van der Horst

Don Panoz zet Deltawing project alleen verder

Nissan Deltawing
Nissan Deltawing
De toekomst van de Deltawing was in het verleden al enige tijd onzeker. Had de bolide eerst last met in wedstrijden reglementair aan de start te verschijnen, dan besliste Don Panoz kort daarop zelf het project verder te zetten, zonder de steun van Nissan en van het AAR team. De Amerikaanse ondernemer hoopt ditmaal de wagen aan de start te krijgen van de 12 Hours of Sebring, maar nu uitgerust met een Mazda motor. De deelname aan de seizoensopener van de ALMS 2013 zal overigens nog een vervolg krijgen, de bolide moet ook te zien zijn in een aantal andere ALMS wedstrijden dit seizoen.
  • Prospeed Competition
De unieke Deltawing aangedreven door een kleine en zuinige Nissan 1.6 liter turbomotor, oogstte veel bijval bij zijn deelname aan de 24 Heures du Mans verleden jaar. Het was dan ook bijzonder jammer toen er aan de deelname van de bolide vroegtijdig een einde kwam na een crash, alle pogingen om de wagen te herstellen ten spijt. Het was voornamelijk te danken aan de steun van Nissan dat de motor leverde en Michelin dat voor de speciale banden zorgde dat het project in eerste instantie kon doorgaan. De Japanse constructeur wenst zich echter niet verder meer te binden aan het Deltawing project en nadat ook Gurney’s AAR en ontwerper Ben Bowlby zich terugtrokken, leek het einde nabij. Dat was echter niet de visie van Don Panoz die nu alleen verder gaat met de Deltawing.

Panoz hoopt al bij de 12 uren van Sebring een nieuwe Deltawing aan de start te brengen, waarvan het chassis niet langer gebaseerd is op dat van de Aston Martin AMR-One. De motor wordt een door Elan ontwikkelde 1.9 liter krachtbron met dubbele turbo afgeleid van de Mazda MZR motor, waardoor de wagen niet langer uitkomt in de LMP2 klasse maar ingedeeld wordt bij de LMP1’s. Er zouden nog genoeg Michelin banden van verleden jaar over zijn om de race zonder problemen uit te rijden. Don Panoz hoopt verder nog een beperkt aantal races van de ALMS te betwisten als er tenminste een bandenfabrikant gevonden wordt die wil instaan voor het produceren van de speciale dunne banden. Later op het jaar zou er ook gestart worden met de bouw van een coupéversie van de Deltawing.

Foto: Georges De Coster



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons