van der Horst

6H Spa: Stemmen uit de pitlane op donderdag

Ook de medische ploeg is paraat
Ook de medische ploeg is paraat
Vanaf morgenvroeg barst de hel weer los op Spa-Francorchamps. Eén van de mooiste raceweekends van het jaar zal zaterdagavond afgesloten worden met een zes uur durende race met de 3 Audi's als grote favorieten. Naast de R18 TDI e-tron quattro zien we ook 2 Toyota's en Rebellion's verschijnen. Ondertussen houdt Aston Martin grote sier in de pitlane met maar liefst 5 Vantage V8's aan de start, waarvan 3 in de Pro-klasse. Wij sprokkelden voor u alvast de eerste reacties vanuit de pitlane en paddock in Spa.
Tom Kristensen - Audi R18 TDI e-tron quattro #2

Toyota vs Audi @ FIA WEC 6 Hours of Spa 2013
Toyota vs Audi @ FIA WEC 6 Hours of Spa 2013
"We zijn enorm blij om in Silverstone eindelijk opnieuw een zege behaald te hebben. In die optiek hoop ik natuurlijk op eenzelfde resultaat hier in Spa, al mogen we de vernieuwde Toyota zeker niet onderschatten. Ons nieuwe aëro pakket is vooral gericht voor Le Mans maar zal ons hier in Spa op de lange rechte stukken en snelle bochten ook geen windeieren leggen. Het gaat waarschijnlijk morgen ook regenen, dus 'bring it on!", aldus de 8-voudig Le Mans winnaar. 

Marcel Fässler - Audi R18 TDI e-tron quattro #1

"Spa is sowieso samen met de Nordschleife mijn favoriete circuit. Hier terug komen is dus altijd een schitterend avontuur. We hadden wat technische problemen in Silverstone en gaan hier in Spa terug met gelijke wapens strijden. We gaan natuurlijk resoluut voor de zege al zit de 24H van Le Mans wel in ons achterhoofd. De nieuwe vleugel geeft ons meer downforce, maar zal hier op Spa misschien nog niet volledig tot zijn recht komen, wat in Le Mans met de lange rechte van 'Mulsanne' iets anders is natuurlijk", reageerde de immer vriendelijke Zwitser. 

Neel Jani - Rebellion Racing Lola - Toyota B12/60 #12

Rebellion Racing Lola - Toyota B12/60
Rebellion Racing Lola - Toyota B12/60
"Zoals iedereen kom ook ik graag terug naar Spa. Nu dit jaar is een zuiver transitie jaar voor ons en ligt de focus al een beetje op 2014. Sebring was een echte test voor de 24H van Le Mans en die verliep wel naar wens, we hebben er dus een goed oog in voor het echte werk op Le Mans. We willen beste 'privateer' blijven en als het kan profiteren van hopelijk wat problemen bij de fabrieksauto's. Voorts hopen we de titel in de ALMS te grijpen, daardoor kan je het minder competitieve WEC / Le Mans, wat beter plaatsen", was het relaas van de Zwitserse ex-Red Bull piloot.

Nicolas Prost - Rebellion Racing Lola - Toyota B12/60 #12

"Oke een transitiejaar, maar ik kom om te winnen! We moeten absoluut die titel beste privateer binnenhalen en zo wat garanties vastleggen naar de komende jaren toe. Voorts ben ik blij dat ik het WEC- kampioenschap mag afwerken, jammer genoeg ben ik er niet bij in de States. Dat was een keuze van het team en moet me daar dus bij neerleggen. De combinatie tussen het simulatiewerken voor de F1 en mijn werkzaamheden bij Rebellion zijn gelukkig goed te combineren. Beide kantoren en werkplaatsen liggen in het Verenigd Koninkrijk, dat maakt het allemaal wat eenvoudiger", deed de Fransman ons uit de doeken.  

Patrick Pilet - Porsche AG Team Manthey - Porsche 911 RSR #91

Porsche AG Team Manthey - Porsche 911 RSR
Porsche AG Team Manthey - Porsche 911 RSR
"Het is opnieuw een enorme eer om deel te mogen uitmaken van een dergelijk omvangrijk project van Porsche. Ik ben nu reeds zes jaar in dienst bij Porsche en moet zeggen dat het er nog nooit zo goed heeft uitgezien als dit jaar. Een nieuwe en performante auto doet natuurlijk iedereen dromen, maar we moeten realistisch blijven. De Aston's zijn enorm snel en het is aan ons om het juiste evenwicht te vinden om ze te kunnen bijbenen. Misschien moet ook de BOP eens bekeken worden, maar daar kan ik me niet te veel over uitspreken, delicaat weet je wel!", waarmee de sympathieke Fransman het relaas van Amato Ferrari, wat u eerder deze week kon lezen op deze site, aanvulde. "Over het LMP1 project is overigens nog geen woord gevloeid. Iedereen is bezig met het GT-project en we gaan er vol voor om competitief hier en in Le Mans te zijn!", voegde Pilet nog toe.

Peter Dumbreck - Aston Martin Racing - Vantage V8 #97

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE
"Eerst en vooral ben ik enorm blij om hier te zijn. Toen JRM besloot om vorig jaar haar LMP1 project stop te zetten, had ik een beetje schrik voor wat ging komen. Gelukkig had ik met het Blancpain-verhaal van JRM en het VLN / NB 24H verhaal met Falken wel mooie vooruitzichten. Dat ik nu dit er nog mag bijnemen om met Aston de 24H van Le Mans af te werken, is magnifiek. Naast de Nürburgring 24H ben ik dus ook actief in Le Mans en natuurlijk de meest zware, de 24H van Spa, niet vergeten! Prachtig!" Aldus globetrotter Dumbreck.

Foto's: Olivier Gouters & Georges De Coster



  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons