van der Horst

Spanje: Ditmaal geen Alonso-effect?

Fernando Alonso
Fernando Alonso
De jaren voorafgaand aan het Alonso-tijdperk liepen de Spanjaarden niet echt warm voor de F1, snelheidsmotoren kregen in veel gevallen de voorkeur van de Zuid-Europeanen. Zodra de Spanjaard met Renault, en later McLaren en Ferrari, een auto had die voor de zege kon strijden, kwamen zijn landgenoten hem daarentegen in enorm grote getale aanmoedigen in de tribunes van het circuit van Catalunya. Mét succes overigens, want in 2006 en 2013 zegevierde Alonso en kon de pret niet op. Dat de tweevoudig wereldkampioen dit weekend niet zal winnen, lijkt een zekerheid, maar wat weten we al wel?
  • LTF
Het Alonso-effect zorgde vele jaren voor volle tribunes in Spanje
Het Alonso-effect zorgde vele jaren voor volle tribunes in Spanje
Alonso beloofde al in Bahrein dat zijn McLaren-Honda in Spanje goed genoeg zal zijn voor punten, al valt het te betwijfelen of zijn thuispubliek nog wel de ettelijke euro's gaat willen neertellen om hem in de middenmoot te zien strijden. Met de komst van Carlos Sainz hebben zijn landgenoten evenwel een tweede ijzer in het vuur. Met de terugkeer naar het Europese vasteland, zullen quasi alle teams hun wagens evenwel voorzien (hebben) van updates. Dit kan de onderlinge waardeverhoudingen mogelijk iets wijzigen, al zal er ook ditmaal veel moeten gebeuren om eens een andere wagen dan een Mercedes of Ferrari op het podium te zien.

Podium GP van Spanje 2014
Podium GP van Spanje 2014
Een van de redenen daarvoor is dat er in Barcelona liefst acht dagen getest werd vlak voor de seizoensstart en Mercedes toen reeds een ijzersterke indruk achterliet. Ook Lotus was toen snel, maar tijdens de races kwam die snelheid van toen er tot dusver nog niet uit. Het vele testwerk impliceert ook dat de teams elke vierkante centimeter van het tracé kennen, maar toch is er één grote onbekende factor op de omloop nabij de Middelandse Zee: de wind. Sterke rukwinden kunnen het vinden van een geschikte set-up moeilijk maken.

f269500969d7c5a45377fcf69a9526ab28d5b0d0.jpg
De kwalificatie belooft erg belangrijk te worden aanstaande zaterdag, daar inhalen op het circuit van Catalunya erg moeilijk is. Er zijn wel twee DRS-zones, maar de enige echte inhaalmogelijkheid is de eerste rechts-linkse bochtencombinatie. De bochtencombinatie net voor het oprijden van de start-finishlijn is eveneens van kapitaal belang. Een goede snelheid uit de laatste bocht is namelijk mede bepalend voor de topsnelheid op de rechte lijn en de daaraan gekoppelde inhaalmogelijkheden. De dag van vandaag zijn F1-wagens evenwel iets minder goed in het van nabij volgen van andere bolides in snelle bochten en laat die laatste bocht nu net een dergelijk karakter hebben.

Start GP van Spanje F1 2013
Start GP van Spanje F1 2013
De omloop staat ook bekend als een bandenvreter, zeker en vast vanwege de laatste sector, daarom dat Pirelli net als vorig jaar de harde en mediumcompounds meebrengt naar Spanje. Een goede afstelling zal bovendien van kapitaal belang zijn om de bandenslijtage binnen de perken te houden, al zullen er hoogstwaarschijnlijk alsnog teams zijn die drie pitstops zullen moeten afwerken. Regenrubber lijkt dan, volgens de laatste voorspellingen, weer niet aan de orde. Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Felipe Massa en Kimi Räikkönen mochten elk reeds driemaal de hoogste podiumtrede bestijgen, driemaal minder dan absolute recordhouder Michael Schumacher. Dit weekend zal het de 25e keer zijn dat de F1 het Circuit de Barcelona-Catalunya bezoekt in het kader van een Grote Prijs overigens.

Leuk weetje: het was tijdens de Grote Prijs van Spanje exact vier decennia geleden dat een vrouw, Maria Grazia Lombardi, voor de laatste keer WK-punten pakte. Het waren tevens haar enige punten, al is punten misschien een slecht begrip; de laatste Grote Prijs op de Montjuich was namelijk ingekort waardoor de Italiaanse in haar March slechts met een half puntje huiswaarts keerde. Dankzij dat halve streepje staat "Lella" Lombardi evenwel tot op de dag van vandaag nog geboekt als de enige vrouw die ooit een puntenscore behaalde in de koningsklasse van de eenzitterij...

Nu het F1-circus in Europa is beland, zijn zowel de kwalificaties als de wedstrijd komend weekend te bekijken op het normale tijdstip van 14u.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Formule 1 op woensdag 6 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Grote Prijs van Spanje.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons