Endurance-kortnieuws in aanloop naar het weekend
*** Townsend Bell komt onverwacht dit weekend in actie met de Vasser Sullivan Lexus RC F GT3. Normaal had Zach Veach moeten plaatsnemen naast Frankie Montecalvo, maar een positieve COVID-test besloot er anders over. Voor Bell is het eveneens al van Daytona geleden dat hij nog achter het stuur zat, al wordt hij wel herenigd met zijn teamgenoot van de twee vorige seizoenen.
*** Detroit is de stad van GM en Chevrolet maakte hiervan gebruik om een limited edition in hun gamma voor te stellen: de Corvette Stingray IMSA GTLM Edition. De wagen komt er na de titel van de Corvette C8.R in IMSA vorig jaar. Qua interieurbekleding zullen er veel links zijn naar die racewagen en de motor is een 6.2L V8 van 490 tot 495 pk, waarbij men van 0 naar 100 km/u in 2.9 seconden raakt. De wagen is pas beschikbaar in 2022, maar de bestellingen starten al vanaf 1 juli voor een prijs startend net over 51.000 euro.
*** IMSA heeft ook al meer info bekend gemaakt over de GTD Pro klasse volgend jaar die de GTLM klasse vervangt. Zo zullen de wagens met exact dezelfde Michelin-rubbers starten als het huidige GTD, de S9M. Volgens de berichten zoeken zij wel richting een andere oplossing voor het seizoen 2023. Qua sportief reglement gaat er veel van het huidige GTLM overgenomen worden zoals de ratings van de piloten, kwalificaties en dergelijke. Bij GTD zal er weinig veranderen naar wat het huidige reglement voorschrijft, waarbij de zilveren of bronzen piloot nog een prominente rol zal spelen.
*** Michael Andretti keert terug naar het IMSA WeatherTech Sportscar Championship tijdens de Sahlen's Six Hours of the Glen. De voormalige IndyCar-piloot zal namelijk deelnemen in een Ligier JS P320 LMP3 van Andretti Autosport. Daar zal de Amerikaan het stuur delen met zijn neef Jarett Andretti en Oliver Askew. Voor de polesitter van de Indy 500 vorig jaar is het al van 2012 geleden dat hij nog in IMSA actief was. Toen bestuurde hij de Starworks Motorsport Riley DP tijdens de Rolex 24 at Daytona.
*** ACO heeft naar het aanlopende weekend nog een BOP-wijziging doorgevoerd bij de Hypercars. Zo zal Toyota GR010 Hybrid maar liefst 26 kg extra krijgen, waardoor de wagen nu 1066 kg weegt. Daarnaast zal er ook nog eens 7 pk afgenomen worden, waardoor zij nog 690 pk overhouden. Ook de Alpine glipt niet door de mazen van het net en krijgt 22 kg extra ballast, waardoor de voormalige Rebellion nu 952 kg zwaar is en ook motorkracht werd herleid naar 603 pk. De debuterende SCG 007 LMH zal met het minimumgewicht van 1030 kg aan de start verschijnen en krijgt iets meer paardenkracht tegenover de Toyota.
*** United Autosports heeft Jonathan Aberdein bevestigd op één van hun drie wagens voor de 24 uren van Le Mans. De Zuid-Afrikaan komt sinds dit seizoen uit voor het Anglo-Amerikaanse team in de European Le Mans Series, waar hij afgelopen weekend nog tweede eindigde met teamgenoten Phil Hansson en Tom Gamble. In Le Mans zal Aberdein al zeker het stuur delen met Nico Jamin. Wie de derde piloot wordt is nog niet gekend.
Foto's: Georges de Coster - IMSA - Arne Simons
Tweet