van der Horst

Hongarije: wederom Mercedes of kansen voor Red Bull?

Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
Dit weekend is Hongarije de gastheer van het Formule 1-circus, dat inmiddels met zijn elfde manche aan de middelste wedstrijd van het seizoen toe is. Zoals we eerder zagen in de straten van Monaco, waar Daniel Ricciardo de pole pakte, komt de Red Bull Racing goed tot zijn recht op bochtige omlopen. Kan de Australiër, of Max Verstappen, opnieuw stunten of zal het vanouds een rijder in een zilveren bolide zijn. Uitgezonderd Spanje won Mercedes dit jaar elke wedstrijd, of anders gezegd: elke wedstrijd waarin de rijders elkaar niet van de baan reden. Door de praktische onmogelijkheid om in te halen zal de startpositie extra belangrijk blijken. Bovendien is de baan buiten de ideale lijn traditioneel erg vuil waardoor het mogelijk zelfs beter is om als derde te vertrekken dan als tweede...
Nico Rosberg
Nico Rosberg
De Hungaroring is over het algemeen weinig populair bij de piloten omdat hij eerder als kleurloos, draaierig en traag wordt omschreven, vandaar de bijnaam 'Mickey-Mouse-baan'. Ook de rechte lijn is, ondanks de verlenging enkele jaren geleden, erg kort. Logischerwijze opteren de teams dan ook voor maximale neerwaartse druk voor optimaal bochtenwerk. Dit maakt het inhalen zowaar nog moeilijker waardoor alles, zoals elk jaar, lijkt te zullen neerkomen op de kwalificatie, de start en de pitstops. Amper 55% van een rondje wordt vol gas genomen en de gemiddelde snelheid ligt amper boven 180 km/u. Door het vele afremmen en optrekken zullen de remmen en de turbo extra op de proef worden gesteld. Omdat de omloop niet erg veel wordt gebruikt door andere kampioenschappen, is de binnenkant van de rechte lijn vuiler dan op andere omlopen. Ervan uitgaand dat Mercedes weer de eerste startrij zal inpalmen, zullen Nico Rosberg en Lewis Hamilton dus alles uit de kas moeten halen om als eerste de eerste bocht in te duiken.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel
Voor 2016 is het asfalt van het circuit echter volledig heraangelegd geweest waardoor dat laatste nadeel misschien dit jaar zal meevallen. Het circuit te Mogyorod, vlak bij Budapest, meet 4.381 km en is hiermee een van de kortste circuits op de kalender met als gevolg dat er een stevige 70 rondjes staan te wachten op de piloten. Ook heeft het circuit maar één DRS-zone, uiteraard de rechte lijn naast de pitstraat. Wat betreft de bandenkeuze biedt Pirelli de medium, zachte en super zachte variant aan. Bij de topteams kiest iedereen voor één setje mediums, Force India opvallend voor twee. Voorts is Ferrari, dat onder toenemende druk staat in Italië, het agressiefst met negen setjes super zachte banden voor beide rijders. De overige teams opteren voor acht of zeven sets.

Michael Schumacher
Michael Schumacher
Van de actieve rijders is Lewis Hamilton het meest succesvol op de Hungaroring met vier zeges, een prestatie die hij op de eeuwige ranglijst deelt met Michael Schumacher. Bij de constructeurs is het duidelijk een circuit voor de troepen van McLaren en Williams met samen 18 zeges in 30 GP's; al is de kans klein dat daar dit jaar eentje bij komt. De allereerste Grote Prijs van Hongarije was in 1936, maar dat was een eenmalige wedstrijd. Sinds 1986 staat de race onafgebroken op de F1-kalender. Ondanks dat de meeste races er niet bloedstollend zijn, heeft de omloop toch vaak geschiedenis geschreven. Zo won onze landgenoot Thierry Boutsen er in 1990 door een zekere Ayrton Senna achter zich te houden. Nigel Mansell won er in 1992 zijn enige titel na een indrukwekkende remonte en Michael Schumacher won er in 1998 door, na een briljant tactische samenwerking met Ross Brawn, McLaren en David Coulthard te verslaan.

Foto's: Racing International Photography & Georges De Coster



  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons