van der Horst

GTD Pro reglementen beginnen vorm te krijgen

Wright Motorsports & Pfaff Motorsports - Porsche 911 GT3 R
Wright Motorsports & Pfaff Motorsports - Porsche 911 GT3 R
Terwijl IMSA de kalender voor 2022 voorstelde, maakte men van de jaarlijkse persconferentie gebruik om ook het reglement van de GTD Pro voor te stellen, de klasse die volgend jaar GTLM zal vervangen. Terwijl men in maart nog van mening was om zowel GTD Pro als GTD een compleet andere reglement te geven, zijn John Doonan en co daar ondertussen op teruggekomen na wat gesprekken met teams en constructeurs.
In maart zat men bijvoorbeeld nog te denken om de GTD Pro een compleet andere BoP-tabel te geven dan GTD, maar nu hebben ze toch beslist om dezelfde voor beide klassen te behouden. Al zal men de prestaties wel in het oog zal houden en een competiviteits equivalent invoeren om de wagens in elke klasse gelijk te houden. Bij GTD zal ook de piloot die de bronzen of zilveren klassering heeft de kwalificaties afwerken, terwijl bij GTD Pro de keuze vrij staat. Wel nieuw is dat men op de banden van de kwalificaties de race moet aanvatten. Tijdens de race zelf zal de rijder in elke klasse een minimumtijd in de wagen moeten zitten.

De vraag om de reglementen toch zoveel gelijkwaardig te maken kwam nadat verschillende constructeurs de vraag opwierpen, om alzo teams de kans te kunnen geven om in beide klassen aan te treden. Tot op heden heeft BMW al bevestigd aan te treden in de nieuwe klasse met de nieuwe M4 GT3, terwijl Corvette hun huidige C8.R GTE's zullen afzwakken om ook aanwezig te zijn tot de echte GT3-variant er vermoedelijk komt in 2024. Recent heeft ook Lamborghini bevestigd dat men op zijn minst met één wagen zal aantreden, al kunnen er dat meer worden gezien verschillende teams in onderhandeling zijn voor fabriekssteun. De Italiaanse constructeur zal zijn beslissing bekend maken op het einde van dit IMSA-seizoen.

Foto: Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zaterdag 7 augustus 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons