van der Horst

Formule 1: Wat is nieuw in 2020?

Start GP USA 2019
Start GP USA 2019
In 2021 verandert de Formule 1 drastisch, maar ook dit jaar zijn er enkele wijzigingen ten opzichte van 2019. Wij zetten de belangrijkste veranderingen voor u op een rijtje. De wintertests, die op 19 februari starten in Barcelona, gaan de langste F1-kalender ooit vooraf. Dit jaar krijgen we maar liefst 22 wedstrijden te zien, inclusief de terugkeer van de F1 naar Zandvoort.

Testen

Dit jaar moet er opnieuw ingeboet worden op het aantal testdagen. De wintertests op het Circuit de Catalunya zijn ingekort tot twee keer drie dagen in plaats van tweemaal vier dagen. Vanaf heden mogen de teams er ook geen panelen gebruiken waarmee ze voorheen de nieuwe bolides verborgen hielden in de garages. Tests tijdens het seizoen zijn zelfs volledig verbannen. Enkel voor de rijders die nog (zo goed als) geen F1-ervaring hebben, is er goed nieuws: De teams zijn verplicht om tijdens de twee testdagen na de laatste race van het seizoen minstens één dag beroep te doen op een rijder die maximaal twee GP's ervaring heeft.

Haaienvin

Alle teams moeten verplicht een kleine 'haaienvin' op hun motorkap bevestigen zodat het nummer van de rijder goed zichtbaar is. Let wel, het gaat hier niet om de volledige motorkap zoals we in 2017 zagen.

Voorvleugel

Om te voorkomen dat lichte aanrakingen tussen een voorvleugel van de ene wagen en een band van de andere wagen resulteren in een lekke band, is er minder metaal toegelaten in de voorvleugel. De regels stellen dat de eerste vijf centimeter van de 'front wing endplate', dit is de zijkant van de voorvleugel, enkel uit koolstofvezel mag bestaan.

Extra MGU-K

De rijders mogen in 2020 drie MGU-K's gebruiken, voluit Motor Generation Unit - Kinetic, in plaats van twee in 2019. Dat is evenveel als het aantal verbrandingsmotoren, turbo's, en MGU-H's. Hierdoor zouden er minder straffen moeten uitgedeeld worden. Vorig jaar moesten negen rijders naar extra MGU-K's grijpen.

Start

De rijders krijgen dit jaar nog meer controle over hun start. Negentig procent van het vermogen van de motor wordt bediend door de rijder die met de koppelingsflipper de juiste dosering gas en koppeling moet zien te vinden. Er zijn dus opnieuw minder elektronische hulpmiddelen.

Finishvlag

In 2019 werd de zwart-wit geblokte vlag vervangen door lichtpanelen die de finishvlag toonden. Dit jaar keert men terug naar de traditionele vlag waarmee aan de finishlijn zal gezwaaid worden om het einde van de race aan te geven. Hoofdaanleiding is de GP van Suzuka, die een ronde te vroeg werd "afgevlagd". Saillant detail: het lichtpaneel werd net ingevoerd om problemen met een "gewone" finishvlag te voorkomen, zoals in de GP van Canada 2018 toen die race te vroeg werd afgevlagd.

Meer nachtrust

De mecaniciens krijgen theoretisch een uurtje langer slaap op donderdag en vrijdag tijdens de GP-weekends. De FIA heeft immers besloten dat er nu negen uur (in plaats van voorheen acht) niet aan de wagens mag gewerkt worden. De teams mogen deze regel twee keer aan hun laars lappen zonder hiervoor bestraft te worden.

Foto: Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Rutger Vanhee in Formule 1 op zaterdag 11 januari 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons