van der Horst

Dumarey: "NASCAR-racen doet je in het rood gaan"

Guillaume Dumarey
Guillaume Dumarey
Guillaume Dumarey werkte in 2017 zijn eerste volledige seizoen af in de NASCAR Whelen Euro Series. De broer van Maxime, die drie seizoenen eerder bij zijn debuut prompt de Elite 2-titel veroverde, finishte als tweede in de stand, voor zijn Elite 2-teamgenoot van dit jaar: Felipe Rabello. Autosport.be sprak met Guillaume Dumarey over de aanpassingen die hij heeft moeten maken in zijn eerste seizoen NASCAR en hoe hij zijn vervolgjaar aansnijdt.
  • STX Motorhomes
Guillaume Dumarey - Nico Verdonck
Guillaume Dumarey - Nico Verdonck
"Ik was tot voor de start van vorig seizoen gewend om te racen met de BMW M235i Racing Cup, maar de NASCAR-wagen is echt wel een hele andere wereld", vertelt Guillaume Dumarey aan Autosport.be. "Om te beginnen beschikt de BMW over een semi-automatische versnellingsbak en een waaier aan electronica. De NASCAR-bolide heeft dat allemaal niet. Dat is leuker om te rijden, maar het vergt gewoon gigantisch veel meer van je als rijder. Het fysieke van te rijden met zo'n NASCAR-wagen mag je echt niet onderschatten. De motor in de auto's ligt vooraan, dus je zit doorgaans in de hitte, maar wat vooral een aanpassing vroeg, was de fysieke paraatheid waarover je moet beschikken. Zo'n auto, dat is echt werken!"

Guillaume Dumarey
Guillaume Dumarey
"Ik heb vorig jaar mijn hartslag eens gemonitord en ik had pieken naar 186 slagen per minuut. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de VW Fun Cup, daar had ik pieken rond de 130 slagen per minuut. Op zich is die hoge hartslag niet zo erg, toch niet de eerste ronden aan het stuur. Het is echter na een twintigtal minuten dat de gevolgen zich beginnen kenbaar te maken. Dan verslapt je concentratie, maak je gemakkelijker fouten, ... Eenmaal je echter uit de wagen stapt en de adrenaline wegvalt, moet je echt opletten! Dan staat de man met de hamer om de hoek te loeren. Daarom heb ik afgelopen winter heel hard getraind om te zorgen dat de basisfysiek goed in orde is. Ik train vier keer per week momenteel, dat had ik vooraf nooit verwacht nodig te hebben. Ik hoop dus dat ik op fysiek vlak een streepje voor ga hebben op de concurrentie, die zich dit jaar overigens sterk aankondigt met een dertigtal wagens. Het aftellen is begonnen en ik kan niet wachten om terug voor de titel te strijden!"

Foto's: Marnik Mouchaers & Ronald Janssens



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Nascar Whelen Euro Series op woensdag 4 april 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Valencia NASCAR Fest.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons