van der Horst

Bahrein: De wraak van Rosberg?

Lewis Hamilton vs Nico Rosberg
Lewis Hamilton vs Nico Rosberg
Na afloop van de Grote Prijs van China vorig weekend was de sfeer tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg op zijn zachtst gezegd gespannen. De Duitser verweet zijn teamgenoot dat hij gedurende de eerste twee stints bewust het tempo drukte, waardoor Rosberg zelf moeite had om Sebastian Vettel in de Ferrari af te houden. Rosberg zal dus alles op alles zetten om zijn pole van vorig jaar in Bahrein te herhalen en zo de wedstrijd naar zich toe te trekken, én de titelstrijd open te houden.
Nico Rosberg
Nico Rosberg
De persconferentie van de top drie vorige zondag na afloop van de wedstrijd in China was geanimeerd, Rosberg verweet Hamilton een te laag racetempo waardoor hijzelf de achteropkomende Vettel diende af te houden. Bij Ferrari zag men een kans en besloot de Duitser vroeger binnen te halen voor zijn pitstop waardoor Rosberg verplicht was om diens move te counteren en ook vroeg naar binnen te komen. Dit leidde er uiteraard toe dat Rosbergs laatste stint veel langer was dan die van Hamilton en hij op zijn versleten banden nooit nog een aanval voor de leiding kon plegen.

Podium GP Bahrein 2014
Podium GP Bahrein 2014
Vorig jaar in Bahrein had Rosberg, in tegenstelling tot vorige week, wél de betere banden in de eindfase, maar enkele mooie aanvallen ten spijt raakte hij niet voorbij Hamilton, die bovendien door een goede start het voordeel van Rosbergs pole had ongedaan gemaakt. Door de twee DRS-zones op het circuit zijn er genoeg inhaalmogelijkheden, maar de wedstrijd, die sinds vorig jaar gedeeltelijk onder kunstlicht wordt verreden, brengt wel meer uitdagingen mee voor de teams. Tussen de start en de finish van de race raakt de temperatuur er in vrije val en ook de hevige wind die vers zand van de woestijn op het circuit blaast, zal een kopbreker zijn voor de ingenieurs.

Start GP Bahrein
Start GP Bahrein
Daarnaast moeten die ingenieurs voor de set-up van de bolides sowieso een compromis tachten te vinden tussen de vier lange rechte stukken en de vele trage bochten die het circuit rijk is. Ook op vlak van brandstofverbruik kan deze omloop, die een goede tien jaar geleden de eerste was in het Midden-Oosten die een Grote Prijs F1 organiseerde, wel eens moeilijk worden; zeker als er geen neutralisatie is. Laat nu net safey car-periodes een zeldzaamheid zijn op het tracé, mede dankzij de gigantische uitloopstroken; al zagen we vorig jaar wel een neutralisatie op het einde van de race toen Esteban Gutiérrez in zijn Sauber een koprol maakte na een contact met de Lotus van Pastor Maldonado. Het asfalt is, net als in Maleisië, redelijk abrasief, al maakt het vorig jaar verlate startuur de uitdaging echter een klein stukje minder groot. Sowieso zullen de heren piloten hun PZero's goed moeten soigneren om de race heelhuids af te werken.

Bahrein: de wedstrijd en de daaropvolgende testdagen
Pirelli kiest, net als in China, voor zacht en medium rubber, het eerstgenoemde is sneller, maar de verschillen tussen beide types zullen naar alle waarschijnlijkheid niet groot zijn. De wagens die niet tot in de beslissende Q3 geraken zullen dus zeker ook de mediumbanden in overweging gaan nemen om een langere eerste stint af te werken. Het regenrubber ligt ook klaar, maar zal volgens de laatste weersvoorspellingen komend weekend niet nodig zijn. Door het tijdsverschil is het in België wachten tot de klok van 17u om de kwalificaties en race te bekijken.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons