van der Horst

Rusland: Red Bull Racing gaat testen met windscherm op wagen

Windscherm ontwikkeld door Red Bull Racing
Windscherm ontwikkeld door Red Bull Racing
Red Bull Racing zal aanstaande vrijdag, tijdens de eerste vrije training voor de Grote Prijs van Rusland, een test uitvoeren met een scherm op de wagen. Het scherm moet een extra laag van veiligheid bieden aan de rijders en is een alternatief voor het zogenaamde Halo-systeem dat Kimi Räikkönen eerder dit jaar probeerde. De bedoeling van de test nu vrijdag is om te kijken of aanbrengen van dergelijke bescherming een belemmering vormt voor het zicht van de rijders.
Ferrari met Halo systeem
Ferrari met Halo systeem
Het scherm dat ontwikkeld werd door de knappe koppen bij Red Bull Racing moet een meer elegante oplossing vormen dan het Halo-systeem van Ferrari dat ontworpen werd door Mercedes. De FIA is een zeer grote drijvende kracht om tegen volgend seizoen een extra vorm van bescherming in te voeren en lijkt daarbij weinig oog te hebben voor het visuele aspect voor de buitenstaanders; een uitgangspunt welke ook GPDA-voorzitter Alexander Wurz steunde.

Windscherm ontwikkeld door Red Bull Racing
Windscherm ontwikkeld door Red Bull Racing
De prioriteit gaat naar het vinden van "een" (eender welke) afdoende oplossing welke inzetbaar is op alle wagens. Eerder dit jaar werden er reeds testen uitgevoerd met het scherm van Red Bull Racing waarbij de sterkte ervan werd getest door er projectielen op af te schieten. Het grote verschil met de oplossing van Ferrari, is dat kleine voorwerpen ook door het scherm worden tegengehouden, terwijl dat bij het Halo-concept van Ferrari niet altijd het geval was. De kans is bijvoorbeeld klein dat de verwonderingen van Felipe Massa in Hongarije in 2009 kunnen voorkomen hadden worden met het Halo-concept.

Windscherm ontwikkeld door Red Bull Racing
Windscherm ontwikkeld door Red Bull Racing
In tegenstelling tot de Halo-oplossing van Ferrari, kent het systeem van Red Bull Racing geen centrale steun pal voor de helm van de rijder; de zichtbaarheid zou dus bijgevolg een pak beter moeten zijn. Hoewel er stemmen opgaan dat er problemen zouden kunnen zijn met het vrijhouden van het gezichtsveld, rijden bolides in het FIA WEC bijvoorbeeld al geruime tijd met ramen, zonder structurele problemen.

Foto's: Red Bull & Racing International Photography



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons