Corona-kronieken: Vijf vragen voor Marc Van Dalen
Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?
Deze situatie brengt inderdaad problemen met zich mee, aangezien we nu al zeker weten dat de eerste twee races niet op hun geplande datum kunnen doorgaan. Er moet dus constant gewerkt worden aan een mogelijke nieuwe kalender, in functie van de beslissingen van de regering.Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?
De gevolgen laten zich uiteraard raden, maar we hebben een voorzichtige en realistische aanpak gehanteerd en dat dankzij onze samenwerking met de circuits en de federaties. Het volledige team voelt zich betrokken en blijft extreem gemotiveerd, ondanks deze moeilijke situatie. Op die manier hopen we onze wedstrijden te behouden en het volledige kampioenschap op een later moment te betwisten.Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?
Enerzijds is er de onzekerheid die heerst over een timing voor onze wedstrijden en daarnaast zijn er de vaste kosten, die vaak onmogelijk in te perken zijn.Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?
Ik ben ervan overtuigd dat veel rijders, of het nu gaat over amateurrijders of pro's, er nood aan zullen hebben om zich uit te leven op de circuits en opnieuw het gevoel en de adrenaline te ervaren die de autosport te bieden heeft. Als promotor en organisator van de VW Fun Cup, de competitie die veruit de goedkoopste is op vlak van prijs per uur aan het stuur, zitten we in een uitstekende positie om aan die nood te voldoen. Bovendien zijn er ook onze trouwe rijders en teams die op dit moment erg gefrustreerd zijn omdat ze hun passie niet kunnen beleven. Ons team zal klaar staan om hen de beste service te geven om ze zo gelukkig mogelijk te maken!Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?
In het verleden heeft elke gebeurtenis van deze omvang nadien altijd positieve gevolgen gehad. Ik geloof echt dat deze catastrofe meer menselijkheid en altruïsme zal brengen in de dagelijkse relaties van iedereen. Ook kunnen veel bedrijven overtuigd worden dat thuiswerken een goede oplossing vormt voor de toekomst, wat – gedeeltelijk natuurlijk – een oplossing kan zijn voor het mobiliteitsprobleem.Voor ons is het glas halfvol en niet halfleeg. Dat is in ieder geval ons leitmotiv, en leve de VW Fun Cup!
Foto's: Hans van Onsem & VW Fun Cup
Tweet