Collectieve test Barcelona: Paffett snelst - officieel debuut voor Maxime Martin
Het was evenwel Robert Wickens die met de Mercedes ietwat verrassend de snelste dagtijd (1:06.735) op de klokken zette, voor de BMW M3 DTM van Martin Tomczyk en, nog verrassender, Mercedes-nieuwkomer Daniel Juncadella. Op vier en vijf achter Rockenfeller prijkten beide titelrivalen anno 2012, Bruno Spengler en Gary Paffet. RBM-rijder Augusto Farfus noteerden we met een negende chrono.
Tijden dag 1 collectieve DTM-test te Barcelona
01. Robert Wickens (Mercedes) 1:06.73502. Martin Tomczyk (BMW) 1:06.787
03. Daniel Juncadella (Mercedes) 1:06.857
04. Mike Rockenfeller (Audi) 1:07.070
05. Bruno Spengler (BMW) 1:07.100
06. Gary Paffett (Mercedes) 1:07.374
07. Jamie Green (Audi) 1:07.428
08. Adrien Tambay (Audi) 1:07.536
09. Augusto Farfus (BMW) 1.07.615
10. Timo Glock (BMW) 1:07.909
11. Filipe Albuquerque (Audi) 1:08.000
Vandaag, op dag 2, trok Gary Paffett met een chrono van 1:06.149 het laken naar zich toe. De Mercedes-rijder ging voor amper 28/1000sten RBM-rijder Augusto Farfus vooraf. De Braziliaan was niet alleen snel, maar ook vlijtig: maar liefst 198 ronden tekende de BMW-rijder op het asfalt. Ook merkgenoot Timo Glock maakte bij zijn debuut indruk met een derde tijd op amper 66/1000sten van Paffett's chrono. De snelste Audi-rijder vandaag bleek Timo Scheider maar de ervaren Duitser moest 1.337" toegeven op de besttijd van de dag.
BMW-testrijder Maxime Martin maakte vandaag ietwat onverwacht zijn officieel debuut in de serie. Normaliter zou immers Bruno Spengler de eerste twee dagen rijden. De Brusselaar kreeg zo gelegenheid zich aan zijn nieuw speeltje te gewennen. Martin totaliseerde op het eind van deze voor hem belangrijke dag 105 ronden en sloot af met een tiende tijd op 1.780 van Paffett's chrono, maar zonder technische problemen in de voormiddag had onze landgenoot nog beduidend meer ronden kunnen afhaspelen.
"In de voormiddag diende de schakelbak vervangen te worden, wat maakte dat ik enkel na de middag kon rijden. We hebben nochtans een groot deel van het vooropgestelde programma kunnen rond maken en uiteindelijk heb ik een volledige race-simulatie kunnen afwerken. De BMW M3 DTM is een werkelijk indrukwekkende wagen, een super ervaring!" klonk het na afloop.
In Barcelona proberen de drie vertegenwoordigde merken ook het DRS (Drag Reduction System) uit voor de DTM. Naar het voorbeeld van grotere F1-broer, betreft het een verstelbare achtervleugel, maar dan een identiek model voor de drie merken. Het DTM imponeert weliswaar door het hoge niveau en de imposante wagens, maar al te zeer verwordt een in de openingsronden gesmaakt spektakel tot een slaapverwekkende processie; al te dikwijls zijn het de crews die tijdens de pitstops voor luttele positiewissels zorgen. DRS moet dit verhelpen door het inhalen te vergemakkelijken, al blijkt niet iedereen in de DTM-paddock hiervan overtuigd. Daarnaast worden ook zachtere Hankook-rubbers uitgetest.
Tijden dag 2 collectieve DTM-test te Barcelona
01. Gary Paffett (Mercedes) 1:06.14902. Augusto Farfus (BMW) +0.028
03. Timo Glock (BMW) +0.066
04. Robert Wickens (Mercedes) +0.503
05. Daniel Juncadella (Mercedes) +0.660
06. Martin Tomczyk (BMW) +1.058
07. Timo Scheider (Audi) +1.337
08. Miguel Molina (Audi) +1.400
09. Mattias Ekström (Audi) +1.447
10. Maxime Martin (BMW) +1.780
11. Edoardo Mortara (Audi) +1.886
Foto's: BMW AG & Audi Motorsport
Tweet