van der Horst

Handige gids voor de TOTAL 24 Hours of Spa

Team WRT - Audi R8 LMS
Team WRT - Audi R8 LMS
De editie 2019 van de Total 24 Hours of Spa wordt spannender dan ooit, zeker nu met 73 wagens op de deelnemerslijst een nieuw record voor het GT-tijdperk werd gezet.

Enkele van 's werelds grootste namen staan op de startgrid, wat het belang van de race op het hoogste niveau van de sport alleen maar extra in de verf zet. Bijna twee decennia na de beslissing om van de Total 24 Hours of Spa een GT-race te maken is dat het bewijs dat toen de juiste keuze werd gemaakt.

Het is niet makkelijk om met zo een groot startveld alles en iedereen te volgen, maar met deze informatie bent u al een heel eind op weg.

DE KLASSEN 

Er zullen vier klassen actief zijn in de Belgische Ardennen, allemaal uit de Blancpain Endurance Series. Wat Spa zo uniek maakt is dat het onderscheid tussen die klassen enkel door de rijders wordt gemaakt, want alle 73 wagens – op één na – beantwoorden aan dezelfde GT3-regels. Vanuit een technisch standpunt is er dus geen verschil tussen de auto op pole en de bolides op de laatste startrij.

'Juliet' vormt de uitzondering op die regel. Deze #53 Porsche 911 GT3 Cup MR werd aangepast om op een VW Kever te lijken en zo de 50ste verjaardag van de eerste 'Dolle Kever'-film te vieren. De wagen rijdt ook voor het goede doel, en steunt het "Viva for Life"-project van radiozender VivaCité en ook "Kinderarmoedefonds.be". 

Juliet valt makkelijk te herkennen, maar bij de andere wagens is dat soms wat moeilijker, zeker 's nachts. Daarom kreeg iedere wagen een Lumirank LED-panel achter de voorruit, waarop de klasse en de drieletterige naamcode van de rijder af te lezen valt. 

Pro is de hoogste categorie, en ook de grootste, met 36 deelnemers. Op die wagens rijdt een maximum van drie rijders, van gelijk welke categorie. De Pro-wagens kunnen worden herkend aan de witte LED-lampjes.

In de Silver Cup bestaat de line-up uit drie of vier Silver rijders, en er zijn geen maximale rijtijden. Deze categorie werpt zich steeds meer op als Junior-klasse en heeft 13 deelnemers dit jaar. Ook zij hebben witte LED-lampjes. Het wordt ook makkelijker om de race via de live timing te volgen, want nu worden de volledige rijdersnamen en merken weergegeven.

In Pro-Am is er een maximale line-up van twee Platinum rijders en twee Bronze rijders. Er moet voor minstens acht uur een Bronze rijder aan het stuur zitten, en ook voor minstens één uur in elk kwart (zes uur) van de wedstrijd. Als een wagen met drie rijders rijdt, moeten er twee Bronze zijn. Er zijn elf deelnemers in de Pro-Am categorie, wagens die zijn te herkennen aan de blauwe lampjes.

Een Am Cup line-up bestaat uit ofwel drie Bronze rijders, ofwel vier rijders met minimum drie Bronze en één Silver rijder. Die Silver rijder mag maximaal zes uur rijden, met een maximum van twee uur per kwart van de race. Er zijn 12 Am-bolides dit jaar, en die rijden met oranje LED-lampen. 

Alle deelnemers maken uiteraard aanspraak op de algemene zege in de Total 24 Hours of Spa, maar sinds de wedstrijd in 2011 in de Blancpain GT Series werd opgenomen kwam de winnaar altijd uit de Pro categorie. Pro-Am, Silver Cup en Am Cup rijders en teams strijden in de Belgische Ardennen dan ook voor de klassezege.

De Total 24 Hours of Spa tellen niet alleen voor de Blancpain GT Series Endurance Cup, maar is ook het topevenement voor de Intercontinental GT Challenge Powered by Pirelli. Hoewel dit een apart kampioenschap is, beantwoorden de 28 wagens aan dezelfde regels als alle andere bolides en is er in de race dus geen onderscheid. De genomineerde wagens vallen makkelijk te herkennen, dankzij de witte Blancpain-strook op de voorruit, daar waar de andere auto's een zwarte sticker hebben.

FORMAT VAN HET EVENEMENT 

Op dinsdag komen er voor het eerst wagens in actie, tijdens de drie uur durende Bronze test. Zoals de naam laat vermoeden is die voorbehouden aan Bronze rijders, om zich zo (opnieuw) vertrouwd te maken met het circuit van Spa-Francorchamps. Silver rijders die nooit eerder in Spa hebben gereden mogen ook aan deze sessie deelnemen. 

Op woensdag draait het vooral omdat de activiteiten in het centrum van Spa, onder andere met de immens populaire parade van de racebolides, van en naar het circuit, en de handtekeningensessies.

Op donderdag is het opnieuw tijd voor actie, en geen klein beetje. Een vrije training van 90 minuten geeft iedere rijder de gelegenheid achter het stuur te kruipen, net zoals de pre-qualifying sessie 60 minuten later op de dag. Deze sessie heeft ook nog een ander doel: mochten de kwalificaties niet kunnen doorgaan, dan worden de resultaten van pre-qualifying gebruikt om de grid te bepalen. Een extra motivatie om een sterke tijd neer te zetten dus.

De eigenlijke kwalificaties gaan door op donderdagavond en bestaan uit vier sessies van vijftien minuten, één voor elke rijder (teams van drie komen niet in actie in Q1). De kwalificatietijd wordt bepaald door het gemiddelde van de beste tijden van elke rijder op de wagen. Als één van de rijders er niet in slaagt een tijd neer te zetten, start de wagen achter alle wagens waarvan alle rijders wel een tijd wisten neer te zetten. Nadien, om 21u50, volgt nog avondlijke vrije training. Hier moet elke rijder minstens twee ronden in het duister afwerken om zich voor te bereiden op de race. 

Op vrijdag is een warm-up van 30 minuten, voor alle wagens. Daarna is het tijd voor de Superpole, waarin de snelste 20 wagens van de kwalificaties de eerste tien rijen van de startgrid zullen bepalen. Ieder team duidt één rijder aan, die twee volledige ronden zal afwerken. De uitslag van deze sessie bepaalt de eerste twintig plaatsen van de grid, en geeft de rijders van één wagen het recht om zich polesitter te noemen.

Op zaterdag is het dan eindelijk tijd voor de race: om 16u30 lokale tijd begint de Total 24 Hours of Spa aan zijn 71ste editie, de grootste sinds de start van GT-regels in 2001. 

DE REGELS

RIJBEURTEN

Een rijbeurt mag maximaal 65 minuten duren, tenzij er een Full Course Yellow of Safety Car-periode geldt aan het einde van de stint. In dat geval mag een rijbeurt vijf minuten langer duren, om de rijder toe te laten tegen traag tempo naar de pitstraat terug te keren. Een rijder mag maximaal drie volle rijbeurten na elkaar uitvoeren, nadien moet hij of zij minstens een uur rusten. Een rijder mag tijdens de Total 24 Hours of Spa maximaal 14 uur rijden. 

BANDEN 

Voor de kwalificaties moeten drie of vier sets banden worden gemerkt, afhankelijk van het aantal rijders in een team. Elke rijder kan zo een nieuw set banden gebruiken. Eén van die sets moet worden gebruikt bij de start van de race, maar na de eerste ronde is de bandenkeuze vrij. Wagens die deelnemen aan de Superpole krijgen de toelating voor die sessie een nieuw setje banden te gebruiken.

TECHNISCHE PITSTOP 

Op sommige wagens kunnen remschijven en –blokken sneller worden vervangen dan op andere. Om de strijd spannend te houden moet iedere wagen een technische pitstop afwerken, die minstens vijf minuten moet duren (van pit in tot pit out). Die, en dat is nieuw in vergelijking met vorig jaar, moet aanvangen voor het einde van het 22ste uur van de race. 

PITSTOPS EN JOKERS 
Sinds vorig jaar mogen het tanken, de rijders- en bandenwissels tegelijkertijd worden uitgevoerd. Voor elke pitstop waarbij er ook getankt wordt, is er een minimumtijd voorzien (gemeten van pit in tot pit out). Zonder tanken is er geen minimumtijd.

Elke wagen beschikt elke zes uur echter over een jokerstop, een pitstop met tankbeurt die geen tijdslimiet heeft, voor een zogenaamde ‘splash & dash’ bijvoorbeeld. 

Verder heeft elke wagen ook vier jokerseconden ter beschikking, waarbij het niet respecteren van de minimum pitstoptijd met een seconde of minder niet wordt bestraft. Die vier seconden mogen niet worden gecombineerd.

PUNTEN EN PRIJZEN 

Bij het behalen van de pole (in elke klasse) krijgt het team en elke rijder op de wagen een punt. Na 6 en 12 uur wedstrijd worden er overall en in elke klasse halve punten uitgedeeld (12 – 9 – 7  - 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1), volle punten zijn er na 24 uur (25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 – 2 – 1). 

Last but not least is er ook de Beker van de Koning, voor de constructeur die het beste resultaat haalt in alle klassen, met punten voor elke wagen na 6, 12 en 24 uur. Vorig jaar ging deze trofee naar Mercedes-AMG, dat de hele wedstrijd lang consistent presteerde.

Zo. Nu weet u alles om deze recordeditie van de Total 24 Hours of Spa op de voet te kunnen volgen.

Persbericht SRO




  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons