van der Horst

Belcar 2019: op naar een vijftienkoppige zegestrijd

Comparex Racing by EMG Motorsport & M-Racing - Porsche 991 & Radical SR3 RS
Comparex Racing by EMG Motorsport & M-Racing - Porsche 991 & Radical SR3 RS
Het Belcar Endurance Championship lijkt in 2019 op weg naar een grand cru-jaar op vlak van aantal deelnemers. Hoewel de invloed van het DTM-weekend op de dubbele openingsmanche een wat vertekend beeld kan geven, gaat de organisatie prat op een deelnemersveld van een veertigtal wagens. De komst van minstens drie Lamborghini's, en daarnaast ook een tiental Norma's is daar allerminst vreemd aan, maar ook de buik van het peloton lijkt goed gestoffeerd. Enig zorgenkind is het GT4-contingent; de Belcar-deelnemers lijken SRO's populaire klasse na een voorzichtig eerste jaar (voorlopig) links te laten liggen. De gigantisch hoge kosten, zeker in vergelijking met een Porsche 911, een Lamborghini Huracán of een CN-prototype, mogen daar niet vreemd aan zijn.
  • STX Motorhomes
PK Carsport - Porsche 991
PK Carsport - Porsche 991
Een schot in de roos lijkt ook de nieuwe Porsche Cayman GT4 Clubsport-klasse te zijn. Hoewel er nog niets officieel bevestigd is, leert een optelsom binnen de Autosport.be-redactie ons dat we ook daar in de richting van een (kleine) tien wagens mogen kijken. De Cayman-klasse lijkt echter wel grote broer 911 te kanabaliseren, want nieuws over de inzet van de populaire sportwagen uit Weissach bereikt ons maar met mondjesmaat. Hopelijk hebben we meer dan één hand nodig om de 911 Cup-Porschisten te tellen. Ter herinnering, de Porsches beschikken over zeker één interessant voordeel ten opzichte van de verzamelde concurrentie: het zijn de enige wagens die op Michelin mógen rijden. Jammer genoeg is de Porsche 911 GT3 Cup MR nog steeds niet welkom, zelfs niet op Hankook-rubber.

Lees ook: Geen verlaging normtijd in Belcar 2019

VGL Racing - Saker RAPX
VGL Racing - Saker RAPX
En de GT3's, ach ja; breek ons de bek niet open. Gelukkig is er voor deze laatste segmenten nog de Nürburgring Nordschleife, op twee uur van Circuit Zolder, hebben we daarnaast ook 's werelds voornaamste GT3-race - de 24 Hours of Spa - binnen onze landgrenzen en ere wie ere toekomt: de aanpak die Circuit Zolder hanteert en de gemaakte beleidskeuzes lijken de Belcar wel naar een goed gevuld en gevarieerd deelnemersveld te leiden. Over smaak valt niet te twisten, zeker niet door de beste stuurlui die aan wal staan...

Foto's: Vincent Wouters & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op vrijdag 22 februari 2019.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons