Revolutionair handicapsysteem vanaf 2021
De bedoeling is dat kleinere teams meer kans krijgen om hun achterstand op de referenties in te halen. De renstal die komend seizoen bijvoorbeeld allerlaatste eindigt, zal meer dan wie ook tijd mogen spenderen aan aerodynamische evoluties. De nieuwe wereldkampioen zal minder tijd dan eender welk ander team doorbrengen in de windtunnel. Bovendien worden die onderlinge verschillen in 2022 nog verder uitgebreid. F1i.com heeft het over 90 procent voor de wereldkampioen van 2020 en 112,5 procent voor de rode lantaarn, met onderlinge verschillen van 2,5 procent. Een jaar later worden dat al 70 en 115 procent respectievelijk, met onderlinge verschillen van 5 procent.
Daarnaast is ook - nogmaals - bevestigd dat het budgetplafond vanaf 2021 vastligt op 145 miljoen euro. Dat bedrag, en een verdere verlaging van tweemaal telkens 5 miljoen voor de daaropvolgende jaren, zou na bloed, zweet en tranen eindelijk de zegen ontvangen hebben van Ferrari...
Foto's: Racing International Photography
Tweet