van der Horst

GT3 Awards: De meest succesvolle en actieve rijders in 2018

KüS Team75 Bernhard - Porsche 911 GT3 R
KüS Team75 Bernhard - Porsche 911 GT3 R
In het derde luik van onze terugblik op het voorbije GT3-seizoen komen de rijders aan bod. Net zoals andere jaren zagen we weer een mooie mix van piloten die hun eerste stappen in de GT3 waagden, die zich nog verder ontwikkelden en routiniers die hun eer aan de top verdedigden waardoor het hele concept mooi in balans bleef. Natuurlijk mogen we ook de amateurs in het veld niet vergeten, die samen met de bovengenoemde een stevige ruggengraat creëren in de GT3-racerij.
  • St. Paul
Maxime Martin - Dries Vanthoor - Nico Müller
Maxime Martin - Dries Vanthoor - Nico Müller
Net zoals andere jaren is de top tien gevuld met fabriekpiloten die de meeste races afhaspelen, en geregeld aan de start verschijnen op vier continenten. Voor het derde jaar op rij is het niemand anders dan Christopher Mies die de meeste races betwist heeft met 41 stuks, al is hij terug alleenheerser nadat vorig jaar hij deze titel moest delen met twee andere piloten. Op een tweede plaats vinden we een Belg die een serieuze opmars gemaakt heeft in 2018: Dries Vanthoor. De Limburgse fabriekspiloot bij Audi eindigde zijn seizoen met 39 deelnames op vier continenten, tesamen met collega Christopher Haase. Een opvallend zicht dit seizoen is dat de top tien voor de helft gevuld is met piloten die een link hebben met het merk met de Vier Ringen. Al zal u in het laatste deel heel duidelijk begrijpen waarom. Voor het overige staan er nog twee Belgen in de top vijftig: Adrien de Leener en Frédéric Vervisch. Beiden sloten het seizoen af met 22 deelnames.

AKKA ASP - Mercedes-AMG GT3 #88
AKKA ASP - Mercedes-AMG GT3 #88
De succesvolste piloten met het grootste aantal overwinningen waren echter oude rot Toni Vilander en Miguel Molina, beiden kampioen in de Pirelli World Challenge Sprint-X. Zij stonden samen dit jaar zes keer op het hoogste schavot. Voor de titel beste qualifyer eindigden zes piloten - waaronder Raffaele Marciello en Dries Vanthoor - bovenaan met vier pole posities, terwijl Raffaele Marciello zijn fictieve titel van snelste GT3-piloot eer aandeed door het grootste aantal snelste ronden te realiseren (10). In het laatste deel worden de relatieve successen van de constructeurs onder de loep genomen.

Lees ook: GT3 Awards: De populairste kampioenschappen in 2018
Lees ook: GT3 Awards: De meest succesvolle en actieve teams in 2018
Lees ook: GT3 Awards: De meest succesvolle constructeurs  in 2018

Statistieken

RijderLandAantal
races
Christopher MiesDuitsland41
Dries VanthoorBelgië39
Christopher HaaseDuitsland39
Raffaele MarcielloItalië38
Markus WinkelhockDuitsland37
Kelvin van der LindeZuid-Afrika35
Luca StolzOostenrijk35
Alvaro ParentePortugal34
Ezequiel Pérez CompancArgentinië33
Andrea CaldarelliItalië32
 
RijderLandAantal
overwinningen
Toni VilanderFinland6
Miguel MolinaSpanje6
Sergio PianezzolaItalië5
Giacomo PicciniItalië5
Christopher MiesDuitsland5
Yelmer BuurmanNederland5
Alessandro Pier GuidiItalië5
Raffaele MarcielloItalië4
Jesse KrohnFinland4
Mirko BortolottiItalië4
Karim OjjehSaoedi-Arabië4
Alex RiberasSpanje4
Mikkel MacDenemarken4
Giancarlo FisichellaItalië4
Stefano GaiItalië4
Bar BaruchIsraël4
Kelvin van der LindeZuid-Afrika4
 
RijderLandAantal
pole-posities
Jack HawskworthGroot-Brittannië4
Daniel SerraBrazilië4
Sergio PianezzolaItalië4
Raffaele MarcielloItalië4
Dries VanthoorBelgië4
Daniel MancinelliItalië3
Phil KeenGroot-Brittannië3
Tom Onslow-ColeGroot-Brittannië3
Fran RuedaSpanje3
Sho TsuboiJapan3
Nick FosterAustralië3
 
RijderLandAantal
snelste ronden
Raffaele MarcielloItalië10
Dries VanthoorBelgië6
Jack HawskworthGroot-Brittannië5
Alvaro ParentePortugal5
Karim OjjehSaoedi-Arabië4
Tom Onslow-ColeGroot-Brittannië4
Peter HackettAustralië3
Daniel ZampieriZwitserland3
Fran RuedaSpanje3
Alessandro Pier GuidiItalië3
Mirko BortolottiItalië3
Marvin KirchhöferDuitsland3

Foto's: Thomas Smets & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA GT3 op zaterdag 29 december 2018.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons