van der Horst

6H Spa: Amato Ferrari: “Aston Martin te snel voor ons”

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE
Komend weekend krijgt ons land met het FIA World Endurance Championship weer een van de meest hoogstaande kampioenschappen over de vloer. Centraal staat natuurlijk het duel tussen grote kannonen Audi en Toyota, maar ook bij de GT’s krijgt de driestrijd tussen Ferrari, Aston Martin en Porsche weer een vervolg. In Silverstone was het Aston Martin dat de wedstrijd naar zich toe trok en het hele weekend domineerde in eigen land, wat tot bezorgde gezichten leidde bij de concurrentie. Bij Porsche kon men zich nog verstoppen achter het feit dat de gloednieuwe 991 RSR zijn eerste competitieoptreden maakte, maar bij Ferrari was men minder tevreden met de onderlinge verhoudingen. “De Aston Martin Vantage is op dit moment te snel voor ons,” verklaarde teambaas Amato Ferrari in een gesprek met Autosport.be.
Ferrari 458 Italia 2013 spec.
Ferrari 458 Italia 2013 spec.
De voormalige Italiaanse coureur wond er dan ook geen doekjes om, “Vorig jaar pakte de organisatie het voordeel van onze zuinige motor (en dus minder pitstops nvdr.) al af door de brandstoftank 5 liter kleiner te maken, en dit seizoen is Aston Martin duidelijk in het voordeel met de Balance of Performance.” Amato Ferrari temperde dan ook meteen de verwachtingen voor de 6 uren van Spa waar het Britse merk met maar liefst vijf wagens aan de start verschijnt. “Er moet iets veranderen, maar in Spa zal de situatie nog hetzelfde zijn, hopelijk gebeurt er wel iets vooraleer we naar Le Mans afreizen.”

Porsche vs. Ferrari vs. Aston Martin
Porsche vs. Ferrari vs. Aston Martin
Hoewel Porsche nog steeds de nieuwe 991 RSR aan het perfectioneren is, voelt men bij Ferrari ook uit deze hoek de druk toenemen. “Het was te verwachten dat de Porsche competitief ging zijn, ze waren direct bij de pinken en zullen waarschijnlijk nog sneller worden.” Bovendien gaat men bij Porsche er prat op dat er nog veel ruimte is voor progressie en dat de nieuwe wagen veel potentieel toont, terwijl de Ferrari 458 Italia inmiddels al aan zijn derde seizoen toe en dus normaal gezien geen grote sprongen meer zal maken.

Over de prestatie’s van zijn nieuwste aanwinst was Ferrari dan weer wel te spreken, “We konden ons geen beter debuut wensen voor Kamui Kobayashi, hij presteerde uitstekend en zat meteen op het niveau van onze vaste piloten.” De Japanner die vorig jaar nog op het podium eindigde in zijn thuis Grand Prix werd aan de zijde van Toni Vilander meteen tweede in Silverstone. “De overstap van de Formule 1 is zeker niet eenvoudig maar hij is enorm gemotiveerd en had direct door hoe je met een zware GT moet omgaan,” aldus Amato Ferrari.

Foto's: Porsche AG, FIA WEC/DPPI, Aston Martin Racing



  • Shopa

Copyright 2000-2023 Autosport.be - Contacteer ons