van der Horst

GT World Challenge Europe trapt af eind juli (Update)

Start BGTSEC Barcelona 2019
Start BGTSEC Barcelona 2019
SRO heeft een nieuwe versie van zijn kalender van de GT World Challenge Europe en de GT Sports Club Europe bekendgemaakt. Opvallend is dat de start van het Europese GT3-kampioenschap al midden juli gepland staat op het circuit van Imola, al is dat onderhevig aan de coronapandemie en de beslissingen van de nationale regeringen. De Total 24 Hours of Spa wordt zoals eerder aangekondigd afgewerkt tijdens het weekend van 24 en 25 oktober.
  • Dreamdrive
Rowe Racing - Porsche 911 GT3
Rowe Racing - Porsche 911 GT3
Om de deelnemers aan de GT World Challenge Europe in een tijdsspanne van vier maanden toch evenveel tracktime aan te bieden, werd er gesleuteld aan het format van de acht raceweekends die op de nieuwe kalender te zien zijn. Zo bestaan de sprintmeetings in Misano en Barcelona uit drie manches van één uur, naast een meer conventionele afspraak in Magny-Cours en Zandvoort. Het Nederlandse F1-circuit ontvangt de SRO-competitie eind september, echter in hetzelfde weekend als de 24 Uur van de Nürburgring.

Het uithoudingskampioenschap telt dus eveneens vier afspraken, al wordt er alleen in Imola drie uur geracet. Zowel op de Nürburgring als in Le Castellet staat er een confrontatie over zes uur gepland, aangevuld uiteraard door de 72ste editie van de Total 24 Hours of Spa, drie weken voor de afsluiter op het Franse circuit.

Geen apart kampioenschap voor de GT Sports Club

Start Qualifying Race Blancpain GT Sports Club Spa
Start Qualifying Race Blancpain GT Sports Club Spa
Het amateurkampioenschap voor GT3- en voortaan ook GT2-bolides maakt vanaf 2020 deel uit van het sprintkampioenschap van SRO en is dus geen losstaand kampioenschap meer. Het seizoen start in Misano en wordt voortgezet in Magny-Cours, Zandvoort en uiteindelijk Barcelona. Rijders blijven de optie hebben om alleen of met een 'Bronze'-teamgenoot te racen. Aan de Overall, Titanium en Iron Cup werd niet geraakt.

"We zijn erin geslaagd om de kosten van het seizoen te beperken, maar toch een volledig programma aan te bieden met tien sprintraces en de voorziene wedstrijdduur in de uithoudingsvariant", reageert CEO Stéphane Ratel. "Teams en rijders zullen in staat zijn om alle evenementen met de auto te bereiken, in een tijdperk waarin luchtverkeer erg uitdagend is."

De Franse organisator bedankte ook de verantwoordelijken van andere kampioenschappen, zoals de ADAC GT Masters, voor hun medewerking in de samenstelling van een harmonieuze kalender. Dan moet de Duitse organisatie wel op zoek naar een nieuwe datum voor de finale in Oschersleben, want die vindt plaats... tijdens de 24 Uur van Spa.

Update 17:00

Enkele uren na de initiële aankondiging kwam SRO reeds met een update van de nieuwe kalender. De seizoensopener staat niet langer gepland midden juli, maar eind juli in het weekend van 25 en 26 juli. Verder verandert er - voorlopig - niets.
 

Foto's: Geert Franquet, Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in GT World Challenge Europe op vrijdag 15 mei 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons