van der Horst

De Alfa Romeo F1: op of over de limiet?

De Alfa Romeo Formule 1
De Alfa Romeo Formule 1
Morgenvroeg, op luttele minuten van de start van de eerste F1-wintertest op het circuit van Barcelona, licht ook het laatste team het doek van zijn nieuwe Formule 1-wagen. En toch hebben we de nieuwe Alfa Romeo, getooid in een origineel valentijnskostuum, al kunnen bewonderen tijdens een shakedown op Fiorano. Of de Italiaanse constructeur gelijk heeft met zijn bijzonder agressieve aanpak, dat is een andere vraag...
Alle ogen waren tijdens de shakedown, met gewezen wereldkampioen Kimi Raïkkönen aan de knoppen van de opvolger van de C37, gericht op de intrigerende voorvleugel. Niet toevallig was er op de officiële persfoto's van Alfa Romeo geen spoor van de beruchte vleugel, die nog een flink stuk extremer is dan het exemplaar van Ferrari.

De voorvleugel is nadrukkelijk opgedeeld in twee segmenten: een centraal gedeelte dat neerwaartse druk moet genereren - opvallend is dat er slechts vier aerodynamische elementen worden gebruikt en niet vijf zoals toegelaten door het reglement - en de twee buitenkanten die er, samen met de endplates, op gericht zijn om de luchtstroom weg van de auto te begeleiden.

Kimi Raïkkönen - Alfa Romeo F1
Kimi Raïkkönen - Alfa Romeo F1
Voeg daar nog eens aan toe dat Alfa de viervoudige luchtinlaat - voor een betere verdeling - boven het hoofd van de rijder heeft behouden, voor de achtervleugel met een gelijkaardig idee als Ferrari en Mercedes op de proppen is gekomen, en je krijgt een auto die mogelijk vriend en vijand kan verrassen. Wel opvallend (of alarmerend) is het feit dat er geen gebruik wordt gemaakt van de vin op de motorkap, waarvoor zowel Ferrari als Haas hebben geopteerd dankzij de uitstekende packaging van de Italiaanse krachtbron.

Sauber, vorig jaar al met Alfa Romeo op de motorkap, eindigde vorig jaar achtste in het wereldkampioenschap voor constructeurs. Charles Leclerc, ondertussen verkast naar Ferrari, werd als beste van de twee rijders dertiende in de eindstand.
 

Foto's: Alfa Romeo F1 Team



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op zondag 17 februari 2019.
  • ELMS 4 Hours of Spa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons