van der Horst

St. Paul Raceteam: Focus dit weekend op New Race Festival na frustrerend weekend op Zandvoort

St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
Bij St. Paul Raceteam is het alle hens aan dek met drie raceweekends binnen een tijdspanne van vier weken. Drie wekeends geleden startte in Francorchamps het seizoen 2024 van de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ en komend weekend wordt op Circuit Zolder reeds de volgende twee races verreden. Ondertussen ging de familie Kuijl ook richting Zandvoort voor de St. Paul Historic Zandvoort GP. Het succes dat het team boekte in Spa werd overschaduwd door de organisatorische problemen die opdoken op het circuit in de Nederlandse duinen.
  • LTF
Zoals geweten heeft het St. Paul Raceteam Francorchamps verlaten met drie wagens die aan de leiding staan binnen de tussenstand van hun respectievelijke klassen of platformen. 

Dieter Kuijl ruilt de Capri RS 3100 GAA Cosworth
Dieter Kuijl ruilt de Capri RS 3100 GAA Cosworth
Regerend kampioen Dieter Kuijl boekte in Spa met zijn Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth een zege en een derde plaats na wat technische problemen in platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens. Zonen Wim (platform 2) en Tim (platform 4) wonnen hun beide races tijdens het openingsweekend met hun Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth en BMW E36 325i. Wim wist zelfs een algemene zege op zijn palmares te zetten na een zinderend duel met de Corvette C4 van Branckaerts.  

Wim Kuijl
Wim Kuijl
En zodoende gaan vader en twee zonen als leider richting het New Race Festival voor de derde en vierde manche van de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’. Samuel Verheggen wat technische averij en is op achtervolgen aangewezen binnen platform 3. Maar de Mercedes 190 AMG evo2 heeft afgelopen winter aan snelheid gewonnen en we mogen snelle chrono’s verwachten van Samuel. 


Tim Kuijl - BMW 325i
Tim Kuijl - BMW 325i
De drie ex Belgische kampioenen zijn dus goed gestart, maar het seizoen is nog pril en het vel van de spreekwoordelijk beer kan dus nog niet worden verkocht. De concurrentie is bijzonder zwaar binnen dit schitterend Belgisch kampioenschap.

De indrukwekkende infrastructuur van St. Paul Raceteam verhuisde van Francorchamps naar het duinencircuit in Zandvoort met amper een adempauze van een dikke week. Ondermeer met drie wedstrijden voor het NK GTTC of het Nederlands Kampioenschap GT’s en Touring Cars van 1966 tot 1981 en drie races voor het NK HARC 82-90 (Nederlands Kampioenschap Historische Auto Ren Club).
Winst voor Tim Kuijl in Zandvoort met Ford Capri RS 2600 Weslake
Winst voor Tim Kuijl in Zandvoort met Ford Capri RS 2600 Weslake
Ook daar was het kwartet meteen snel. De BMW E36 van Tim bleef thuis omdat deze te jong is binnen de reglementen van het HARC. Tim reed het met de Ford Capri RS 2600 Weslake, de wagen waarmee Dieter vorig seizoen de titel pakte in platform 1 binnen de Belcar Historic Cup. 
Met de pole voor Wim, de derde en vierde chrono voor Tim en Dieter stonden de drie Capri’s van St. Paul Raceteam op de eerste twee startrijen van de NK GTTC met een deelnemersveld van 44 wagens. Alleen de BMW 3.0 CSL van Cees Lubbers wrong zich via een tweede chrono tussen de drie indrukwekkende Capri’s.
Tim won op een schitterende manier met de Capri RS 2600 Weslake de eerste race voor Cees Lubbers en Gerd Rijper. Dieter en Wim kampten met problemen aan de remmen en een defecte wiellager. Dieter beleefde een hachelijk momentje toen hij aan een snelheid boven de 200 km/uur plots zonder achterste remmen viel. 
2de plaats voor Samuel Verheggen in Zandvoort
2de plaats voor Samuel Verheggen in Zandvoort
Tijdens de tweede race liet de koersdirectie zich niet meteen van zijn beste kant zien. De Capri’s en tal van andere wagens werden uit de race gehaald wegens teveel decibels terwijl tijdens de kwalificatie en de eerste race niets aan de hand was. Dieter Kuijl ging verhaal halen bij de koersdirectie maar kwam van een kale reis terug. Net op het moment dat er gesprekken aan gang waren om eventueel een Benelux kampioenschap op poten te zetten met de verschillende Belgische en Nederlandse organisaties. Totaal ontmoedigd werden de wagens de titelsponsor van het evenement terug op de trailer geplaatst, inclusief de Mercedes 190 AMG evo2 van Samuel Verheggen. Een schrale troost was wel de fantastische chrono van Wim die een 1’51”536 op de tabellen zette.

Ook Samuel was bezig aan een bijzonder knap weekend met een tweede plaats en een overwinning. Maar de zege ging niet door. Samuel werd na de race een plaats terug geplaatst na een tijdstraf. Hij draaide met een 1’58”408 wel de snelste wedstrijdronde van het weekend binnen de HARC 82-90.        

Alle frustratie wordt nu naar de achtergrond verdrongen en de focus ligt nu op het New Race Festival waar Dieter, Wim en Tim hun liederpositie gaan verdedigen en Tim opnieuw met zijn vertrouwde BMW 325i aan de slag kan. De kwalificatie wordt verreden op zaterdag terwijl op zondag de twee races worden verreden.
Tijdens het New Race Festival komen alle Belcar Series aan de start.
Meer info inzake timing en deelnemersveld van de Historic Cup vindt u op de website van www.bravoracing.be

Foto's: Bravo Racing / St. Paul Raceteam



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 14 mei 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons