van der Horst

FIA GT Series: Sprint: Voorbeschouwing van de organisatoren

Team Allure - Seat Leon Supercopa
Team Allure - Seat Leon Supercopa
We tellen een twintigtal concurrenten voor de vier wedstrijden van een kwartier geprogrammeerd op zondagochtend, wat de Belgische sprintwedstrijden nieuw leven zou moeten inblazen, met spannende gevechten tussen de ‘kleine’ auto’s uit Toerisme, GT4 en de mini-Silhouettes.
Het vormt zonder twijfel de grootste verandering voor dit seizoen 2013 van het BRCC. Kronos Events durfde innoveren voor zijn tweede seizoen aan het roer van de nationale circuitkampioenschappen, en stelde een erg aantrekkelijke formule voor, zowel op de piste als op vlak van het budget, met vier sprintraces van een kwartier, oftewel één uur totaalspektakel met nagelbijtende deur-aan-deurgevechten.
 
We herinneren nog even dat, na een klassieke start en een eerste startgrid die bepaald wordt na een kwalificatiesessie van 45 minuten (zaterdag om 12u45), het peloton na vijftien minuten wedstrijd wordt gehergroepeerd door de ‘SEAT Leading Car’, met onder meer Eddy Joosen, tweevoudig winnaar van de 24 Uren van Spa, aan boord. Na één formatieronde wordt dan het tweede startschot gegeven, voor een tweede kwartier spektakel.
 
Nadien keren de concurrenten terug naar de startgrid voor de start van de derde wedstrijd, die opnieuw wordt onderbroken door de ‘SEAT Leading Car’, voor een ultieme start van de vierde en laatste wedstrijd, waarna de het grootste aantal punten voor het kampioenschap worden uitgedeeld.
 
Op papier zijn er minstens een tiental wagens die dit weekend in het kader van de FIA GT Series op Circuit Zolder kans maken op het podium.
 
Beginnen doen we met de SEAT SuperCopa, met minstens vier in aantal, die ingezet worden door Allure Team, dat de ‘Spanjaarden’ klaarstoomt voor de jonge Kevin Caprasse, revelatie in 2012, en Grégory Paisse, twee te duchten kandidaten voor de Junior Trophy, voorbehouden aan rijders jonger dan 26, maar ook de wagen van regerend kampioen Nicolas Jussy, die voor de gelegenheid wordt bijgestaan door François Verbist. Zonder twijfel één van onze Belgische referenties in sprintwedstrijden.
 
Daarnaast is er ook Pilette Racing, dat de 110de verjaardag van de dynastie van de familie Pilette in de autosport viert, met een SEAT voor John, de zoon van Teddy, en Jacques Naniot, terwijl Sven Van Laere, oorspronkelijk ingeschreven op een VW Golf TDi, uiteindelijk een SuperCopa van ProSpeed zal besturen.
 
De Ginetta G50 zijn ook goed vertegenwoordigd, met twee exemplaren voor Astur Car met de broers Edouard en Guillaume Mondron (nog een Junior) en het duo Pierre Piron – Marc Jonkers, de wagen van Prime Racing met Jean-Marc Ueberecken en Jean-Pierre Lequeux, zonder de G50 van onze landgenoot Yvan Muller te vergeten.
 
Opgelet ook voor de BMW, met de M3 ex-WTCC van Christophe Pampel en de GT4-versie van André Grammatico, net als voor de ‘kleine’ Silhouettes Pro. Zo zet Gomez twee GC10 V6 in voor de erg snelle Michael Schmetz en de Fransen Franck Radet en Claude Anquetil. Het MTE van Tom Calmeyn komt dan weer met een Audi A3 Silhouette op de proppen voor ex-Lotus-rijder Michael Damoiseaux.
 
De Porsche 997 GT4 van Jo Lammens en Philippe Huart vervolledigt tot slot een deelnemersveld dat, laten we hopen, snel zal aangevuld worden met een Zwitserse Mazda 3, een Toyota GT86, of zelfs een Renault Mégane Silhouette of de nieuwe Clio Cup. De Sprints van het Belgian Racing Car Championship worden zondag vanaf 9u55 op gang gefloten.

Kronos Events press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op donderdag 18 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting FIA GT Series Zolder.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons