van der Horst

Condroz Rally: Winst voor de familie Loeb in Hoei

Sébastien & Séverine Loeb - Citroën DS3 WRC
Sébastien & Séverine Loeb - Citroën DS3 WRC
Zoals verwacht hebben Sébastien en Séverine Loeb de 40ste editie van de Rally van de Condroz gewonnen. En ze deden dat met groots vertoon en een grote voorsprong op de rest van de deelnemers die zwaar strijd leverden voor de overige ereplaatsen. Zoals we ook eerder meldden is het de eerste maal in de geschiedenis van de rallysport dat drie wagens van hetzelfde merk en van een andere generatie de top 3 bezetten in de einduitslag met de DS3 van Loeb, de C4 van Bouche en de Xsara van Matton. Van een geslaagde promotionele stunt gesproken bij Citroën. Vooral ook wanneer Yves Matton als patron van Citroën Sport ook nog eens op het podium mocht staan.
Grooten-Delmelle - Citroën Xsara WRC
Grooten-Delmelle - Citroën Xsara WRC
Tijdens de laatste KP’s kwam de Citroën Xsara van het duo Grooten-Delmelle nog flink opzetten en was in een zwaar duel verwikkeld met de Ford Fiësta R5 van Cherain voor de 4de plaats. Grooten, die gisterenmorgen na de vijfde proef nog op een mooie tweede plaats prijkte, verloor een KP later meer dan vier minuten toen hij vast kwam te zitten in een weide. Hij viel terug naar een 39ste plaats en zette moedig de achtervolging in.


Cherain-Leyh - Ford Fiësta R5
Cherain-Leyh - Ford Fiësta R5
Tijdens het slot van de wedstrijd was hij nog in strijd voor de vierde plaats. Hij won zelfs de allerlaatste KP, maar kwam tenslotte 10 seconden te kort. Zonder deze sortie had hij zeker de tweede plaats behaald achter de ongenaakbare Loeb.


Verschueren-Casemaeker - VW Polo S2000
Verschueren-Casemaeker - VW Polo S2000
Ook Verschueren, die mooi aan de leiding lag in S2000 na een intense strijd met Vanneste, ging op drie KP’s van het einde nog van de baan waardoor Vanneste nog de zege pakte en Verschueren zijn vice-titel in extremis nog moet afgeven aan Melissa Debackere die niet aan de aftrap kwam.



Collard-Poucet - Mitsubishi Lancedr Evo X
Collard-Poucet - Mitsubishi Lancedr Evo X
Ook was het uitkijken tot en met de laatste meters wie de zege zou pakken in Groep N, Martin of Collard. Op vier KP’s van het einde had Collard de leiding overgenomen en een kleine voorsprong uitgebouwd van 6 seconden met nog één proef te gaan. Collard kon uiteindelijk na een zijn voorsprong behouden en beide werden in hun Mitsubishi respectievelijk zesde en zevende algemeen na een helse strijd.

De Peugeot's 208 domineerden de R2 algemeen met een top 3 voor Abbring, de Cecco en Boon.  Vandermarel was de snelste in R2 in de Ford Fiësta Trophy, terwijl Collard de snelste was in de R2 bij Citroën en Abbring in de Peugeot R2.

Bij de Historics was de grootste beker voor De Ville (Porsche) die het haalde voor Jacob (Ford Escort) en Mylleville (Porsche).

Foto's: Racing International Photogaphy



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Rally Championship op zondag 3 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye du Condroz.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons