Gulf 12: Geen WRT, wel SpeedLover - 38 wagens verwacht - Nieuw evenement in Dubai
Porsche Cup verkozen boven GT4
"Welke wagens zullen racen voor de Intercontinental GT Challenge kan ik nog niet bevestigen. Dat is in feite een zaak tussen de teams en SRO. Ik verwacht dat er een zes tot acht teams zullen zijn die uitkomen in de Pro-klasse, waarbij de rest van de bezettingen ProAm of Am zullen zijn. We hebben geen Silver-klasse. Het lijkt erop dat er voldoende interesse was voor een deelnemersveld met uitsluitend GT3's, maar dat wisten we uiteraard eerder dit jaar nog niet. Daarom is het veiliger te mikken op een combinatie van meerdere klassen. De prestaties van een Porsche Cup liggen dichter bij deze van een GT3 dan een GT4 en de wagens zijn ook vlot beschikbaar wereldwijd, eveneens in het Midden-Oosten; dat waren de twee belangrijkste drijfveren. Als er voldoende interesse is, zouden we zelfs een extra race over zes uur kunnen inrichten voor de extra wagens."Geen 2x6, maar 1x12
Traditioneel werd de Gulf 12 Hours verreden over tweemaal 6 uur. Na de eerste 6 uur werden de onderlinge verschillen binnen dezelfde ronden weggevlakt, waarmee de start van race 2 in feite te vergelijken viel met een safety car-neutralisatie. "Ik was zelf aanhanger van 6+6", verduidelijkte Ficarelli. "Stéphane Ratel echter niet. We hebben besloten het concept aan te passen om te kijken wat de reactie van de teams was, en tot dusver zijn de reacties positief."Extra race in Bahrein én in Dubai
Ficarelli gaf echter aan dat hij, naast de ProAM 1000-race in Bahrein, ook werkt aan een andere race. "We zullen een week na de Gulf 12 Hours een wedstrijd opzetten in Dubai. Die race over vier uur op zondag staat open voor de wagens die deelnamen aan de Gulf12 Hours, maar ook voor de bolides die we niet konden verwelkomen. Op logistiek vlak hield dit steek. Het is moeilijk om nu al over aantallen te praten, maar we kijken naar 20 à 24 wagens. We zijn daar ook beperkt door technische redenen (brandstof en bandenleveranciers n.v.d.r.). De race komt er een maand voor de ProAm 1000, die uitsluitend gericht is op gentlemen-rijders (ProAm en Am). We denken dat we daarmee een interessant segment van de mark aanspreken, want een Am-rijder kan de wedstrijd algemeen winnen. Ik denk niet dat we een gigantisch groot startveld zullen hebben voor de eerste editie, maar de timing vorig jaar - met de coronapandemie - was gewoon niet juist."TCR als rode draad
De drie wedstrijden (in Abu Dhabi, Dubai en Bahrein) zouden allemaal een manche van de TCR Middle East Touring Car Series moeten krijgen als support race. "We zagen een kans (o.w.v. de recent aangekondigde wijzigen in het TCR-concept) en hebben die gegrepen. Vanwege de WTCR-manche in Jeddah, waren de wagens namelijk reeds in het Midden-Oosten."Eerder deze week werden vader en zoon Jan en Kevin Magnussen nog bevestigd voor de eerstkomende Gulf 12 Hours.
Tweet