van der Horst

Ferrari onthult de SF90 van Vettel en Leclerc

Ferrari SF90 2019
Ferrari SF90 2019
Vijf seizoenen moest Michael Schumacher wachten om zijn eerste wereldtitel te kunnen vieren bij Ferrari. Sebastian Vettel kwam naar de 'Cavallino Rampante' om in de voetsporen te treden van de zevenvoudige wereldkampioen, maar is daar aan de vooravond van zijn vijfde seizoen nog niet in geslaagd. Bovendien moet Vettel vanaf 2019 rekening houden met een nieuwe, veelbelovende teamgenoot in de tweede SF90: Charles Leclerc.
  • De Swert Opticiens
Het afgelopen jaar heeft heel wat verandering gebracht in de rangen van de Italiaanse constructeur: voorzitter Sergio Marchionne liet vorige zomer het leven en werd intussen vervangen door zijn landgenoot John Elkann, terwijl F1-teambaas Maurizio Arrivabene deze winter aan de kant werd geschoven door kind aan huis - hij werkt al sinds 1995 voor Ferrari - en gewezen technisch directeur Mattia Binotto. Aan het stuur moest 'Iceman' Kimi Raïkkönen de fakkel doorgeven aan de 21-jarige Monegask Charles Leclerc.

Ferrari SF90 2019
Ferrari SF90 2019
Een ietwat schuchtere Mattia Binotto was de eerste om het woord te nemen na de onthulling van de SF90: "Los van het nieuwe aerodynamische reglement is dit veeleer een evolutie van de vorige wagen, geen revolutie. Veel aandacht is uitgegaan naar de nieuwe krachtbron en naar de packaging ervan." De kleine luchtinlaten, vooral boven het hoofd van de rijder - een stuk kleiner dan die van Mercedes bijvoorbeeld - doen vermoeden dat Ferrari op dat vlak alvast een grote stap voorwaarts heeft gezet.

De nieuwe F1-bolide uit Maranello valt verder op door zijn voorvleugel, die duidelijk een ander filosofie aanhoudt dan die van Mercedes. De aerodynamische elementen op de vleugel lopen evenwijdig met de onderste wishbone van de ophanging vooraan en maken een neerwaartse beweging naar de buitenkant toe. Ook opmerkelijk tot slot is hoe de witte accenten volledig verdwenen zijn en vervangen door een matzwarte afwerking.

Foto's: Ferrari F1



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op vrijdag 15 februari 2019.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons