van der Horst

Dakar: Loeb scheidsrechter in duel Mini - Toyota

Sébastien Loeb - Peugeot 3008 DKR
Sébastien Loeb - Peugeot 3008 DKR
Komende zondag, op 6 januari, wordt de Dakar Rally op gang getrokken. Een eerder speciale editie, want de tien proeven worden allen verreden op Peruviaanse bodem. Voor de overwinning is het kijken naar X-Raid Mini, Toyota Gazoo Racing en ... Sébastien Loeb.
  • Footprints
Eén voor één haakten de Zuid-Amerikaanse landen af voor de Dakar. Geen Chili, geen Bolivië, geen Paraguay, geen Argentinië, ... Deze editie wordt een 100 procent Peruviaans feestje. 

Maandag start de eerste proef, deze leidt de deelnemers van Lima naar Pisco. Het wordt meteen een stevige proloog van 84 kilometer. Daarna gaat het naar San Juan de Marcona en Arequipa, zowat de twee epicentra voor deze editie. Op 15 januari komt de karavaan terug in Pisco, op 17 januari volgt dan de slotrit - van Pisco naar Lima. Dat alles is goed voor zowat 5.000 km waarvan 3.000 tegen de klok. Opvallend: 70 procent wordt verreden in de duinen en dus zal navigatie een heel grote rol spelen in deze editie, en uiteraard ook het gevecht tegen het zand.

Nasser Al-Attiyah - Toyota Hilux Gazoo
Nasser Al-Attiyah - Toyota Hilux Gazoo
Voor de strijd om winst moet er vooral gekeken worden naar de "fabrieksteams" X-Raid Mini JCW en Toyota Gazoo Racing, maar uiteraard ook naar Sébastien Loeb die het dit jaar moet doen op basis van privé-inbreng. De Franse wereldkampioen rally ging de voorbije jaren tevergeefs op zoek naar een historische overwinning in de schoot van Peugeot, maar die trok de stekker uit het project. Loeb klopte aan bij PH Sport voor de 2016-versie en zal zich daarmee proberen de geschiedenis in te rijden, al wordt dat alles behalve gemakkelijk. Niet enkel zal de wagen het moeilijk hebben tegenover het fabrieksmateriaal, maar ook is Harry Hunt niet van het kaliber Carlos Sainz, Cyril Despres of Stéphane Peterhansel; Loeb beschikt dus niet over een bliksemafleider. Anderzijds, Loeb is de énige kopman en hoeft met niemand rekening te houden.

De mannen van Peugeot vonden allen onderdak bij Mini. Zij mogen alledrie op weg met de Buggy-versie. Sainz mag met het nummer 300 het zand in, Peterhansel met 304 en Despres met 308. Dat wordt dus een monstercoalitie. Zij kunnen indien nodig ook steun genieten van Nani Roma, Orlando Terranova, Yazee Al-Rahji en Jakub Przygonski van het X-Raid team (en dus ook met de Mini's). Przygonski gaan we uiteraard van nabij volgen, want hij komt aan de start met onze landgenoot Tom Colsoul.

Ook Toyota pakt uit met een gevreesd team. Nasser Al-Attiyah wil nog eens aanknopen met de zege en krijgt Giniel De Villiers als eerste luitenant. Bernhard Ten Brinke wisselde knappe dingen af met veel pech de jongste jaren. Hij wordt geflankeerd door Xavier Panseri. Outsider is Martin Prokop die aan de start komt met de Ford Raptor.
Nog te volgen zijn de Belgen Fabian Lurquin (bij Matthieu Serradori), Stéphane Prévot (bij Philippe Gache), Stéphane Henrard/Gatien Du Bois en Philippe/Maxime Lambilliotte.

Bij de motoren tekenen alle tenoren present: Matthias Walkner, Paulo Gonçalvers, Toby Price, Adrien Van Beveren, Joan Barreda Bort, Stefan Svitko, Sam Sunderland, ... dus dat wordt een helse strijd. Geen Belgen hier, noch bij de quads. In SxS is het uitkijken naar Charly Gotlib die naast Claude Fournier zit voor zijn 30ste deelname.

Bij de trucks tellen we drie volledig Belgische teams met de Ford van Peter Van Delm, Steven Vaesen en Kurt Keysers, nog een Ford voor Yves Rutten, Peter Convents en Christophe Franco en de Iveco van Dave Berghmans, Bob Geens en Damien Colin. Peter Willemsen assisteert de Nederlander Tom Van Genugten.

7 januari is er dus de eerste proef. De Dakar eindigt op 17 januari.

Foto's: Willy Weyens

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Dakar Rally Raid op vrijdag 4 januari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons