van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Bart Van den Broeck

Chris Voet & Bart van den Broeck
Chris Voet & Bart van den Broeck
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Hij is een van de rijders met het meeste ervaring op nationaal niveau en ondanks de coronacrisis is Bart Van den Broeck, samen met vaste teamgenoot Christ Voet en Traxx Racing Team, ook komend seizoen te zien in de Supercar Challenge en de NLS.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor je budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Traxx Racing - Peugeot RCZ
Traxx Racing - Peugeot RCZ
Ons team Traxx Racing beschikt al jaren over vaste en trouwe sponsors. We blijven altijd open en eerlijk tegen hen, ook in coronatijden. Het ziet ernaar uit dat ze aan boord zullen blijven, maar we hopen natuurlijk dat ook zij deze crisis zonder kleerscheuren zullen doorkomen. Voor de komende jaren is het natuurlijk koffiedik kijken. Ik vrees dat de autosport in het algemeen rake klappen zal krijgen. Veel bedrijven en dan natuurlijk ook werknemers zullen het pas in de herfstperiode echt moeilijk krijgen. Als sponsorbudgetten wegvallen, laten de gevolgen zich raden. Voor ons valt het gelukkig nog mee. We zijn eigenaar van onze eigen wagens en ik heb in 25 jaar autosport al heel wat meegemaakt.

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Deze crisisituatie heeft mij en mijn gezin een bepaalde vorm van rust gegeven. We relativeren veel meer en genieten meer van de simpele dingen. Ikzelf zal nog meer van de autosport genieten dan voordien.

Hoe ziet een typische dag eruit voor jou sinds het begin van de quarantaine?

Traxx Racing - Peugeot RCZ Cup
Traxx Racing - Peugeot RCZ Cup
In het begin van de quarantaineperiode sloot mijn volledige forma met de drie onderverdelingen: de bouwafdeling, de doe-het-zelfzaak en het onderdeel voor bouwmaterialen. Dan stopt je professionele leven letterlijk van de ene dag op de andere. Vooral de eerste dagen is het leuk om eens uit te slapen en rustig de krant te lezen. 's Middags keek ik tv en maakte ik een wandeling met mijn vrouw. Mijn gejaagde leven veranderde na 25 jaar plots in een oase van rust. Ondertussen zijn mijn drie bedrijven weer geopend en is het back to business!

Simulatorracen boomt, hoe ervaar jij zelf deze digitale vorm van racen?

Het is vandaag de dag inderdaad erg populair, maar niet voor mij weggelegd. Dat laat ik over aan de jongeren! Na drie bochten sta ik immers al in de zandbak... (lacht) Zelf heb ik liever het echte werk, maar de leden van Traxx Racing Team en mijn zoon hebben tijdens de quarantaineperiode niet stilgezeten. Ze hebben een digitale versie ontwikkeld van onze Peugeot RCZ, met de livery van 2020, in samenwerking met de Assettoland-crew. Daardoor is de auto beschikbaar op Assetto Corsa.

Hoe zien jouw plannen er momenteel uit wanneer de autosport in de herfst herneemt?

Traxx Racing - de Renault Clio uit 2015
Traxx Racing - de Renault Clio uit 2015
Wanneer de autosport herneemt, nemen we opnieuw deel aan de Supercar Challenge met de Peugeot. Ook van het uithoudingskampioenschap op de Nürburgring (NLS) zouden we graag enkele manches meepikken, afhankelijk van eventuele overlappingen op onze kalender. Een vergelijkbaar programma met de afgelopen jaren dus. Tot slot staat ook de 24 Uur van Zolder dit jaar op mijn verlanglijst.

Foto's: Niels Vaeck, Supercar Challenge, Marnik Mouchaers



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Supercar Challenge op zaterdag 30 mei 2020.
  • VR Racing

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons