van der Horst

IMSA: GTLM maakt plaats voor GTD Pro vanaf 2022

Porsche 911 RSR en Porsche 911 GT3 R
Porsche 911 RSR en Porsche 911 GT3 R
Tijdens de persconferentie op donderdag voor de 24 uren van Daytona maakte IMSA-directeur John Doonan bekend dat de GT Le Mans-klasse aan zijn laatste seizoen bezig is in het IMSA kampioenschap en vanaf volgend jaar vervangen wordt door GT Daytona Pro. De reden hiervoor is duidelijk, de GTLM klasse telt nog amper deelnemers nadat Porsche er vorig seizoen de stekker uit trok en ook BMW van een volledig seizoen afzag. GT Daytona, de originele klasse, blijft wel nog bestaan maar mikt onder meer op amateur piloten
BMW M4 GT3
BMW M4 GT3
Het werd duidelijk na het einde van vorig seizoen dat de GTLM-klasse aan zijn laatste loodjes bezig was. Terwijl er zes wagens dit weekend zullen aantreden in Daytona, bevestigde naast de twee Corvettes tot nu toe alleen de Weathertech Racing Porsche een deelname aan een vol seizoen de klasse. Met de wijziging mikt men ook op professionele piloten om deel te nemen in de GTD maar zij krijgen met de GTD Pro een eigen klasse krijgen. Zowel fabrieksteams als klantenteams zijn welkom in de Pro. Pro-Am of Am-Am paren zijn toegelaten in zowel GTD Pro als GTD. Ook belangrijk is dat IMSA kiest voor het nieuwe FIA GT3-reglementen dat ingaat in 2022, waardoor wagens zoals de BMW M4 GT3 en Evo-kits op de huidige bolide toegestaan zijn.

Foto's: Porsche AG & BMW



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op donderdag 28 januari 2021.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons