van der Horst

Continuïteit in het FIA WEC met 31 wagens voor volledig seizoen

6H Spa: De wedstrijd in beeld gebracht (deel 1)
31 deelnemers hebben zich ingeschreven voor een reis rond de wereld met het FIA World Endurance Chamionship. In zijn derde jaargang lijkt het door ACO georganiseerde WK dan ook continuïteit gevonden te hebben, al lijkt de populariteit van de LMP2-klasse toch wat in te boeten. Blikvanger is vanzelfsprekend de komst van Porsche waardoor het kampioenschap nu niet langer op de schouders Audi en Toyota rust. De drie constructeurs nemen dan ook elk twee wagens voor hun rekening in LMP1-H (Hybride). Met 9 prototypes aan de start is LMP1 in één klap meteen ook de drukst bezette klasse van het veld geworden. De verschillende categorieën hebben onderling overigens een mooi evenwicht gevonden met acht deelnemers in GTE-Am en zeven in GTE-Pro en LMP2.
9ed0966c7f8e9b7c0fb2df18c0d231bdef3c84fc.jpg
Ondanks dat vorig jaar heel wat teams/constructeurs kenbaar maakten over LMP1-ontwerpen te beschikken, is de inmenging van privéteams in topklasse wederom mager. Enkel Rebellion Racing komt met een aanzienlijk inspanning over de brug met twee door Oreca ontwikkelde Rebellion R-One’s. Dus geen OAK Racing, Dome, Adess of Perrin om er maar enkele namen te noemen. Ietwat opmerkelijk is de komst van Kodewa (Lotus) van Colin Kolles, het Duiste team paste zijn LMP2-bolide aan aan de LMP1-reglementen en zal als alles goed gaat steeds op het podium staan in LMP1-L (Light), dat dus maar drie deelnemers telt. De Lotus T129 – AER zal onder meer bestuurd worden door onze Noorderbuur Christian Albers, het team zal niet meer uitkomen in LMP2.
 
SMP Racing - Oreca 03
SMP Racing - Oreca 03
Het aantal inschrijvingen in LMP2 loopt dus wat terug met dit seizoen ‘maar’ zeven wagens aan de start. Een aantal teams opteerde dan ook voor de ELMS. Oreca is duidelijk het best vertegenwoordigd met vijf prototypes, SMP Racing (AF Corse) en Millenium Racing (Delta-ADR) nemen er elk twee voor hun rekening, terwijl ook het Chinese KCMG voortaan een beroep doet op de Franse LMP2. OAK Racing zet een Morgan LMP2 in onder de naam G-Drive Racing, waarbij Roman Rusinov voor de nodige fondsen zorgt (vorig jaar nog actief voor Delta ADR). Tot slot is het uitkijken naar het debuut van de Dome S103 die in samenwerking met Strakka Racing werd ontwikkeld en door het Britse team ook zal worden gerund. Alle LMP2's worden aangedreven door een Nissan krachtbron.
 
6H Spa: De wedstrijd in beeld gebracht (deel 2)
GTE-Pro mag dit seizoen een extra deelnemer verwelkomen in de vorm van Ram Racing (Ferrari), dat de opstap maakt van de ELMS. AF Corse (Ferrari), Porsche Team Manthey en Aston Martin Racing brengen elk weer twee wagens aan de start.

 
ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 RSR
ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 RSR
GTE-Am telt 8 wagens, met voor ons Belgen het goede nieuwe dat ProSpeed Competition aan de start zal staan. De equipe van Rudi Penders en Luc Goris zet een Porsche 911 GT3 RSR in voor een Frans trio; Emmanuel Collard, François Perrodo en de jonge belofte Matthieu Vaxivière. Ook Proton Competition doet een beroep op Porsche, maar dan wel een exemplaar van de laatste generatie, de 911 RSR. RAM Racing, AF Corse (2), 8 Start Motorsport brengen in totaal vier Ferrari 458 Italia aan de start, terwijl AMR twee Vantage V8 oplijnt. 

Foto's: Georges De Coster, Martijn Wouters & DPPI & ProSpeed



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op donderdag 13 februari 2014.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons