, Vanthoor P2! Een kans op beter was er echter niet meer voor de Belgian Audi Club Team WRT #1 auto. Een tweede plaats op 20 seconden na de laatste stint van Rast was het finale verdict. De Audi van Sandström was een mooie derde, voor de JRM Nissan Kane/Dumbreck/Luhr. De Marc VDS Racing BMW, met Markus Palttala in een schitterende laatste stint, werd uitermate knap vijfde en tevens eerste BMW-vertegenwoordiger. Ook ploegmaats Moser en Syntix- vertegenwoordiger Nick Castburg reden een mooie stint.
De #44 Kessel Ferrari van Sampedri en Rigon werd zesde voor de Hexis McLaren. De derde Belgian Audi Club WRT R8 LMS Ultra werd achtste, voor Kumpen/Ide/Winkelhock. Nico Verdonck kon de schade nog enigszins beperken met een elfde plaats in de Gulf Racing McLaren. De ProSpeed Porsche werd een ontgoochelende 18de en voor Louis Machiels zat er niet meer in dan een 20ste plaats na de Pro-Am zege in Monza. De zege in die klasse ging deze maal naar de Nissan GT Academy Team RJN bolide van Ordóñez/Pyzera/Buncombe. In de Gentlemen Trophy tenslotte ging de ARC Bratislava Porsche met de lauweren lopen.
Onze fotografen zorgden tevens voor een uitgebreide impressie van de BES-meeting in Silverstone.
Foto's: Georges De Coster
Tweet