van der Horst

Gelijke winstkansen in Endurance voor GT Pro Evo, Silhouette Pro Evo of GT Pro

RPN: Beelden van de kwalificatie
Met nog enkele weken te gaan voor de eerste meeting van het BRCC 2013, heeft men bij Kronos Events de laatste hand gelegd aan het sportief en technisch reglement van het Belgian Racing Car Championship. Een werkstukje dat werd verwezenlijkt in zéér nauwe samenwerking met RACB Sport. Een belangrijk hoofdstuk gaat hierin naar de BRCC Endurance. Na het eerder bekendmaken van een vast aantal pitstops, per categorie, en geholpen door constructieve opmerkingen van teams en rijders, werd uiteindelijk besloten om ook de duur van de pitstops te bepalen.
“Laat ons duidelijk zijn: de ideale formule om de meest mogelijke, verschillende auto’s gelijk te schakelen, bestaat niet,”  stelt Marc Van Dalen over het vinden van een compromis voor de pitstops in Endurance. “Op basis van de cijfers qua rondetijden, hebben wij een tabel opgesteld met het aantal pitstops en de duur ervan, in functie van de categorie waarin men uitkomt en de lengte van de verschillende races in Endurance. Het is aan de teams om in hun wedstrijdstrategie rekening te houden met deze gegevens. Als gewezen winnaar van de 24 Uren van Spa weet ik maar al te goed dat de uit te stippelen tactiek vaak beslist over winst of verlies…”

Het concept van de BRCC Endurance gaat voor races van 180’, maar voor de eerste meeting van het BRCC op Circuit Zolder dient men wegens een té drukke timing de Endurance te beperken tot 90’.

“Dat zou in de praktijk, bijvoorbeeld, moeten neerkomen op 3 pitstops voor een GT Pro Evo – lees GT3 – met een totale tijd van 7’45, terwijl een GT Pro twee keer moet stoppen en 4’20 zal stilstaan,”  licht Xavier Schène van RACB Sport toe. “Het doel is en blijft gelijke winstkansen te geven in de strijd voor de algemene overwinning, en dat geldt ook in de kleinere klassen.  Mocht blijken dat er na de eerste meeting een onevenwicht zou ontstaan tussen de verschillende categorieën, kunnen we het aantal pitstops en of de duur ervan, bijsturen.”

Pitstops en strategie, dat is allemaal het werk van de mecaniciens, de team-manager in de pitlane en dat teamwork wil men bij Kronos Events belonen door voor het Team-kampioenschap voortaan punten toe te kennen aan het nummer van de auto.

“De ervaring heeft ons geleerd dat sommige piloten niet deelnamen aan alle races, en hierdoor apart werden gerangschikt, terwijl hun teammaats, met dezelfde auto hoger eindigden, “ stelt Jacky Andrzejewski. “Door punten te geven aan het nummer van de auto, zouden zij voortaan samen worden gerangschikt. En om het aantrekkelijker te maken, mag men bij het inschrijven voor het Team-kampioenschap een naam van een sponsor of partner linken aan de naam van het Team.”   

In de komende dagen zal Kronos Events nog andere nieuwigheden aankondigen, waarbij men vooral oog wil hebben voor de jongeren in de BRCC…

Kronos Events press



  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons