Testdagen Paul Ricard: Boutsen Ginion Racing opnieuw de snelste
Noteer dat SRO van deze test gebruik maakte om de nodige gegevens te verzamelen voor de veelbesproken Balance of Performance (BoP), wat steeds een delicate aangelegenheid is. Het adagium ‘de laatsten zullen de eersten zijn’ zal dus ongetwijfeld bij menig teambaas en constructeur in het achterhoofd gespeeld hebben. Het was Jean Marc Gounon die door SRO werd aangeduid om de vergelijkende testen uit te voeren en zijn bevindingen door te spelen aan het GT bureau. In welke mate de zandzakken de afgelopen twee dagen werden bovengehaald is vanzelfsprekend niet duidelijk, maar een team als WRT was op deze tweede dag bijvoorbeeld helemaal niet terug te vinden in de voorste regionen (18e, 20e en 35e tijd). De equipe van Vincent Vosse liet vandaag overigens ook een hele resem nieuwe rijders kennis maken met de wagen.
Een ander belangrijk onderwerp van discussie was het nieuwe Pirelli rubber, dat de exemplaren van Michelin komt te vervangen. Het aantal lekke banden lag opvallende hoog en de sessies moesten regelmatig onderbroken worden om wagens te recupereren. De reacties met betrekking tot het Italiaanse rubber waren dan ook wisselend, een aantal wagens leken er alvast beter mee overweg te kunnen dan andere. Vooral de Ferrari’s ogen veel te vragen van de Pirelli’s. De tijden liggen in ieder geval in de buurt van vorig jaar en de Boutsen McLaren #5 bleef drie tienden van een seconde boven de poletijd van afgelopen seizoen. Uiteraard speelden de talrijke updates die de meeste wagens meekregen ook een rol in de gerealiseerde tijden. Afwachten trouwens in welke mate SRO de GT3-modellen die niet zijn uitgerust met de laatste evoluties ook in 2013 competitief zal houden via de BoP. Ratel sprak in het verleden al zijn voorkeur uit om de frequentie van de updates te laten afnemen of er zelfs helemaal mee komaf te maken.
Foto's: Vimages/Fabre
Tweet