van der Horst

Corona-kronieken: Een brug voorsprong voor Neuville

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Een van de meest memorabele overwinningen van Thierry Neuville is die van Argentinië in 2017. Onze landgenoot telde op een gegeven ogenblik meer dan een minuut achterstand, maar won met... zeven tiende voorsprong.
  • Hamofa Performance
Elfyn Evans - Ford Fiesta WRC
Elfyn Evans - Ford Fiesta WRC
Thierry Neuville heeft op zaterdagochtend 29 april 2017 drie redenen om te vermoeden dat hij een kruis mag maken over de overwinning in de Rally van Argentinië. Op vrijdag gaat er om te beginnen een schokdemper stuk op zijn i20 Coupe WRC, in de namiddag gevolgd door een lekke band. Door een fout op zaterdagochtend schuift een Michelin van de velg, maar de Oostkantonner kan al bij al tevreden zijn. Zijn achterstand op leider Elfyn Evans (Ford) bedraagt na anderhalve dag rallyrijden wel al ruim een minuut.

En dan begint de inhaalrace. Geholpen door een rijdersfout op zaterdag en een haperende mechaniek op zondag, kan een ontketende Neuville de kloof op Evans dichten. Voor aanvang van de Power Stage moet hij nog iets meer dan een halve seconde goed maken. Evans geeft zich niet gewonnen, maar tikt een brugje aan en verliest daar vermoedelijk de fracties van een seconde die hij nodig heeft om voor het eerst te zegevieren in het WK Rally.

De reacties

Thierry Neuville
Thierry Neuville
Thierry Neuville (Hyundai) achteraf: "Die ochtend wist ik dat de zege mogelijk was, maar de wegen zouden er glad bij liggen. We haalden slechts twee seconden in op de El Condor-proef, waardoor Mina Clavero cruciaal zou worden. We voerden enkele wijzigingen door aan de set-up en die wierpen hun vruchten af. Ik voelde me goed in mijn vel en de nota's waren fantastisch. Het resultaat was een fantastische chrono. Met slechts zes tiende achterstand voor de start van de laatste proef moest ik wel alles uit de kast halen, ook al zijn de punten in het kampioenschap erg belangrijk. Evans was na mij aan de beurt en die tv-beelden bezorgden me een van de meest stresserende momenten uit mijn leven, maar het liep allemaal goed af!"

Elfyn Evans (Ford) net na de aankomst: "Ik zit echt in de put door na zoveel problemen met zo'n klein verschil de duimen te moeten liggen. In de laatste proef raakte ik een brug en dat heeft waarschijnlijk het verschil gemaakt. Het is moeilijk om dat te aanvaarden na eerder zoveel voorsprong gehad te hebben, maar ik heb het deels aan mezelf te danken en ik moet dus sterker zijn om in de toekomst te kunnen winnen."

Zes jaar eerder deden Sébastien Ogier (Citroën) en Jari-Matti Latvala (Ford) echter nog beter: aan de eindmeet hield de Fransman slechts twee tiende seconde over, al las u dat gisteren al op Autosport.be. Een samenvatting van de Power Stage van de Rally van Argentinië vindt u hieronder.
 

Foto's: Hyundai Motorsport, M-Sport, Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA World Rally Championship op woensdag 22 april 2020.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons