van der Horst

Gulf 12H: Kessel Racing en Davide Rigon kronen zich tot absolute recordhouders

Kessel Racing - Ferrari 458 GT3
Kessel Racing - Ferrari 458 GT3
Kessel Racing heeft voor de vierde opeenvolgende keer de Gulf 12 Hours gewonnen, iets wat niemand het Zwitserse team ooit voordeed. Davide Rigon was net als de voorbije drie edities een cruciaal onderdeel van de winnende formatie, die dit jaar ook Michael Broniszewski en Alessandro Pier Guidi omvatte, en pakte zijn vijfde opeenvolgende zege. Nodeloos te zeggen dat Ferrari met een zevende zege op acht edities zijn naam nog wat vetter, of moeten we zeggen roder, in de geschiedenisboeken pent. Car Collection Motorsport werkte een dijk van een race af met de nieuwe Audi R8 LMS en Markus Winkelhock, Dimitri Parhofer en Christopher Haase finishten op 27 seconden na de klok rond te hebben geracet. Attempto Racing zorgde voor een tweede Audi op het algemene podium met het exemplaar van Sean Walkinshaw, Giorgio Roda en Clemens Schmid, net voor de Oman Racing Aston Martin Vantage - eveneens een nieuwe bolide. De nagelnieuwe McLaren 720S, die na de eerste wedstrijdhelft in dezelfde ronde als de leider afsloot, werd op minder dan twee uur van het zwart-wit geblokt teruggeslagen met ophangingsproblemen.
  • Footprints
Algemeen podium Gulf 12 Hours 2018
Algemeen podium Gulf 12 Hours 2018
McLaren leek vastbesloten bij de start van de tweede race het heft in handen te nemen. Van verstoppertje spelen leek geen sprake en bij het ingaan van de eerste bocht bedreigde de oranje bolide de - eveneens oranje - Car Collection Motorsport Audi met wie de Britse wagen de eerste rij deelde. Het duurde niet lang alvorens de McLaren 720S naar de leiding doorstootte en een klein kloofje kon slagen. Na vier uur racen sloeg het noodlot echter toe toen de wagen traag over de piste reed, ophangingsproblemen bleken het harde verdict en meteen was de zegehoop verdwenen. Kessel Racing, op het ogenblik van het incident virtueel derde, rook de kans op een nieuwe triomf en ging voorbij aan de Attempto-Audi die de leiding had overgenomen. Car Collection knokte zich terug naar P2 en Markus Winkelhock hield de druk op de ketel bij Davide Rigon, maar de Italiaanse veelwinnaar volhardde en pakte zijn vijfde - opeenvolgende - zege, nadat hij in 2014 reeds zegevierde met AF Corse.

Daiko Lazarus Racing - Lamborghini Huracán GT3
Daiko Lazarus Racing - Lamborghini Huracán GT3
In de GT3 Pro-Am klasse verzilverde Daiko Lazarus Racing de bonus die Miguel Ramos, Nicola de Marco en Fabio Onidi hadden vergaard in race 1. Ze wonnen verdiend voor de Kessel Racing Ferrari 488 GT3 met de vrouwen-line-up (Gostner/Frey/Gatting) en de Beechdean Aston Martin Vantage GT3 (Howard/Al Masaood/Dyson), meteen een podium dus voor de groen-witte bolide in diens eerste race.

Kessel Racing - Ferrari 488 GT3
Kessel Racing - Ferrari 488 GT3
Kessel Racing mocht, net als vorig jaar, meermaals het podium op, want ook in de GT3 Am-klasse prijkte er een rode bolide op het hoogste schavot, de wagen van onze Noorderbuur Fons Schelema, Murat Cuhadaroglu, Rick Lovat en Niki Cadei. Het internationale kwartet won met vijf ronden marge op Stile F Squadra Corse (Grab/Hui/Diggler), terwijl de AKKA ASP Mercedes-AMG GT3 (M. Ricci/B. Ricci/Bourret/Beaubelique) de top drie volmaakte.

Graff - Norma M30
Graff - Norma M30
Huilen met de pet op, dat is hoe we de prototype-klasse het beste kunnen omschrijven. De wagens werden reglementair absoluut niet bevoordeeld, maar de technische averij en de penalties die de bolides opliepen vormde de strijd voor een algemeen podium om tot een onmogelijke opdracht. Uiteindelijk bleef de Graff Norma #4 het meest gevrijwaard van problemen en James Winslow, Neale Muston en Jake Parsons wonnen met een 9e plaats algemeen het pleit van de Ligier JS P3 van Scuderia Villorba Corse (Calamia/Pampanini/Stuerzinger). De Graff Ligier (Garcia/Page/San Juan) mocht mee op het podium.

GDL Racing - Lamborghini Huracan Super Trofeo
GDL Racing - Lamborghini Huracan Super Trofeo
In de GT Cup-klasse waren het de GDL Racing-bolides die de plak zwaaiden, niet onverwacht gezien het materiaal van de troepen van Gianluca De Lorenzi meer dan de helft van het veld in de klasse uitmaakte. Mario Cordoni, Steven Liquorish en Dimitris Deverikos claimden na de zege in race 1 ook de overwinning na 12 uur, voor de stalgenoten op de Porsche 911 (Hussain/Mardini/Zöchling). De derde GDL-wagen, de Lamborghini Huracan Super Trofeo van Murroni/Michaelian/Rayneri, vervolledigde het podium.

Bullitt Racing - Mercedes-AMG GT4
Bullitt Racing - Mercedes-AMG GT4
Nadat Bullitt Racing in de aanvangsfase van de eerste race één wagen verloor in een crash, scoorde het met de zusterwagen de zege in GT4. Scuderia Villorba Corse had het numerieke overwicht op het GT4-podium, maar de Maserati-specialist moest tevreden zijn met de zilveren en bronzen plak voor respectievelijk P.Chodzen/A. Chodzen/Zamparini en Camarlinghi/Franceschetti/Fascicolo.

Lees ook: Gulf 12H: Car Collection leidt halfweg voor nieuwe McLaren en drievoudig winnaar Kessel Racing

Hiermee besluiten we onze coverage van race 2 van de Gulf 12 Hours editie 2018. De editie 2019 staat reeds op de planning, meer bepaald op 14 december 2019.

--- Uitslag Race 2 Gulf 12 Hours 2018 (pdf) ---

Foto's: Martijn Wouters

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op zaterdag 15 december 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gulf 12 Hours.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons