Corona-kronieken: Vijf vragen voor Vincent Desschans
Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?
Ik trap een open deur in als ik stel dat we dit raceseizoen een bizarre situatie meemaken. Die bizarre situatie brengt ook onduidelijkheden mee en daar ligt het grootste probleem denk ik naar de toekomst toe. Ik geef een concreet voorbeeld... Het Belcar-kampioenschap heeft tot op de dag van vandaag nog geen duidelijkheid wat betreft de kalender en dan specifiek wat er met de eerste twee manches moet gebeuren. Dat betekent ook dat je als rijder in een zeer lastige situatie zit in verhouding tot je sponsors. Bovendien, wordt er dit jaar nog gereden zoals initieel gepland, achter gesloten deuren of helemaal niet? We weten het niet en gesprekken over volgend jaar opstarten, wordt dan heel lastig denk ik.Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?
Goh (denkt na)... Aansluitend op mijn antwoord op de vorige vraag kan ik het volgende zeggen: in het algemeen merk ik dat onze rijders het lastig hebben om een kalender klaar te stomen, zelfs voor dit jaar. Stel dat alle wedstrijden dit jaar nog verreden kunnen worden, dan betekent dat niet alleen een enorm compacte kalender, maar ook een zeer drukke planning. De vraag is enerzijds of al onze rijders die wedstrijden zouden kunnen afwerken, wat ik sterk betwijfel. Anderzijds stelt zich de vraag of het personeel van de teams beschikbaar zal zijn voor alle races. Het is zeer realistisch dat we een aantal overlappingen zullen zien en dan moeten er keuzes gemaakt worden... Vergeet ook niet dat heel wat van onze rijders gentlemen-piloten zijn, die het simpelweg niet gewend zijn om veel weekends na elkaar te racen.Simulatorracen boomt, hoe ervaar jij deze digitale vorm van racen?
Ik vind dit een enorm mooi initiatief, een zeer leuk gegeven. Bovendien maakt het feit dat je met een Norma M20 FC kan racen het plaatje voor mij bijzonder mooi (lees ook: McDonald's Racing toont Belcar Norma voor 2020). In de loop van volgende maand zal er een vernieuwd model van de Norma M20 FC beschikbaar komen op Assetto Corsa, wat het voor zowel de fans als onze medewerkers en teamgenoten weer wat leuker moet maken.Hoe zien jouw plannen er momenteel uit wanneer de autosport in de herfst herneemt?
De onzekerheid over het seizoen 2020 betekent dat ik de facto dagdagelijks meer bezig ben met 2021. Dat komt hoofdzakelijk omdat we dan twee nieuwe producten zullen introduceren (lees ook: Nova Proto werkt aan gesloten CN-wagen), waardoor we naast onze klanten in Belcar 1 opeens ook over een strijdwapen beschikken voor potentiële klanten in Belcar 3. Bovendien is die nieuwe wagen van Novo Proto eveneens geschikt voor de GT & Prototype Challenge van Dick van Elks Supercar Challenge. Veel kan ik helaas nog niet vertellen, maar de plannen zien er veelbelovend uit.Wat maakt je deze dagen gelukkig?
Buiten onze raceactiviteiten ben ik professioneel actief in de automobielsector. Voor de coronacrisis stond mijn dagtaak gelijk aan heel wat stress, maar toen het virus ook de Belgische bevolking begon te bedreigen, viel dat plots weg. Opeens had ik tijd voor mijn gezin, veel meer dan tevoren. Vanaf deze maand zijn we echter weer opgestart, dus begint die tijd stilaan af te nemen. Mijn racehart is blijven kloppen en met jullie aankondiging van de heropening van Circuit Zolder en nadien ook Spa, voel ik de adrenaline opnieuw door mijn aders pompen. Ik popel om te kunnen terugkeren naar het circuit. Ik ben dan ook blij dat de circuits hun deuren kunnen openen voor testen en trackdays, want dat zal de eerste stap zijn naar het opnieuw op gang brengen van onze nationale autosport.Foto's: Niels Vaeck, Ronald Janssens, Martijn Wouters & Nova Proto Benelux
Tweet