van der Horst

De nieuwe Rolls-Royce Ghost: een dilemma?

Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Op 1 september jl. trok het legendarische Britse prestigemerk het doek van zijn laatste creatie. Daarmee is de geboorte van de nieuwe Ghost een feit. Inmiddels gaan de eerste testritten van start. Wij waren van de partij en maakten grondig kennis met een edele verschijning die ons behoorlijk charmeerde.

Bis repetitum

Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Na 11 jaar trouwe dienst volgt de nieuwe Ghost zijn illustere voorganger op, een wagen die dezelfde naam draagt. Een gebrek aan inspiratie? Toch niet, aldus Rolls-Royce. Gezien het grote succes werd besloten om de naam te behouden. Daarenboven neemt deze neofiet dezelfde positie in binnen het productgamma. Dat betekent naast de impressionante, “grote” Phantom en de Cullinan, de SUV die het gamma sinds 2018 vervoegde. Eigenlijk gaat men ervan uit dat de eigenaar van een Ghost dikwijls zelf achter het stuur zit, terwijl die van een Phantom wordt gereden… aldus de (ware?) veronderstelling.

Aluminium

Hoewel de naam blijft behouden, mag je onderhuids de laatste Ghost gerust beschouwen als een compleet nieuwe wagen, die zelfs qua afmetingen verschilt van zijn voorganger. Zo groeide deze limousine met 89 mm wat resulteert in een lengte van 5546 mm. De breedte bedraagt nu 1978 mm, dat is 30 mm meer dan ervoor. Het vroegere chassis, een afgeleide van dat van de BMW 7-reeks, werd afgevoerd. Net als de andere leden van de Rolls-Royce familie bouwt men de nieuwe limousine naar de zogenaamde “aluminium spaceframe architecture”. Een 100% eigen fabricaat des huizes vervaardigd uit een hoogwaardige aluminiumlegering die de logge metaalconstructie van vroeger vervangt. Door de bevestigingspunten van de motorsteunen te verplaatsen kan de krachtbron naar voor geplaatst worden. Een ingreep die een ideale gewichtsverhouding van 50/50 tot stand brengt. Niet enkel het vakwerkframe, ook het koetswerk wordt opgetrokken uit lichtmetaal. Een stevige constructie die ontstaat door beide zijflanken aan het dak te lassen. Een niet te onderschatten onderneming die uiterste precisie vraagt van speciaal daarvoor opgeleide vaklui. Het resultaat mag er wezen wat zich vertaalt in een torsiestijfheid die hoger is dan die van de nieuwste Porsche 911.       

Geluidsdemping

Rolls-Royce Ghost interieur
Rolls-Royce Ghost interieur
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Ghost besteedde Goodwood extra aandacht aan de geluidsdemping. Niet minder dan 100 kg isolatie en geluidsabsorberend materiaal worden in de wagen verwerkt. Lange aluminiumverbindingen zorgen niet enkel voor extra stevigheid, maar voorkomen ook resonantietrillingen van de gehele constructie. Tussen de vloer en de dragers van het frame gebruikt men dubbel uitgevoerde profielen. In opdracht van Rolls ontwikkelde rubberfabrikant Continental de ContiSeal, een nieuw type band met een zachte inleg van polyurethaanschuim, waardoor het rolgeluid tot een minimum wordt herleid.

Nieuwe ophanging

Speciaal voor de Ghost van de 2de generatie ontwikkelde Rolls de zogenaamde “Planar” ophanging. Daarbij monteert men een schokdemper op elke bovenste ophangingsdriehoek. Hierdoor slaagt men erin hoge trillingsfrequenties af te vlakken. Een handige aanvulling op de luchtvering die enkel in staat is lage frequenties te dempen. Het revolutionaire systeem werd gedurende 5 jaar uitvoerig uitgetest alvorens het effectief in productie werd genomen.   

Flagbearer

Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Net als bij de Phantom maakt de Ghost gebruik van het “Flagbearer” systeem. Dat wordt geactiveerd boven 100 km/h. Een camera achter de voorruit scant voortdurend de staat van het wegdek. Met deze informatie wordt er dan, samen met gegevens over de koetswerkpositie, de wielacceleratie en de stuurhoek, de actieve ophanging gestuurd. Die bestaat uit zelfregelende luchtveren, actieve torsiestangen en elektronisch gestuurde schokdempers.

Satellietgestuurde versnellingsbak

Nog een inventief systeem ontleend bij het huidige modelgamma. Satellietverbinding verschaft de versnellingsbak informatie over het “toekomstige” traject en de rijstijl. Zo kan de automaat reeds op voorhand de meest geschikte versnelling klaarzetten waardoor het eigenlijke schakelen nog vlotter verloopt.

Vierwielsturing

In navolging van de andere familieleden uit Goodwood beschikt Rolls-Royce’s laatste afgezand over een meesturende achteras. Onder 60 km/h stuurt die tegen onder een hoek van 3°. Tussen 60 km/h en 80 km/h staat deze in rechtuitstand. Bij een snelheid hoger dan 80 km/h stuurt de achteras mee onder een hoek van 1°.  

V12

Onder de motorkap van de nieuwe Phantom vinden een alom bekende V12 motor, vervaardigd uit aluminium, met een cilinderinhoud van 6749 cc. Die onderscheidt zich van zijn directe neven door een andere mapping van de motorsturing. De door 2 twee Garrett turbocompressoren aangeblazen krachtbron ontwikkelt een slordige 571 pk bij 5000 t/min. Reeds vanaf 1600 t/min piekt het maximale koppel van 850 Nm. Dit dankzij de directe inspuiting die niet alleen zorgt voor een meer efficiëntere verbranding, maar ook het verbruik ten gunste komt. Een gescheiden koelcircuit voor zowel de turbo als de motor zorgt voor minder warmteverlies en dus hogere efficiëntie. De twaalfpitter wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Ondanks een onbeladen gewicht van 2490 kg bereikt de nieuwe Ghost de 100 km/h grens in net geen 5 tellen. Rolls-Royce beperkt de topsnelheid “vrijwillig” tot 250 km/h.

Rijtest

Rolls-Royce Ghost interieur
Rolls-Royce Ghost interieur
Een mooie herfstdag leek ons het uitgelezen moment om eens nader kennis te maken met de nieuwe Ghost. De “kleine” Rolls-Royce zoals die soms genoemd wordt. Een klein “understatement”; want deze limousine meet een dikke 5,5 m. Dat is bijna een halve meter langer dan bijvoorbeeld een Mercedes S-klasse! Ook in de breedte overklast deze nobele Brit zijn soortgenoten waardoor je echt een idee krijgt van zijn immense omvang. In tegenstelling tot zijn grote neef, de Phantom, die zwaar imponeert door zijn extreem hoekig voorkomen, straalt de Ghost behoorlijk wat elegantie uit door zijn vloeiend lijnenspel. Speciaal gevormde LED koplampen typeren de nieuweling dan weer als het kenmerk bij uitstek van de hedendaagse generatie Rolls-Royces. De muizengrijze tint, “Tempest Grey”, gaf een ongewoon doch discreet tintje aan onze testwagen.

Rolls-Royce Ghost interieur
Rolls-Royce Ghost interieur
Met een drukknop op de deurklink open je automatisch het portier. Die verschaft je toegang tot een ongekende wereld van luxe en klasse. Het spierwitte interieur, “Grace White” genaamd, wordt mooi aangevuld door grijze “Scivaro Grey”-elementen. Kleine paarse details zoals de inzet bij de bekleding van de stoelen, de binnenbekleding van de deuren en het stiksel van het dashboard maken het plaatje compleet. Eens genesteld in je fauteuil kan je gebruik maken van de elektronische knoppen om een perfecte zithouding te verkrijgen. Wat de werking dashboard van de nieuwe Ghost betreft, sluit hij zich aan bij de typische traditie des huizes: “Less is more”. Je ziet maar weinig mogelijkheden om allerlei zaken te manipuleren, maar eigenlijk gebeurt er heel wat; automatisch en achter de schermen…  Een druk op de startknop links van het stuur wekt de twaalfpitter tot leven. Die draait zo zacht dat je het haast niet in de gaten hebt. Enkel de beweging van de naald van de toerenteller bevestigt dat vermoeden!

De minste sollicitatie van het gaspedaal vertaalt zich prompt in een gecontroleerde krachtontplooiing. Indien gewenst kan het zeer snel gaan. Het enorme koppel lanceert de 2,5 ton zware mastodont in enkele luttele seconden naar een behoorlijke snelheid. De versnellingsbak schakelt boterzacht. Ook hier merk je pas aan de naald van de toerenteller dat er naar een andere versnelling wordt geschakeld. Daarbij blijft de stabiliteit van de wagen perfect gehandhaafd, zelf in bochtsituaties. Ondanks zijn behoorlijke afmeting blijft de Ghost nog steeds makkelijk te besturen. Hij voelt zich ideaal in zijn sas op de snelweg en grote wegen hoewel hij zeker nauwe straten niet schuwt. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt feilloos en zorgt toch nog voor een goede terugkoppeling van het weggevoel.

Spectaculair, maar toch blijft het algemene comfort de grootste troef van de nieuwe Ghost. De testrit mende ons over bochtige secundaire wegen richting de Ardennen, berucht om hun slechte staat. Talloze kleine wegverzakkingen, barsten en kuilen brengen de nieuwe Ghost niet van de wijs. Je waant je eerder op een vliegend tapijt dat over het slechte wegdek glijdt alsof je je beweegt op een biljartlaken. Zelfs een zeldzame verkeersdrempel in een verlaten dorpje lijkt onbestaand. Gewoonweg indrukwekkend hoe de ophanging van de nieuwe Rolls-Royce erin slaagt de minste oneffenheden en trillingen weet weg te filteren. Daarbij zorgt een excellente geluidsdemping dat je je werkelijk als het ware “afsluit” van de realiteit, los van het plebse verkeer.

Rolls-Royce Ghost interieur
Rolls-Royce Ghost interieur
Inmiddels kan de voorste passagier genieten van een ongewone visuele vertoning die zich recht voor zijn neus afspeelt. Met ingeschakelde buitenverlichting licht de benaming Ghost op, omringd door kleine sterretjes. Een optisch husarenstukje opgebouwd uit wel duizend LED lampjes, met grootse precisie verwerkt tot een prachtig geheel. In combinatie met de nog steeds spectaculaire (optionele) sterrenhemel kom je dan helemaal terecht in een andere microcosmos. Een effect dat best tot zijn recht komt als je achterin plaatsneemt in één van de luxefauteuils. Badend in een zee van luxe, omringd met alle mogelijke moderne technologie kun je hier ongestoord genieten. Dankzij een brede waaier aan instellingen kun je je fauteuil perfect naar wens instellen. Vlij je neer in een aangename voorverwarmde zitplaats. Zin in een massage van je rug na een vermoeiend dag? Geen probleem! Maak het nog wat gezelliger met een aangenaam Jazz-muziekje en een goed glaasje champagne uit de bar die zich tussen beide achterste fauteuils bevindt. Of misschien verkies je om nog wat werk door te nemen? Een druk op een knop volstaat om het ingewerkte computerscherm uit te klappen. Kortom, de nieuwe Ghost biedt een comfortniveau van zeer eenzame hoogte.  

Besluit

De nieuwe Ghost maakt een flinke sprong in de evolutie. Door zijn ongeëvenaarde uitstraling bevestigt deze limousine de traditionele grandeur van Rolls-Royce. Maar er is meer. De zeldzame combinatie van ongezien comfort en luxe gekoppeld aan uitmuntende rij-eigenschappen zorgt voor een flink dilemma. Neem ik zelf plaats achter het stuur of laat ik mij rijden?
 
Tekst: Alec Lavaerts - Rolls-Royce



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Wagentest op vrijdag 15 januari 2021.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons