van der Horst

Argentijnse Termas de Rio Hondo maakt zich op voor eerste WTCC-bezoek

8fd2128b8a9ae1cd006511b7c10c35b4109764a4.jpg
Komend weekend staat in het Argentijnse Termas de Rio Hondo het achtste WTCC-weekend geprogrammeerd. De eerste overzeese meeting na de manche in Porto was aanvankelijk in het Braziliaanse Curitiba gepland, maar werd finaal van de kalender afgevoerd en dus vervangen door een manche op de 4.8 km lange omloop in de provincie Santiago del Estero. Het is overigens voor het eerst dat het WTCC-circus zijn tenten in Argentinië opslaat, één van de groeimarkten op Zuid-Amerikaans grondgebied.

Ook de in Europa quasi onbekende omloop zélf ontvangt voor het eerst een internationale raceserie, in afwachting van de organisatie van de MotoGP aldaar in 2014.

Vijf weken nadat wagens en materiaal richting Argentinië werden verscheept bereikte het transport enkele dagen geleden Buenos Aires. Vanuit de Rio de la Plata-cargoterminal ging het dan op 29 trucks richting het 1300 km verder gelegen Termas de Rio Hondo waar het konvooi eergisteren arriveerde.

José Maria Lopez
José Maria Lopez
Ook de rijders zelf hebben inmiddels koers gezet richting Argentinië waar ze vrijdag ter gelegenheid van de testsessie van 30 minuten met z'n allen de omloop zullen ontdekken. Enkel viervoudig Argentijns kampioen José María “Pechito” López, met titels in TC2000, Top Race en Super TC2000, kent het tracé en hoopt hieruit enig voordeel te puren; de lokale held die geregeld ook in Europa aan het werk was, verschijnt er aan de start met een BMW 320 TC, gerund door Wiechers-Sport. Lopez is pas de tweede Argentijn na Leonel Pernia in 2010 die in het WTCC aanzet.

Yvan Muller: geruststellende puntenvoorsprong
Yvan Muller: geruststellende puntenvoorsprong
Puntenleider Yvan Muller zal het allemaal een zorg wezen, de Fransman heeft een dermate grote voorsprong op naaste achtervolger Michel Nykjaer dat het niet zozeer vraag is wié kampioen wordt dan wel wanneer Muller een vierde WTCC-titel op zijn palmares zal bijschrijven. Na overwinningen in Marokko, Oostenrijk en Rusland staat Nykjaer, die aanvankelijk enkel  de Yokohama Trophy-titel viseerde, met stip op de tweede plaats genoteerd op 122 punten van Muller.

De dominantie die de Chevrolet Cruze ook zonder fabriekssteun tot dusver etaleerde, vertaalt zich ook in  de derde plaats van youngster James Nash, inmiddels ook goed voor twee zeges. Regerend kampioen Rob Huff - die volgend seizoen maar wat graag naast Sébastien Loeb bij Citroën wil rijden - volgt weliswaar op slechts drie punten. De ALL-INKL.COM Münnich-rijder profiteerde net als Nash van de turboproblemen die Honda-rijder Gabriele Tarquini in Porto ervaarde om in de kampioenschapsstand een plaatsje op te klimmen. Ook in de Yokohama Trophy zélf maken Nykjaer en Nash uiteraard het mooie weer, op afstand gevolgd door Alex MacDowall.

BMW's 20 kg lichter in Argentinië
BMW's 20 kg lichter in Argentinië
Nog even meegeven dat de Honda Civic, BMW 320 TC en SEAT León in Argentinië minder compensatiegewicht zullen moeten meezeulen. De Chevrolet Cruze blijft het referentiemodel en krijgt 40kg ballast mee aan boord. Omdat zij gemiddeld meer dan 0.7" per ronde trager bleken dan de Cruze, genieten zowel de BMW's (-20 kg), SEAT's als Honda's (beide -10kg) een gewichtsreductie. De LADA Granta staat net zoals in Porto 20kg onder zijn minimumgewicht genoteerd.

Beide races zijn,net als de kwalificatiesessies, te volgen op Eurosport.  Op zaterdag 3 augustus staat de kwalificatie geprogrammeerd van 20u30 tot 21u30. Zondag 4 augustus na de warm up om 14.00u, volgen de races om 19.00u en 23u30 (Belgische tijd).

Foto's: FIA WTCC en Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 30 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Termas de Río Hondo.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons