van der Horst

Hockenheim: Müller wint natte finale - Pech voor Belgische teams

Rockenfeller - Müller - Rast
Rockenfeller - Müller - Rast
De laatste DTM-wedstrijd van het seizoen kwam op naam van polesitter Nico Müller (Audi Sport Team Abt Sportsline), die daarmee zijn tweede plaats in de eindstand kracht bijzet. Het volledige podium was trouwens voor het merk uit Ingolstadt, met Mike Rockenfeller (Audi Sport Team Phoenix) op twee en kampioen René Rast (Audi Sport Team Rosberg) op drie. Timo Glock was de snelste BMW op de vierde plaats.
Start 2019 DTM Hockenheim Finals Race 2
Start 2019 DTM Hockenheim Finals Race 2
Door het slechte weer werden er twee opwarmrondes gereden, dat werden er zelfs drie toen Paul di Resta zijn Aston Martin aan de kant moest zetten met een technisch mankement. Bij het vrijgeven van de (stilstaande) start is het Rockenfeller die vanop P6 als een speer naar voren schiet. Müller kon de leiding vasthouden en richting de haarspeldbocht zagen we ineens Rast, die vanop de achtste plek was vertrokken, uit de spray komen en de binnenkant van de baan kiezen. De kampioen nestelde zich daardoor op de tweede plaats, voor Rockenfeller en de BMW's van Marco Wittmann en Timo Glock.

Jake Dennis - R-Motorsport I
Jake Dennis - R-Motorsport I
Achterin het veld ging het al in de eerste ronde mis, Nick Cassidy verloor zijn Lexus na een licht contact met de WRT Audi van Jonathan Aberdein en kwam daarbij in de betonnen muur terecht. Luttele tellen later zien we een tweede technisch euvel bij Aston Martin, Daniel Juncadella haast zich uit zijn wagen. De hevige rookontwikkeling aan de motor is het sein voor de wedstrijdleiding om de race stil te leggen door middel van de rode vlag. Bij de tweede startprocedure, die er vrij snel komt, zijn twee teams niet op tijd klaar. Zowel de RBM BMW van Philipp Eng als de WRT Audi van Pietro Fittipaldi krijgen dan ook een drive through penalty voor het werken aan de auto na het 3-minuten signaal.

Nico Müller - Audi Sport Team Abt Sportsline
Nico Müller - Audi Sport Team Abt Sportsline
De herstart was door de regen een keer niet twee-aan-twee en dus veranderde er vooraan niet veel. De drie Audi's van Müller, Rast en Rockenfeller werden gevolgd door de BMW's van Wittmann en Glock. Bij de pitstop ging Wittmann echter net te vroeg weg en gaf hij de binnenkomende Aberdein een heel licht tikje, genoeg om zelf ook een drive through penalty op te lopen. Rast kon initieel de leiding pakken na zijn pitstop maar op zijn koude banden moet hij aan de Mercedes-tribune te veel corrigeren en dus kan merkgenoot Müller er weer langs. Ook Rockenfeller geraakte even later voorbij de regerende kampioen.

Joel Eriksson - BMW Team RBM
Joel Eriksson - BMW Team RBM
Jamie Green (Audi Sport Team Rosberg) en RBM-rijder Joel Eriksson stelden hun pitstop uit tot in de laatste ronde, zij kwamen uiteindelijk net tekort en finishten als vijfde en zesde. De andere Racing Bart Mampaey BMW's kwamen als dertiende (Van der Linde) en veertiende (Eng) over de meet, na zijn straf kwam de Oostenrijker niet meer in het stuk voor. Fittipaldi kreeg dezelfde straf en eindigde als vijftiende, terwijl de WRT Audi van Aberdein de finishvlag niet zag.

Foto's: Georges De Coster & Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 6 oktober 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hockenheim DTM.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons