van der Horst

Exclusief: Nova Proto werkt aan gesloten prototype voor o.a. Belcar

Norma M20C-HY
Norma M20C-HY
Nova Proto, de organisatie die zich ontfermt over de Norma CN-bolides, werkt aan een nagelnieuwe bolide met gesloten cockpit. Dat kan Autosport.be onthullen en is ons bevestigd door de Belgische Benelux-invoerder, Nova Proto Benelux. De wagen zou in de Belcar 1-klasse moeten kunnen aantreden, al bestaat er ook een mogelijkheid dat de bolide tussen het GT-geweld in Belcar 3 kan rijden - naar het voorbeeld van de Radical RXC.
Norma Auto Concept - Norma M30
Norma Auto Concept - Norma M30
Norma, opgericht in de jaren 80 door Norbert Santos en Marc Doucet, ontwikkelde begin jaren 2000 de Norma M20. Na enkele ontwikkelingen groeide die wagen in 2011 door tot de Norma M20 FC, waarbij FC staat voor 'Full Carbon'. In 2017 kwam er de M30, de eerste LMP3 van het Franse bedrijf, dat nadien overgenomen zou worden door Duqueine. Die laatste organisatie zette vol in op de LMP3, en ontwikkelde nadien ook een tweede generatie, waarbij de CN-machinerie ietwat op een achterplan verzeild geraakte. Daarop namen Santos' dochter Camille en Guillem Roux dat segment opnieuw in eigen beheer en zo werd Nova Proto geboren. Als onderdeel van die strategie werkt het Franse bedrijf nu aan een gesloten CN-prototype, dat naast de bestaande Norma M20 FC komt te staan.

Ugo de Wilde - McDonald's Racing Norma M20 FC
Ugo de Wilde - McDonald's Racing Norma M20 FC
"Nova Proto werkt inderdaad aan een volledig nieuwe wagen die voortbouwt op de lessen die getrokken zijn uit de Norma M20 FC. De wagen zal de M20 FC echter niet vervangen, maar simpelweg een extra keuze zijn voor onze klanten", verduidelijkt Nova Proto Benelux-bezieler Vincent Desschans. "Het project is nog volop bezig en de bedoeling is om uiteindelijk te komen tot een E2 SC-homologatie. Het gaat om een gesloten prototype waarvoor we vanuit Nova Proto Benelux volledige ondersteuning zullen bieden. Momenteel wordt bekeken of en hoe de wagen ingepast kan worden in de Belcar-reglementen."

Het is niet de eerste keer dat Nova Proto/Norma een gesloten 'CN-achtige' prototype presenteert. Acht jaar geleden al was er een project dat de werknaam 'M20C-HY' droeg, een gesloten M20 met hybrideaandrijving waarvan u bovenaan deze tekst een afbeelding terugvindt. Dat project stierf echter een stille dood, vermoedelijk vanwege homologatieproblemen.

Foto's: Ronald Janssens & Norma Auto Concept



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op dinsdag 19 mei 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons