Corona-kronieken: Giovanna Amati, laatste vrouw in F1



Prekwalificaties



(Lees verder onder de video)
Half punt
Giovanna Amati is de vijfde en voorlopig laatste vrouw die een Formule 1-zitje weet te versieren. Haar voorgangers leveren evenmin grootse prestaties af. Haar landgenote Leila Lombardi is zonder enige twijfel het meest succesvol, staat aan de start van twaalf Grote Prijzen verspreid over de seizoenen 1974, 1975 en 1976, en wordt in haar tweede jaar vooral zesde in Spanje met het Lavazza March-team. Die zesde plek staat in die periode normaal synoniem voor één punt, maar dat is buiten een GP van Spanje gerekend die de geschiedenisboeken zal ingaan...Heel wat teams en rijders zijn in 1975 immers misnoegd over de veiligheidsomstandigheden op het stratencircuit van Montjuïc. Bovendien wordt er amper moeite gedaan om de erbarmelijke vaingrails op te knappen en dreigt de Spaanse organisatie met juridische stappen als rijders weigeren deel te nemen aan de race. Regerend wereldkampioen Emerson Fittipaldi (McLaren) is de enige die de race boycot door de verplichte drie ronden af te werken aan een lage snelheid en vervolgens zijn koffers te pakken.
De gevolgen van het debacle zijn catastrofaal: door een hevig ongeval wordt het meteen de laatste race op de Spaanse heuvel. Hill-rijder Rolf Stommelen komt door een afgebroken achtervleugel naast het circuit terecht en raakt zwaargewond. Tot overmaat van ramp overlijden vijf omstaanders en raken een tiental anderen gewond. Na 29 van de 75 ronden wordt de race stopgezet. Jacky Ickx tikt als tweede aan in zijn Lotus-Ford, terwijl Leila Lombardi zesde eindigt met haar March 751. Normaal betekent dat een punt, maar voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 worden vanwege de gereden afstand halve punten uitgedeeld. De enige vrouw die ooit punten heeft gescoord op het hoogste niveau, heeft dus... een half punt achter haar naam staan.
Vrouwen en Formule 1, het is inderdaad geen succesverhaal. Zien we ooit nog een vrouw aan de start van een F1-race? Dat valt te betwijfelen...
Foto's: Racing International Photography, Venturi
Tweet