De nieuwe Rolls-Royce Ghost: een dilemma?

Bis repetitum

Aluminium
Hoewel de naam blijft behouden, mag je onderhuids de laatste Ghost gerust beschouwen als een compleet nieuwe wagen, die zelfs qua afmetingen verschilt van zijn voorganger. Zo groeide deze limousine met 89 mm wat resulteert in een lengte van 5546 mm. De breedte bedraagt nu 1978 mm, dat is 30 mm meer dan ervoor. Het vroegere chassis, een afgeleide van dat van de BMW 7-reeks, werd afgevoerd. Net als de andere leden van de Rolls-Royce familie bouwt men de nieuwe limousine naar de zogenaamde “aluminium spaceframe architecture”. Een 100% eigen fabricaat des huizes vervaardigd uit een hoogwaardige aluminiumlegering die de logge metaalconstructie van vroeger vervangt. Door de bevestigingspunten van de motorsteunen te verplaatsen kan de krachtbron naar voor geplaatst worden. Een ingreep die een ideale gewichtsverhouding van 50/50 tot stand brengt. Niet enkel het vakwerkframe, ook het koetswerk wordt opgetrokken uit lichtmetaal. Een stevige constructie die ontstaat door beide zijflanken aan het dak te lassen. Een niet te onderschatten onderneming die uiterste precisie vraagt van speciaal daarvoor opgeleide vaklui. Het resultaat mag er wezen wat zich vertaalt in een torsiestijfheid die hoger is dan die van de nieuwste Porsche 911.Geluidsdemping

Nieuwe ophanging
Speciaal voor de Ghost van de 2de generatie ontwikkelde Rolls de zogenaamde “Planar” ophanging. Daarbij monteert men een schokdemper op elke bovenste ophangingsdriehoek. Hierdoor slaagt men erin hoge trillingsfrequenties af te vlakken. Een handige aanvulling op de luchtvering die enkel in staat is lage frequenties te dempen. Het revolutionaire systeem werd gedurende 5 jaar uitvoerig uitgetest alvorens het effectief in productie werd genomen.Flagbearer

Satellietgestuurde versnellingsbak
Nog een inventief systeem ontleend bij het huidige modelgamma. Satellietverbinding verschaft de versnellingsbak informatie over het “toekomstige” traject en de rijstijl. Zo kan de automaat reeds op voorhand de meest geschikte versnelling klaarzetten waardoor het eigenlijke schakelen nog vlotter verloopt.Vierwielsturing
In navolging van de andere familieleden uit Goodwood beschikt Rolls-Royce’s laatste afgezand over een meesturende achteras. Onder 60 km/h stuurt die tegen onder een hoek van 3°. Tussen 60 km/h en 80 km/h staat deze in rechtuitstand. Bij een snelheid hoger dan 80 km/h stuurt de achteras mee onder een hoek van 1°.V12
Onder de motorkap van de nieuwe Phantom vinden een alom bekende V12 motor, vervaardigd uit aluminium, met een cilinderinhoud van 6749 cc. Die onderscheidt zich van zijn directe neven door een andere mapping van de motorsturing. De door 2 twee Garrett turbocompressoren aangeblazen krachtbron ontwikkelt een slordige 571 pk bij 5000 t/min. Reeds vanaf 1600 t/min piekt het maximale koppel van 850 Nm. Dit dankzij de directe inspuiting die niet alleen zorgt voor een meer efficiëntere verbranding, maar ook het verbruik ten gunste komt. Een gescheiden koelcircuit voor zowel de turbo als de motor zorgt voor minder warmteverlies en dus hogere efficiëntie. De twaalfpitter wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Ondanks een onbeladen gewicht van 2490 kg bereikt de nieuwe Ghost de 100 km/h grens in net geen 5 tellen. Rolls-Royce beperkt de topsnelheid “vrijwillig” tot 250 km/h.Rijtest


De minste sollicitatie van het gaspedaal vertaalt zich prompt in een gecontroleerde krachtontplooiing. Indien gewenst kan het zeer snel gaan. Het enorme koppel lanceert de 2,5 ton zware mastodont in enkele luttele seconden naar een behoorlijke snelheid. De versnellingsbak schakelt boterzacht. Ook hier merk je pas aan de naald van de toerenteller dat er naar een andere versnelling wordt geschakeld. Daarbij blijft de stabiliteit van de wagen perfect gehandhaafd, zelf in bochtsituaties. Ondanks zijn behoorlijke afmeting blijft de Ghost nog steeds makkelijk te besturen. Hij voelt zich ideaal in zijn sas op de snelweg en grote wegen hoewel hij zeker nauwe straten niet schuwt. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt feilloos en zorgt toch nog voor een goede terugkoppeling van het weggevoel.
Spectaculair, maar toch blijft het algemene comfort de grootste troef van de nieuwe Ghost. De testrit mende ons over bochtige secundaire wegen richting de Ardennen, berucht om hun slechte staat. Talloze kleine wegverzakkingen, barsten en kuilen brengen de nieuwe Ghost niet van de wijs. Je waant je eerder op een vliegend tapijt dat over het slechte wegdek glijdt alsof je je beweegt op een biljartlaken. Zelfs een zeldzame verkeersdrempel in een verlaten dorpje lijkt onbestaand. Gewoonweg indrukwekkend hoe de ophanging van de nieuwe Rolls-Royce erin slaagt de minste oneffenheden en trillingen weet weg te filteren. Daarbij zorgt een excellente geluidsdemping dat je je werkelijk als het ware “afsluit” van de realiteit, los van het plebse verkeer.

Besluit
De nieuwe Ghost maakt een flinke sprong in de evolutie. Door zijn ongeëvenaarde uitstraling bevestigt deze limousine de traditionele grandeur van Rolls-Royce. Maar er is meer. De zeldzame combinatie van ongezien comfort en luxe gekoppeld aan uitmuntende rij-eigenschappen zorgt voor een flink dilemma. Neem ik zelf plaats achter het stuur of laat ik mij rijden?Tekst: Alec Lavaerts - Rolls-Royce
Tweet