van der Horst

Belgium Racing verrast en gaat op titeljacht met Porsche 997 GT3-R (+ Foto's)

BRCC Testdag in beeld gebracht <strong>(Update)</strong>
Na twee seizoenen waarin Belgium Racing, ondanks knalprestaties, zeer moeilijk kon wedijveren voor de titel, wil het Limburgse team dit jaar niets minder dan hoofdvogel. Vooral het afgelopen seizoen kwam Belgium Racing ijzersterk voor de dag met vijf zeges en een tweede plaats in de GT Cup klasse. Niettemin konden de troepen van Patric Derdaele vanwege de geldende BRCC-reglementering quasi onmogelijk aanspraak maken op de algemene titel. Komend seizoen wordt evenwel het geweer van schouder gewisseld en verruilt men de Porsche 997 Supercup voor een ander wapen Weissach, de Porsche 997 GT3-R.
  • St. Paul
Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
Belgium Racing pakte afgelopen seizoen met overmacht de titel in de GT Cup klasse en werd derde in de algemene stand, maar na het mislopen van de algemene titel, moet het dit seizoen anders voor Patric Derdaele en de zijnen. Door een nieuwe verschuiving in het sportief reglement van het BRCC, is er telkens een titel per klasse en niet langer een algemene titel. Gezien het team uit Lommel niets meer te bewijzen heeft in de GT Cup klasse, wil men een tandje bijschakelen en overstappen naar de hoogste klasse. Daarvoor opteert men dus voor de Porsche 997 GT3-R. Een wagen, versie 2012 uit de ateliers van Prospeed Competition, maar voorzien van de laatste upgrades.

Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
"Na onze klinkende zege in de 24 Hours of Zolder vorig jaar, was het voor mij duidelijk dat we dit jaar in het BRCC ook wilden schitteren. De reglementen verplichten ons echter om onze bestaande bolides, die in topvorm verkeren, op stal te laten, tenminste toch als we met de top GT3's willen strijden", licht teameigenaar Patric Derdaele toe. "Onze Porsches 997 Supercup en 991 Supercup zijn stuk voor stuk meer dan degelijke wagens die kunnen meedingen voor overwinningen en de titel in de klasse GT Cup, maar dat hebben we vorig jaar reeds bewezen en op pure snelheid kunnen we nooit opboksen tegen de GT3's. We hadden gehoopt dat de organisator bijvoorbeeld via een balance of perfomance ons toch terug in de titelstrijd kon brengen, maar Kronos heeft overduidelijk een andere kaart getrokken. Dat was voor mij de hoofdreden om er voor te opteren een nieuwe bolide in huis te halen, eentje waarmee we wel in staat zijn onze waarden te verdedigen", aldus de succesvolle Limburgse ondernemer.

Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
Over de rijdersbezetting, wilde Patric Derdaele nog niet veel kwijt, maar het is duidelijk dat zoon Dylan Derdaele en de Duitser Kenneth Heyer opnieuw deel zullen uitmaken van het rijderscorps. Het talent van Derdaele junior kwam vorig jaar meermaals bovendrijven en dus is het logisch dat hij dit jaar opnieuw een sleutelpositie zal innemen in de strijd om de titel.

Paul Ricard: Vrije trainingen in beeld gebracht
"Dylan kent de wagen aangezien hij zelf een seizoen onderweg was met een quasi identieke wagen in de Blancpain Endurance Series onder de vlag van ProSpeed Competition in 2012. Hij krijgt opnieuw de snelle Duitser Kenneth Heyer naast zich waarmee hij reeds vele successen deelde. We zijn momenteel in onderhandeling met enkele rijders, maar voor ons is het belangrijk om een homogene equipe uit te dokteren. BRCC is anno 2014 een kampioenschap met enkel uithoudingswedstrijden, dus willen we naast snelle piloten tevens rijders die weten hoe met dit materiaal om te springen."

Verder is het ook duidelijk dat Belgium Racing naast de Porsche 997 GT3-R ook nog een tweede en mogelijk een derde Porsche in de strijd gooit om de titel in de klasse GT Cup te verdedigen en, als het even kan, te verlengen.

Foto's: Vincent Wouters & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belgian Racing Car Championship op donderdag 20 maart 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Test & persdag.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons