van der Horst

Geen verlaging normtijd in Belcar 2019

Deldiche Racing by JDC Events - Norma M20 FC
Deldiche Racing by JDC Events - Norma M20 FC
De normtijd. Vervloekt door velen, maar paradoxaal genoeg ook geliefd door een flinke schare anderen met daarbij op kop de wagens die er de meeste directe invloed van ondervinden. Circuit Zolder besloot voor het afgelopen seizoen de normtijd flink te verlagen, waardoor het voor een aantal rijders een serieuze uitdaging werd om die minimumchrono überhaupt te benaderen. Hierdoor werd de deur op een kier gezet voor snellere wagens en vooral voor de CN-prototypes om een beslissende kloof te slaan op hun concurrenten als de Porsche 911. Eén piste voor 2019 was het verder verlagen van de normtijd, maar dat pad wordt voorlopig niet bewandeld, zo kan Autosport.be bevestigen. De normtijd wordt dus gehandhaafd zoals vorig seizoen, met (vanzelfsprekend) een nieuwe referentiechrono voor Assen.
Team Porsche Eindhoven-Maastricht - Porsche 991
Team Porsche Eindhoven-Maastricht - Porsche 991
Wat de gevolgen van die beslissing zijn, valt af te wachten. Enerzijds had Porsche afgelopen jaar nog een waterkansje op de zege, al moest het merk uit Weissach met de 911 eigenlijk vooral inzetten op de wedstrijden van de langere adem (in een endurance-kampioenschap...) en dan nog moesten de Porschisten in feite rekenen op pech bij de snellere deelnemers. Voor 2019 verwachten we echter een pak meer CN-proto's, afgaande op de - voorts formeel onbevestigde - informatie die Autosport.be bereikt heeft tot dusver. De kans dat er een tiental CN-proto's bezoek van de pechduivel krijgen, lijkt uitgesloten.

Lees ook: Belcar 2019: op naar een vijftienkoppige zegestrijd

Semspeed - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Semspeed - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Er was echter vorig jaar nog één interessante vaststelling: bij geen enkele race viel er noemenswaardige regen. Als dat in 2019 wel het geval is, komen de Duitse GT's misschien weer bovendrijven. En wat dan met de Lamborghini Huracán - volgens de voorlopige planning minstens in drievoud present? Kan de wagen in Zolder de 1:30 consequent benaderen, op Hankook-rubber nota bene? Er is wel ervaring met de producten van de Koreaanse fabrikant uit andere kampioenschappen, maar toch blijft er een verschil met het rubber van Bibendum, waarop de volledige Porsche-armada geschoeid staat.

Aqua Protect Racing - Norma M20 FC
Aqua Protect Racing - Norma M20 FC
En hoe zit het met de bandenslijtage bij de CN-proto's, met name bij die met een geblazen krachtbron? De normtijd voorkomt bovendien dat de turbo-CN's een al te grote voorsprong pakken op hun atmosferische broertjes, wat dan weer volledig de Belcar-spirit volgt. Wat de gevolgen ook zijn voor de kop van een deelnemersveld dat er in 2019 gevoelig anders zal uitzien dan in 2018, de normtijd zorgde in 2018 in elk geval voor actie en van belachelijke situaties zoals in 2017 - waarbij rijders voor de meet gevaarlijk inhielden om maar geen sanctie op te lopen - bleven we gelukkig gespaard.

Foto's: Geert Franquet, Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op vrijdag 22 februari 2019.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons