van der Horst

Revolutionair handicapsysteem vanaf 2021

Antonio Giovinazzi - Alfa Romeo
Antonio Giovinazzi - Alfa Romeo
De Formule 1 blijft er alles aan doen om de sport boeiender te maken voor het brede publiek. Na het nieuwe technische reglement, dat uiteindelijk pas in 2022 zal ingaan, en het definitieve budgetplafond, komt de koningsklasse met een opmerkelijke maatregel die duidelijk bedoeld is om een einde te maken aan de dominantie van Mercedes. Het winnende team mag vanaf volgend jaar immers minder tijd in de windtunnel spenderen in vergelijking met renstallen die minder sterk presteerden.
De aerodynamica van de huidige Formule 1-bolides wordt enerzijds ontwikkeld aan de hand van een windtunnel en anderzijds met de hulp van de numerieke stromingsleer of Computational Fluid Dynamics (CFD), waarbij een computermodel gebruikt wordt om de weerstand van de luchtstromen in te schatten. De teams hebben vandaag de dag al een vastgelegd aantal uur dat ze mogen spenderen aan die ontwikkeling. Vanaf 2021 is die tijdsduur echter afhankelijk van het eindresultaat van het voorbije F1-seizoen.

Nicholas Latifi - Williams FW43
Nicholas Latifi - Williams FW43
De bedoeling is dat kleinere teams meer kans krijgen om hun achterstand op de referenties in te halen. De renstal die komend seizoen bijvoorbeeld allerlaatste eindigt, zal meer dan wie ook tijd mogen spenderen aan aerodynamische evoluties. De nieuwe wereldkampioen zal minder tijd dan eender welk ander team doorbrengen in de windtunnel. Bovendien worden die onderlinge verschillen in 2022 nog verder uitgebreid. F1i.com heeft het over 90 procent voor de wereldkampioen van 2020 en 112,5 procent voor de rode lantaarn, met onderlinge verschillen van 2,5 procent. Een jaar later worden dat al 70 en 115 procent respectievelijk, met onderlinge verschillen van 5 procent.

Daarnaast is ook - nogmaals - bevestigd dat het budgetplafond vanaf 2021 vastligt op 145 miljoen euro. Dat bedrag, en een verdere verlaging van tweemaal telkens 5 miljoen voor de daaropvolgende jaren, zou na bloed, zweet en tranen eindelijk de zegen ontvangen hebben van Ferrari...

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op zaterdag 23 mei 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons