van der Horst

Formula ERA officieel voorgesteld

Voorstelling Formula ERA @ Circuit Zolder
Voorstelling Formula ERA @ Circuit Zolder
Eind vorig jaar kon u op Autosport.be reeds lezen dat de Formula ERA opteerde voor Circuit Zolder als thuisbasis en vandaag werd de elektrisch aangedreven F4-bolide er officieel aan de wereld getoond. Er zijn maximaal 24 wagens voorzien en de start van het kampioenschap is gepland voor deze zomer, met een internationale kalender die manches omvat in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. The Driving Force, onder meer gekend van de Porsche Carrera Cup Benelux, is de drijvende kracht achter het kampioenschap.
Formula ERA
Formula ERA
De Formula ERA mikt op een toekomst als opstapklasse naar de Formule E. "We horen vaker en vaker dat jonge mensen niet meer geïnteresseerd zijn in de Formule 1, maar hun blik richting de Formule E wenden", vertelt Business Director Dieter Vanswijgenhoven aan Autosport.be. "Er is echter geen duidelijke ladder naar dat kampioenschap en daar hopen wij een antwoord op te bieden met onze Electric Racing Academy ofwel ERA. Onze wagens kunnen uitkomen in 2 klassen, de sports class en de innovation class, waarbij die laatste klasse teams toelaat om hun eigen aandrijflijn te ontwikkelen. De interesse voor beide concepten is ongeveer 50/50, dus dat toont aan dat we de juiste weg ingeslaan zijn. In eerste instantie zullen de twee klassen nog samenrijden, gezien het maximaal beschikbare vermogen van de motor reglementair bepaald is."

Rudi Penders aan het stuur van de Formula ERA
Rudi Penders aan het stuur van de Formula ERA
Ook Rudi Penders, onlosmakelijk verbonden met autosport, de racerij en The Driving Force, was aanwezig bij de voorstelling van de Formula ERA. De Limburger kreeg zelfs de eer om enkele demo-ronden af te werken met de elektrische wagen. Zijn uitgebreide visie over de bolide, leest u binnenkort op Autosport.be in een ander artikel, maar over de technische details, was hij duidelijk. "De wagen beschikt over een motor van 130 kW (ca. 170pk) en een battery pack van 24 kWh. Het gewicht is niet verschillend aan dat van een F110-chassis met een verbrandingsmotor (ICE), wat garanties biedt naar veiligheid en efficiëntie."

Formula ERA
Formula ERA
Naast interesse uit de ons omringende landen, plant de organisatie ook een uitbreiding naar andere - verdere - landen. Zo staan Japan en de Verenigde Staten op het verlanglijstje en richt men het vizier in de nabije toekomst op Nieuw-Zeeland. "Er is enorm veel potentieel in dat land en voor de teams is de combinatie tussen een kampioenschap dat in Europa in actie komt van augustus tot oktober en een dat tijdens 'onze' winter wordt verreden aan de andere kant van de wereld interessant", vervolgt Dieter Vanswijgenhoven." Je kan één chassis zo op beide locaties inzetten. Wij kijken voor dit jaar naar een kalender met vier meetings van telkens twee races over een 20-tal minuten. Circuit Zolder - uiteraard, Circuit Zandvoort, Brands Hatch en mogelijk nog een vierde circuit in Groot-Brittannië. De definitieve kalender volgt weldra."

Batterij Formula ERA
Batterij Formula ERA
"We hebben de capaciteiten om 24 wagens op te bouwen voor de start van het kampioenschap in augustus, al mikken we eerder op een startveld van een 12 tot 16 wagens. Qua kalender zouden we graag in het voorprogramma van de Formule E in actie treden, maar helaas is de beschikbare rijdtijd uiterst beperkt en de prijs niet haalbaar voor ons. We mikken dus eerder op bijvoorbeeld Elektrische GT's, evenementen die te maken hebben met nieuwe mobiliteit of die toegespitst zijn op formuleracerij in opstapklassen, denk maar aan Formule Ford. Uiteindelijk is het de bedoeling om kampioenschappen op te zetten in meerdere landen. We hebben reeds interesse van enkele klinkende namen uit de internationale autosport, waaronder Hitech Racing, Van Amersfoort Racing, M2 Compétition, Virtuosi Racing enzovoort", besluit Vanswijgenhoven.

Foto's: Ronald Janssens & Niels Vaeck

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op maandag 20 januari 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons