van der Horst

Testdagen Paul Ricard: Boutsen Ginion Racing opnieuw de snelste

SRO testen te Paul Ricard
SRO testen te Paul Ricard
De besttijd tijdens de tweede en laatste SRO-testdag op het zonnige circuit van Paul Ricard ging vandaag opnieuw naar de Boutsen Ginion McLaren met startnummer #5. Nadat gisteren Arno Santamato nog de snelste chrono op zijn conto had, was het vandaag Frederic Vervisch die met een tijd van 1:57.502 de McLaren MP4-12C bovenaan de tabellen plaatste. Ook Koen Wauters en David Dermont voelden vandaag deze bolide aan de tand, de tweede wagen van het team eindigde 33e (+2.834s). McLaren legde ook beslag op de tweede chrono en dat dankzij een van de ART-GP exemplaren. De top drie werd afgerond door de SMG Challenge Porsche 911 GT3-R.
  • Powercars
ART Grand Prix - McLaren MP4-12C GT3
ART Grand Prix - McLaren MP4-12C GT3
Echt close waren de chrono’s tijdens deze vrijblijvende testen niet, de top 5 bevond zich dan ook net niet binnen dezelfde seconde. De zwarte Haribo Racing Team Porsche 911 GT3-R sloot op de vierde plaats aan achter het SMG exemplaar. De Marc VDS Racing BMW Z4 GT3 #4 van Palttala, Moser en Catsburg was de primus voor BMW op P5, terwijl we de tweede wagen van het team op P17 terugvinden. Sébastien Loeb had vandaag de McLaren van zijn eigen team volledig voor zich alleen en noteerde meteen de zevende chrono, net achter het Hexis Racing exemplaar van de Britse GT. De Phoenix Racing Audi R8 LMS ultra GT3 van Anthony Kumpen en Enzo Ide vinden we terug op P22, net voor de Gulf Racing McLaren van Nico Verdonck. De RJN GT Academy Nissan GT-R Nismo GT3 waarmee onder andere onze landgenoot Wolfgang Reip in actie kwam zette de 24e tijd op de tabellen, terwijl het JRM Racing exemplaar nog net de top 10 afsloot, ‘Godzilla’ lijkt op het eerste zicht zijn vitaminenkuur goed te hebben verteert.

Phoenix Racing - Audi R8  LMS ultra
Phoenix Racing - Audi R8 LMS ultra
Noteer dat SRO van deze test gebruik maakte om de nodige gegevens te verzamelen voor de veelbesproken Balance of Performance (BoP), wat steeds een delicate aangelegenheid is. Het adagium ‘de laatsten zullen de eersten zijn’ zal dus ongetwijfeld bij menig teambaas en constructeur in het achterhoofd gespeeld hebben. Het was Jean Marc Gounon die door SRO werd aangeduid om de vergelijkende testen uit te voeren en zijn bevindingen door te spelen aan het GT bureau. In welke mate de zandzakken de afgelopen twee dagen werden bovengehaald is vanzelfsprekend niet duidelijk, maar een team als WRT was op deze tweede dag bijvoorbeeld helemaal niet terug te vinden in de voorste regionen (18e, 20e en 35e tijd). De equipe van Vincent Vosse liet vandaag overigens ook een hele resem nieuwe rijders kennis maken met de wagen.

Blancpain Racing - Lamborghini Gallardo GT3 FL2
Blancpain Racing - Lamborghini Gallardo GT3 FL2
Een ander belangrijk onderwerp van discussie was het nieuwe Pirelli rubber, dat de exemplaren van Michelin komt te vervangen. Het aantal lekke banden lag opvallende hoog en de sessies moesten regelmatig onderbroken worden om wagens te recupereren. De reacties met betrekking tot het Italiaanse rubber waren dan ook wisselend, een aantal wagens leken er alvast beter mee overweg te kunnen dan andere. Vooral de Ferrari’s ogen veel te vragen van de Pirelli’s. De tijden liggen in ieder geval in de buurt van vorig jaar en de Boutsen McLaren #5 bleef drie tienden van een seconde boven de poletijd van afgelopen seizoen. Uiteraard speelden de talrijke updates die de meeste wagens meekregen ook een rol in de gerealiseerde tijden. Afwachten trouwens in welke mate SRO de GT3-modellen die niet zijn uitgerust met de laatste evoluties ook in 2013 competitief zal houden via de BoP. Ratel sprak in het verleden al zijn voorkeur uit om de frequentie van de updates te laten afnemen of er zelfs helemaal mee komaf te maken.

Foto's: Vimages/Fabre



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op donderdag 14 maart 2013.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons