van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Andy Jaenen

Andy Jaenen
Andy Jaenen
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Ook Andy Jaenen trok tijd uit voor Autosport.be. Als organisator van track days verdient hij zijn brood met evenementen en voelt hij de crisis dus elke dag. En al heeft hij als verdeler van Simtag-simulatoren ook een tweede ijzer in het vuur, toch is ook daar niet alles rozengeur en maneschijn.

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

Het staat buiten kijf dat wij het als trackday-organisator zwaar te verduren hebben. Daarnaast vertrouwen heel wat raceteams bij hun voorbereidingen op onze trackdays. Tot slot moesten er vorige week ook examens voor het verkrijgen van een racelicentie worden geannuleerd en daarmee wordt ook de beginnende autosporter getroffen. Wat betreft de zakelijke impact hadden wij drie tweedaagse evenementen op het programma staan - in Zolder, Francorchamps en op de Nürburgring Nordschleife - die allemaal zo goed als volzet waren. Hierdoor kijken we aan tegen een verlies van ongeveer een kwart van onze omzet. Langs de andere kant hebben we ook ons Simtag-trainingscenter met racesimulators moeten sluiten. Slecht nieuws, want er is bijzonder veel interesse in simracing dezer dagen. Gelukkig blijft onze webshop open en ondervindt ook de productie geen impact, want nu er heel veel rijders thuiszitten, stijgt de vraag naar simulators uiteraard ook.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Ik denk dat veel firma’s hieraan een financiële kater gaan overhouden, maar langs de andere kant zijn er ook bedrijven die nu heel goede cijfers draaien. Ik denk dat de firma’s die erin slagen om te kunnen verderwerken veel sterker zullen staan dan de concullega's die de deuren - al dan niet verplicht - hebben gesloten. Ik denk wel dat bepaalde firma’s overwegen om hun sponsoring terug te schroeven. Ook na een crisis moet je als bedrijfsleider echter je firma tonen, anders kunnen de klanten hen wel eens de rug toekeren...

Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

Doordat bijna alle landen een andere aanpak hebben, klonk de roep om de grenzen te sluiten bijzonder hard. Dat betekent echter ook dat het niet gemakkelijk zal zijn om de grenzen simpelweg weer te openen. Aangezien autosport heel internationaal is, ben ik bang dat het niet overal even vlot op gang zal komen.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Met de social distancing-maatregelen waarmee iedereen nu leert leven, kunnen er volgens mij redelijk snel weer trackdays en testdagen georganiseerd worden. Op zulke dagen is er namelijk niet meer contact dan wanneer je naar een winkel of afhaalrestaurant gaat. Als mecaniciens en omstaanders wat afstand houden, zie ik geen probleem.
Handen geven, knuffelen of een kus geven is voor de meesten onder ons al iets uit een ver verleden... Wat publieksevenementen betreft denk ik dat er wat meer maatregelen genomen moeten worden. De meeste circuits zijn evenwel meerdere kilometers lang, zodat toeschouwers ook makkelijk afstand van elkaar kunnen houden.

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Volgens mij is het enkel positief geweest voor bepaalde virologen en politici die van de situatie gebruikgemaakt hebben om zichzelf als kenner te profileren en enkel de bevolking bang te maken. Elke week schaven ze hun mening bij omdat hun voorspelling ernaast zat en toch lijken hun uitspraken wet te zijn...

Foto: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op zaterdag 28 maart 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons