van der Horst

DNRT: Betaalbaar racen voor iedereen met ambitie

8c26a18300382addb1dcc222997cfe20d91c2423.jpg
Het Dutch National Racing Team, oftewel het DNRT, organiseert jaarlijks de helft van het aantal autoraces bij onze Noorderburen. Dat gebeurt ondermeer op ircuit Zandvoort en TT Circuit Assen in Nederland, maar ook op Circuit Zolder in België. Het concept van het DNRT is eigenlijk simpel: betaalbaar racen aanbieden voor iedereen die talent en ambitie heeft.
Ervoor zorgen dat autoracen voor de amateursporter betaalbaar blijft, dat is waar DNRT voor staat, maar dat was echter niet altijd zo. Het DNRT werd opgericht als het Londen Sydney Rally-team. Het team had veel nationaal en internationaal succes. In bijna elke Europese toerwagenklasse hadden ze een paar auto's rijden. In 1994 besloot het team echter te stoppen met racen om in de plaats daarvan races te organiseren. Dat deden ze onder de naam Zomer Avond Competitie. Op dit moment worden er zo'n 35 evenementen per jaar georganiseerd waaraan meer dan achthonderd rijders deelnemen. Nu bestaat het huidige concept van het DNRT al bijna dertig jaar in Nederland met zo'n dertien klassen. Dat is wel erg veel voor amateurracen. 
De kalenders
fe15f9790601fa660ece39c71b4c6d96496555ad.jpg
Het DNRT heeft een Sprint- en een Endurancekalender. De Sprintkalender begint op drie april in Zandvoort en eindigt op tien oktober op hetzelfde circuit. "Het bijzondere aan de kalenders van het DNRT is dat ieder evenement per klasse op een enkele dag plaatsvindt", zegt Marcel Flens van MF Racing, een team dat meerijdt in de verschillende klassen van het DNRT en dat nauw verbonden is met de organisatie. "Het DNRT doet dat met een reden. Veel rijders in de amateursklassen hebben een bedrijf. Door het hele race-evenement op één dag te organiseren zijn rijders dus slechts één dag weg van hun dagelijks werk. Dat is ook de reden waarom alle racelocaties in of in de buurt van Nederland liggen. Het duurt niet zo lang om naar Circuit Zolder af te reizen dan als bijvoorbeeld naar Circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk. Als het DNRT verre locaties zou uitkiezen dan zou de opkomst qua rijders veel lager liggen."

De Endurancekalender is korter dan de Sprintkalender. Het DNRT organiseert slechts drie Endurancewedstrijden, alle drie over acht uur en op het Circuit Zandvoort. Men kan voor beide soorten evenementen een auto kopen, onder andere bij het DNRT, om zich alzo in te schrijven. Eentje huren bij een raceteam zoals MF Racing is een andere mogelijkheid. 
Inschrijvingsmogelijkheden
766a8601ca10506c89b217a90331963430c291e9.jpg
Om je te kunnen inschrijven moet je wel aan enkele voorwaarden voldoen. Als rijder moet je een geldige racelicentie bezitten. Dat mag zowel een Nederlandse als buitenlandse licentie zijn. "Het is niet de bedoeling dat de races chaotisch worden. Het gaat nog altijd om echte wedstrijden alhoewel op amateursniveau en het mag geen zooitje worden", meldt de Nederlander van MF Racing. "Daarnaast is er ook verschil indien men zich inschrijft voor een Cup of voor een Vrije Klasse. In een Vrije Klasse of Tourklasse gelden geen technische reglementen en de wagen kan zoveel pk hebben als de rijder er kan uithalen en er is een vrije keuze voor het chassis. In Cups gelden bepaalde technische voorschriften."

De BMW E30 Cup, Porsche Club Racing, Vrije Formule Klasse,... er is een brede waaier aan mogelijkheden dankzij het DNRT om goedkoop te racen. Dat was echter niet altijd het geval in de wereld van de autosport. "Vroeger waren de enige mogelijkheden om goedkoop te racen de Ford Fiesta Cup of de Renault Clio Cup", aldus Flens. "Nu kan je betaalbaar racen met identieke wagens waar de professionele rijders ook mee rijden. Dat is het mooie aan het DNRT."

Inschrijven of een auto kopen voor dit seizoen? Dit is nog altijd mogelijk via de website van het DNRT en meer informatie over MF Racing kan u vinden op deze website.

Foto's: DNRT



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Circuit op donderdag 1 april 2021.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons