van der Horst

Sprint: Dubbele overwinning voor Michael Schmetz

GC Automobile - GC 10-V6
GC Automobile - GC 10-V6
In het kader van het FIA GT Series weekend te Zolder werden ook de eerste twee wedstrijden voor het BRCC Sprint kampioenschap afgewerkt. Helaas kan men met maar 11 wagens aan de start moeilijk van een groot succes spreken, maar het format van twee korte wedstrijden met elk één neutralisatie lijkt wel aan te spreken. Als de organisatie een aantal deelnemers kan overtuigen zich in te schrijven en de kaap van 15-20 deelnemers rondt, kan de BRCC sprint zich wel eens ontpoppen tot een zeer interessant kampioenschap. Beide races die werden afgewerkt in een tijdspanne van 1u20min werden gewonnen door Michael Schmetz en zijn GC Automobile 10-V6.

Race 1

Skylimit/First Motorsport - Porsche 997 GT4
Skylimit/First Motorsport - Porsche 997 GT4
Bij de start van de eerste race was het de Astur Car Ginetta G50 van Guillaume Mondron die zijn pole niet kon omzetten in de leiding van de wedstrijd. In plaats daarvan voerde de tweede Astur Car Ginetta het 11 koppige veld aan na een ronde, voor de Skylimit Porsche 997 GT4 van Jo Lammens en de GC 10-V6 van Michael Schmetz. Voor beide Astur Car Ginetta’s was de wedstrijd van twee keer 15 minuten echter te lang en de twee wagens moesten in de loop van de eerste sprintrace dan ook opgeven. Vooraan werd het na de neutralisatie uiteindelijk een strijd tussen Michael Schmetz en Jo Lammens, maar al snel werd duidelijk dat de GC Automobile 10-V6 van Schmetz met de overwinning zou gaan lopen. Na het tweede kwartier racen was het verschil aan de meet uiteindelijk een vijftal seconden op de Skylimit Porsche van Jo Lammens (winnaar GT Light), die op zijn beurt de BMW M3 GT4 van André Grammatico voorbleef (+10.780s). De zege in Tourisme Pro ging naar de luid brullende BMW M3 van European Formula Racing (zesde algemeen) bestuurd door Christophe Pampel..

PosRijderWagenVerschil
01.M. SCHMETZGC 10-V619 ronden
02.J. LAMMENSPorsche 997 GT4+5.344
03.A. GRAMMATICOBMW GT4+10.780
04.F. RADETGC 10 V6+30.099
05.Y. MULLERGinetta G50+31.805
06.C. PAMPELBMW M3+34.368
07.G. PAISSESEAT SuperCopa+35.163
08.N. JUSSYSEAT SuperCopa+35.703
09.J. PILETTESEAT SuperCopa+1 r.
10.P. PIRONGinetta G50+7 r.
11.E. MONDRONGinetta G50+13 r.



Race 2

Astur Car - Ginetta G50
Astur Car - Ginetta G50
Voor race 2 zette zich 9 wagens klaar op de grid, terwijl de Ginetta G50 van Edouard Mondron na de opgave in de eerste sprintwedstrijd vanuit de pits startte. De Skylimit Porsche GT4 van Philippe Huart kwam als beste weg en verschalkte bij de start de GC 10-V6 van Michael Schmetz die dankzij zijn overwinning in de eerste race vanaf pole mocht starten. Bij het begin van de tweede ronde hernam Schmetz echter alweer de leiding maar inmiddels was het al duidelijk dat het gevaar van ergens anders zou komen. Edouard Mondron rukte namelijk in geen tijd op doorheen het veld na als laatste te zijn gestart. De AsturCar Ginetta G50 #5 nam nog voor de neutralisatie de leiding over maar wat volgde was geen one man show maar een heus duel tussen beide heren. Mondron kon gedurende het tweede deel van de race vaak de leiding handhaven, maar in een alles of niets poging slaagde Schmetz er in om ook de tweede sprint wedstrijd op zijn naam te schrijven na een geslaagd en vooral gewaagd inhaalmanoeuvre bij het aansnijden van de Jacky Icxk Chicane in de laatste ronde. Mondron werd dus tweede algemeen op amper 0.161s maar kan zich wel troosten met de overwinning in GT Light. André Grammatico reed opnieuw een degelijke wedstrijd en werd derde (+8.826s) voor de Skylimit GT4 Porsche van Huart (+24.960s). De overwinning in Touring Pro was ditmaal weggelegd voor de Allure Team Seat SuperCopa #32 (Caprasse/Paisse).
Astur Car 2 - Ginetta G50
Astur Car 2 - Ginetta G50

PosRijderWagenVerschil
01.M. SCHMETZGC 10-V619 ronden
02.E. MONDRONGinetta G50+0.161
03.A. GRAMMATICOBMW GT4+8.826
04.J. LAMMENSPorsche 997 GT4+24.960
05.K. CAPRASSESEAT SuperCopa+26.957
06.N. JUSSYSEAT SuperCopa+33.487
07.C. PAMPELBMW M3+41.894
08.J. NANIOTSEAT SuperCopa+1'08.997
09.F. RADETGC 10 V68 r.
10.P. PIRONGinetta G5013 r.


Foto's: Martijn Wouters & Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Belgian Racing Car Championship op zondag 21 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting FIA GT Series Zolder.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons