van der Horst

Fuji: LMP1-wagens krijgen succes handicap

Toyota TS050 Hybrid #7
Toyota TS050 Hybrid #7
Vanaf dit seizoen bestaat er in de LMP1-categorie een succes handicap. Hiermee willen Gérard Neveu en co de klasse balanceren naar een gelijkmatig startveld nadat Toyota het vorige seizoen te dominant bleek. Hierdoor zal de Toyota van Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López - winnaars van in Silverstone - maar liefst 1,4 seconden per ronde moeten inleveren. Daarnaast zal het gebruik van hun hybride-systeem gelimiteerd worden. Niet alleen de winnende wagen is "bestraft", ook drie andere wagens krijgen een handicap mee. Daarnaast worden ook de teams in GTE Am bedacht met een gelijkaardige handicap.
Team LNT - Ginetta G60-LT-P1
Team LNT - Ginetta G60-LT-P1
Ook de tweede Toyota krijgt in Fuji succes handicap. Zo zullen zij maar 1 seconde moeten inleveren per ronde en ook deze wagen zal beperkt worden in het gebruik van hun hybride-systeem, weliswaar minder sterk dan de zusterwagen. Ook de Ginetta die vierde geëindigd is moet 0.66 seconden inleveren en dit is de derde zwaarste straf. Zij zijn het kind van de rekening omwille van het feit dat de Rebellion #3 niet zal deelnemen in Fuji. Na de race in Japan zullen er nieuwe berekingen gemaakt worden, dit op basis van de lengte van het circuit en het verschil in punten tussen de eerste en laatste in het LMP1-klassement.

In GTE-Am gaat de organisatie voornamelijk met succesballast werken. Zo krijgt de winnaar van de race en de kampioenschapsleider een gewicht van 15 kg extra mee. Hierdoor zal AF Corse Ferrari met Emmanuel Collard, François Perrodo en Nicklas Nielsen met 30 kg succesballast aan de start verschijnen, terwijl de Aston Martin Vantage #98 en de MR Racing Ferrari respectievelijk 20 kg en 10 kg mee krijgen.

Lees ook: ACO lijkt non-hybrid LMP1's wat ademruimte te gunnen

Foto's: Toyota - Team LNT



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op maandag 16 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Fuji.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons