van der Horst

Corona-kronieken: De wondere wereld van het WK rallycross

Audi en Hyundai te snel voor Peugeot in Spa
Audi en Hyundai te snel voor Peugeot in Spa
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Als u één tak in de autosport kunt beschouwen als spectaculair, is het zeker en vast rallycross. Het World RX heeft al ondertussen menig mensen vermaakt met boeiende wedstrijden en vooral enkele onvergetelijke momenten. Onze redactie koos voor vier opvallende acties in het vijfjarige bestaan.
  • Powercars
Valse start
Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
De start is een cruciaal onderdeel van de rallycross. Soms loopt het dan ook fout - u heeft vast 3,2,1... Valse start! gelezen - en volgt de nodige bestraffing. Petter Solberg kent er ook de gevolgen van. In 2015 kwam hij aan de start in Mettet als uittredend kampioen en natuurlijk topfavoriet om zichzelf op te volgen. De Noor maakt wel een kapitale fout door tijdens de halve finale te snel op de gas te springen. Gevolg: twee jokerrondes. Aangezien de top 3 doorstoot naar de finale, ziet het er op dat moment enorm slecht uit, maar dat is buiten Solberg zelf gerekend.
 
 
Perfecte Start
Kevin Erikkson buitenom naar de leiding. Het beeld van het seizoen
Kevin Erikkson buitenom naar de leiding. Het beeld van het seizoen
Wie al geregeld aanwezig was tijdens een rallycross-wedstrijd weet goed genoeg dat de start al erg spectactulair is op zich. Geregeld vliegen de stukken al in het rond of wagens van de baan nog voor ze aan de eerste bocht komen. In dit onderdeel leggen we de nadruk op de perfecte start. Maar wat is de perfecte start? U mag dat aan eender welke piloot vragen, maar vooral aan Kevin Eriksson. In 2016 kon hij doorstoten tot in de finale in Buxtehude, waar op dat moment overigens ook het titeldebat aan de gang was. De Zweed flikte het om van de tweede startrij met een subliem inhaalmanoeuvre de leiding over te nemen en zelfs de race te winnen. Sommigen beschouwden dat toen zelfs als de move van het jaar. Oordeel gerust!
 
 
Vliegende wagens
Nitiss zorgt voor spektakel in halve finales
Nitiss zorgt voor spektakel in halve finales
Zoals we in het vorige stuk al aanhaalden, kan een start tumultueus verlopen. Als u op YouTube zoekt naar een startcompilatie van het World RX, bent u eventjes acht minuten zoet met de ene crash na de andere. Sommige crashes zijn al spectulairder dan andere, maar één recente crash spring erboven uit. Vorig jaar hield het World RX voor de eerste keer halt in Abu Dhabi, waar het Yas Marina Circuit gastheer was voor een avondje pure rallycross. Ook Reinis Nitiss zal het nog geweten hebben. Nadat hij de start had overleefd, werd de Skoda van de Let aangetikt waardoor hij over de kerb ging en recht op de Renault van Anton Marklund landde. Natuurlijk moest hij opgeven, maar deze carhat, zoals meeste gamers en kenners het zouden noemen, zal hij niet snel vergeten.
 
 
Winnen met een halve wagen
Jérôme Grosset-Janin - Peugeot 208
Jérôme Grosset-Janin - Peugeot 208
We kunnen concluderen dat rallycross niet een sport is voor mietjes en waar de uitdrukking 'rubbing is racing' vaak zeer letterlijk genomen wordt. Helemaal ongeschonden uit een race komen is zo goed als onmogelijk. Geregeld komen er dan ook wagens over de streep waar stukken ontbreken of er zelfs maar een halve wagen overblijft. Maar winnen met een halve wagen is wel uniek. Dat bewees Jérôme Grosset-Janin tijdens de 2015 Euro RX-finale in Mettet. Bijna de hele rechterkant was gehavend, de rechterdeur vloog geregeld open en toch won hij de race. Een leuk detail dat helaas nooit in beeld is gekomen. Terwijl hij aan het vieren was voor de grote tribune, waren de marshalls zo vriendelijk om de stukken die waren losgekomen, weer in de auto te leggen. Dat was helaas buiten de Fransman gerekend. Na zijn overwinningsdans op de wagen, kroop hij er weer in om... donuts te maken. Het gevolg: alle brokstukken vlogen weer in het rond, tot ergernis van de marshalls. Met andere woorden: als u niets te doen hebt, herbekijk dan gerust nog eens een World RX-manche. Spektakel gegarandeerd!
 


Foto's: Johnny Loix - Thomas Smets



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Rallycross Championship op dinsdag 7 april 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons