Endurance Cup krijgt avondrace als seizoensfinale
Ook qua strategie en pitstops is er het een en ander gewijzigd. De minimumpitstoptijd (pit in - pit out) werd afgeschaft en vanaf heden geldt er enkel een minimumtijd voor het bijtanken van de wagen. Tijdens dit element van de pitstop mogen de banden overigens niet meer gewisseld worden, pas na de tankbeurt gaat de pitcrew aan de slag (zonder tijdsbeperking). Het opzet is meer strategische opties creëren. Een snelle bandenwissel wordt dus cruciaal, maar het is evenzeer mogelijk dat het dubbelstinten van het rubber terug interessant wordt.
De zogeheten 'technische pitstop' (wissel van de remmen) in de 24 Uur van Spa duurt voortaan slechts vier in plaats van vijf minuten en mag worden uitgevoerd van halfweg tot het einde van het 22e uur. Belangrijkste wijziging is echter dat deze stop nu ook tijdens een neutralisatie mag worden afgewerkt. Sommige teams haalden in de voorbije edities namelijk een enorm voordeel door anticiperend te komen pitten net voor een FCY of Safety Car interventie werd aangekondigd.
Foto: Vincent Wouters
Tweet