van der Horst

Interview Anthony Kumpen: "Geloof absoluut niet in een Benelux kampioenschap"

Anthony Kumpen
Anthony Kumpen
Het leven van Anthony Kumpen veranderde de laatste tijd gevoelig. Niet alleen vierde de Hasselaar de geboorte van zijn eerste zoon Henri-Constant, ook nam hij afscheid van de wereldvermaarde fietsenproducent Ridley en opende hij zijn eigen filiaal van autotuner Heinz Performance. Op vlak van autosport wisselde hij eveneens het geweer van schouder door het stuur te nemen van een Nascar-bolide en won hij ei zo na de 24 Hours of Zolder in een prototype. Er zijn evenwel ook nog zekerheden, want het Belgisch Kampioenschap circuit betwist hij met een vertrouwde Audi R8 LMS GT3. Autosport.be klopte aan bij de zesvoudig winnaar van de 24 Hours of Zolder voor koffie en een gesprek.

Anthony, je staat in het Belgian Racing Car Championship momenteel 18 punten achter op de leiders met nog één meeting te gaan; hoe schat je je titelkansen nog in?

PK Carsport - Audi R8 LMS ultra
PK Carsport - Audi R8 LMS ultra
We willen de titel, zoveel is wel duidelijk. Als we de seizoensfinale winnen, dan mag de Aston Martin (van Bouvy/Schmetz nvdr.) evenwel slechts op de laatste podiumtrede eindigen. Dat betekent dat we dus niet alles zelf in handen hebben, maar ook dat de druk bij de concurrentie ligt. Wij kunnen voluit gaan voor de zege en onze Audi R8 LMS ultra is normaal ook sterk op Circuit Zolder. Daarbij hebben we tevens het voordeel dat Audi Sport aanwezig zal zijn omdat er dat weekend ook een manche van de Blancpain Sprint Series wordt verreden op Circuit Zolder. Dat gezegd zijnde, kan ik stellen dat we er zeker klaar voor zijn. We weten wat ons te doen staan en we maken zeker nog een grote kans op de eindoverwinning.

Je bent zoals gezegd aangewezen op achtervolgen in de eindfase van het BRCC, was het opnemen van een relatief onervaren piloot als Frank Beliën geen gigantisch risico voor een team met titelambities?

Frank Beliën
Frank Beliën
Frank is een piloot die vaak onderschat wordt, want hij heeft enorm veel potentieel, maar tegelijk ook een flinke dosis pech gekend dit seizoen. Dat speelt mentaal natuurlijk mee, maar Zolder is zijn circuit. Hij heeft ondertussen tevens ervaring met zowel het team als de wagen en vanzelfsprekend gaan we hem goed begeleiden. Je kan daarnaast ook moeilijk verwachten dat iemand in zijn eerste jaar op dit niveau foutloos blijft. Ik blijf er van overtuigd dat Frank een goede keuze was voor zowel Bert en mezelf als het team.

Je spreekt over het team, hoe belangrijk is de ervaring van een in de racerij door de wol geverfd team als PK Carsport?

PK Carsport team 2014
PK Carsport team 2014
PK Carsport is een super sterk team en dat is voor mij de reden waarom je het team jaar na jaar aan de top van de racerij ziet staan. Er is door de jaren heen een evolutie waarbij veel teams komen en gaan, maar onze jongens draaien al meer dan twee decennia mee. De enige reden hiervoor is evenwel vrij eenvoudig; we vormen een hechte groep en iedereen kan zich perfect van zijn taak kwijten. Twee elementen die belangrijk zijn als je jezelf op een hoog niveau wil handhaven.

Ervaring is dus van kapitaal belang; in welke mate helpt het feit dat zowel Bert als jijzelf Spa en Zolder als je broekzak kennen?

De ervaring op die circuits helpt natuurlijk altijd, maar de meeste piloten en teams die in België rijden kennen beide circuits ondertussen ook wel; dat is een beetje het nadeel als je maar twee circuits hebt.

Ook jullie strijdros, de Audi R8 GT3, is op zijn zachtst uitgedrukt geen onbekende voor jou. Hoe verhoudt de nieuwe Audi zich tot deze van het seizoensbegin. Is het kampioenschap er door de upgrades van de wagen eenvoudiger op geworden?

600Km Spa: De race in beeld gebracht
De wagen is natuurlijk een stuk sneller geworden. Ons grootste nadeel is dat er momenteel geen gegevens voorhanden zijn van de wagen met dit type Michelin rubber. Uiteraard is het voor ons eenvoudiger om een strategie uit te werken ten opzichte van wagens die intrinsiek even snel zijn als onze Audi; je kan dus stellen dat onze job er iets eenvoudiger is op geworden ja.

Missen jullie nog concurrentie in GT3? Wat bijvoorbeeld met andere Belgische teams die niet op het appel staan of een gerennomeerde buitenlandse equipe bijvoorbeeld?

Start 600km van Spa
Start 600km van Spa
Uiteraard wil iedereen veel teams in de topklasse, maar als je kijkt naar pakweg de laatste 20 jaren, dan had je in de topjaren van de Belcar ook slechts een vijftal wagens die effectief konden strijden voor de algemene zege. Een vijftal topwagens, gevolgd door een vijftal subtoppers zal je altijd hebben. De kunst schuilt er in om daarnaast nog een dertigtal andere wagens aan te trekken die de buik van het startveld moeten vormen.

Was de keuze van Kronos om GT3 te behouden achteraf bezien de juiste of was een betere oplossing voor het Belgisch Kampioenschap geen downsizing zoals bijvoorbeeld bij de 24 Hours of Zolder?

600Km Spa: De race in beeld gebracht
Zelfs al zou je downsizen, loop je volgens mij nog aan tegen de grens van een tiental toppers en subtoppers. Op die zegepretendenten moeten we ons volgens mij ook niet te hard focussen, die zullen hun weg wel vinden. Wat men bij de 24 Hours of Zolder vooral goed heeft aangepakt, is geluisterd naar de rijders met een beperkt budget en doorgaans kleinere wagens. Die maken mee het spektakel en moeten we er in de toekomst absoluut bij hebben.

Waar ligt de toekomst van het BRCC volgens jou? Is een Belgisch Kampioenschap levensvatbaar of moet er breder gekeken worden, bijvoorbeeld op Benelux niveau? BRCC is tenslotte een “FIA Authorised International Series”...

De toekomst ligt volgens mij in het aantrekken van die kleinere wagens en het behouden van een vijf tot tiental topwagens. Tel daarbij een goede sfeer en een leuke ontmoetingsplaats voor teams, piloten, pers, ... zoals in de tijd van de Belcar. Ik geloof absoluut niet in een Benelux-kampioenschap.

Staat BRCC dicht genoeg bij de fans vind je? Je bent ideaal geplaatst om de vergelijking te maken met een kampioenschap als de Nascar Whelen Euro Series, een serie waar veel energie in promotie wordt gestopt.

Kronos, maar ook andere promotoren als SRO, kunnen inderdaad nog veel leren van Nascar evenementen zoals deze in Tours of Brands Hatch. Dat zijn eerst en vooral echte evenementen en niet gewoon autoraces, men heeft een prorgamma naast de races. Dit alles vergt natuurlijk een pak werk en dito investering en ook Nascar krijgt dit niet meteen klaargespeeld voor elk event. Het is vooral uitzoeken wat de fans precies willen.

Hoe bevalt je eerste seizoen Nascar Whelen Euro Series je; betaalde je veel leergeld?

Anthony Kumpen - PK Carsport
Anthony Kumpen - PK Carsport
Ik kan mij niet herinneren wanneer ik me nog zo goed geamuseerd heb in een racewagen. Het is weer racen pur sang met; schakelen, tussengas, close racing; kortom hard werken en fysisch en mentaal enorm zwaar. Ik betaalde evenwel veel leergeld; de snelheid was er van bij het begin doordat we goed hadden getest enerzijds en anderzijds omdat de Nascar-wagens sterk aanleunen bij de eerste generatie GT1’s zoals de eerste Viper’s en de eerste Corvette’s. De rijstijl van die auto’s heeft me altijd al gelegen en dat was zeker een voordeel, maar desonsdanks heb ik veel fouten gemaakt en door het gebrek aan ervaring hebben we ook meer tijd nodig gehad om de set-up’s uit te dokteren. Als je dan weet dat een tweetal tienden je 5 à 10 grid-plaatsen kost, besef je meteen de impact.

Wat is je globale mening over de concurrentie in de serie?

PK Carsport - Nascar Whelen Euro Series
PK Carsport - Nascar Whelen Euro Series
Er is een grote kloof, dat kan je wel stellen. Je hebt een aantal sterkte teams die ook al in andere series goed uit de verf kwamen in het verleden. Zo zijn er evenwel slechts 6 à 7 teams met 12 à 14 wagens; de overigens 20 wagens en teams hebben toch nog wel wat werk voor de boeg, maar dat is niet abnormaal in een kampioenschap dat snel groeit. Je hebt een aantal zeer sterke rijders zoals Ander Vilarino en Borja Garcia die in de eenzitterij namen als Pastor Maldonado, Nico Rosberg en Lewis Hamilton nog het nakijken gaven; Garcia heeft zelfs nog getest voor Toyota in de F1. Op vlak van sportiviteit liggen de kaarten soms moeilijker. De bolides zijn stevig, waardoor elkaar eens raken geen enkel probleem vormt, maar sommige rijders kennen het verschil niet tussen een tikje uitdelen en botsauto spelen...

Hoe belangrijk is de Europese Nascar voor Circuit Zolder?

Als Circuit Zolder dit goed aanpakt, kan dit zonder enig probleem uitgroeien tot het grootste evenement op de jaarkalender. In Brands Hatch trekt Nascar meer volk dan DTM, of eender welke andere race. Ook Zolder kan dat, maar dat vergt wel een investering natuurlijk. Nascar is in de VS de tweede sport, na NFL (American Football nvdr.) en voor de NBA (Basketbal nvdr.) en de organiatie is vastberaden om het concept ook in Europa te laten groeien.

Jerry De Weerdt kondigde begin dit jaar aan zijn eigen bolide te zullen aankopen en deze staat ondertussen klaar voor de finale. De aandacht uit België lijkt evenwel relatief beperkt, verwacht jij een overstap van gevestigde waarden naar het kampioenschap of is het eerder uitkijken naar bijvoorbeeld jong talent?

Brass Racing - Dodge Challenger
Brass Racing - Dodge Challenger
De serie is in volle groei, maar je ziet toch al namen als Jerry De Weerdt inderdaad, Bas Leinders met het team van Franz Dubois en enkele Belgische piloten. Voor jonge piloten is dit een ideale formule, want de budgetten zijn driemaal kleiner als deze bij de GT’s. De aandacht voor het kampioenschap gaat wel komen, daar ben ik zeker van. België hinkt op vlak van autosport altijd iets achterop omdat we de cultuur van een land als Groot-Brittannië niet kennen. Als je kijkt hoe het evenement over het Kanaal liep dit jaar en welke media-aandacht we in Spanje en Frankrijk hebben, dan gaat België ook nog wel overstag. Enorm positief is evenwel dat de mensen van Circuit Zolder in Brands Hatch aanwezig waren en vanaf toen alles in het werk hebben gesteld om de serie op hun kalender te krijgen. Ze waren dus dadelijk overtuigd en hebben de deal ook knap afgerond.

Hoe werkt de formule van Elite 1/2 het vinden van rijders in de hand (of net tegen)? Verschillende bolides zijn niet het ganse seizoen gevuld, vormt dat een potentieel probleem naar budgetten toe?

Maxime Dumarey - PK Carsport Chevrolet SS
Maxime Dumarey - PK Carsport Chevrolet SS
De formule van Elite 1 en Elite 2 is de beste die ik ooit gezien hebt. Je kan een amateur-rijder of jong talent enerzijds en een pro-rijder anderzijds samen laten racen, zonder dat de ene de andere zijn resultaat beïnvloedt. Toch kan je data uitwisselen, set-up’s samen bekijken enzoverder en daarnaast kan je ook de kosten delen. Als je niet wil dat je wagen in de andere klasse rijdt, moet het ook niet; de keuze is aan de rijders en de teams. Meestal gaat men evenwel aan de slag in beide klasses, maar niet altijd. Je ziet evenwel duidelijk dat de formule werkt, want iedere race had men meer dan 22 deelnemers per klasse. Volgend jaar gaat men het maximum aantal beperken tot 28, want meer wagens heb je in zo een sprint format volgens mij zeker niet nodig.

Je opende onlangs je eigen filiaal van Heinz Performance; Heinz Performance by Anthony Kumpen, een tuningzaak in dezelfde gebouwen als de ateliers van PK Carsport. Is er dan een kruisbestuiving tussen beide zaken?

Corvette C7 op de testbank van Heinz Performance by Anthony Kumpen
Corvette C7 op de testbank van Heinz Performance by Anthony Kumpen
Dit is inderdaad een perfecte combinatie. Ik ben nu dagelijks bezig met het tunen van personenwagens en met PK Carsport. Beide vullen elkaar perfect aan, want autosport is de bakermat van ontwikkelingen voor gewone auto’s; dat is al vele decennia zo en die situatie geldt de dag van vandaag nog steeds. Vanwege die nauwe integratie kunnen zowel het team, als mijn tuningbedrijf als ikzelf groeien waardoor het geheel sterker voor de dag komt. Iedereen profiteert dus van de voordelen die de samenwerking met zich meebrengt, zo kan je het stellen.

Is de ervaring van een man als Heinz Bonnaerens belangrijk?

Heinz Bonnaerens - Anthony Kumpen
Heinz Bonnaerens - Anthony Kumpen
Absoluut, Heinz is de beste en meest gerenommeerde tuner van België en zonder hem had ik dit bedrijf nooit kunnen starten. Zijn technische kennis in zijn vakgebied is voor mij ongeëvenaard.

In hoeverre is jouw internationale bedrijfservaring bij Ridley Bikes een katalysator voor Heinz Performance by Anthony Kumpen? Put je voordeel uit ervaring uit je vorige leven?

Uiteraard. Ik weet wat het is om een bedrijf op te bouwen en mijn ervaring helpt me enorm om nu de juiste keuzes te maken.

Wat maakt de aanpak van Heinz Performance by Anthony Kumpen dan zo speciaal? Het is toch niet de eerste tuningzaak in Limburg en al zeker niet in België.

Frank Beliën - Thierry Deflandre - Griet Vanhees - Anthony Kumpen - Heinz Bonnaerens - Bert Longin
Frank Beliën - Thierry Deflandre - Griet Vanhees - Anthony Kumpen - Heinz Bonnaerens - Bert Longin
Tuning is een business die in België in feite nog in haar kinderschoenen staat en bijgevolg heb je in ons land weinig tuners die werken volgens de aanpak die wij hanteren. Wij volgen het Duitse principe, een manier van werken uit een land waar tuning een zeer grote sector is. In België werken veel tuners met standaard programma’s; een powerbox of chiptuning die de wagen beter laat aanvoelen, maar dat betekent hoegenaamd niet dat je wagen ook effectief beter rijdt. Om je wagen ook effectief anders te laten aanvoelen, moet je kunnen weten wat er speelt wanneer deze dagdagelijks op de weg rijdt.

Vermogensbank bij Heinz Performance by Anthony Kumpen
Vermogensbank bij Heinz Performance by Anthony Kumpen
Wij hebben een vermogensbank waarbij we elk type wagen kunnen testen en waarbij we de snelheden van op de openbare weg evenaren. Een dergelijke testbank is een enorme investering, maar is simpelweg cruciaal. Je hebt veel degelijke testbanken, maar er bestaan er slechts enkele die alles kunnen meten zoals wij het doen. Als je die gegevens niet kan verzamelen, kan je eigenlijk niet op een verantwoorde manier tunen, want iedere wagen is anders, ook al is hij van het zelfde type en productiejaar.
 
Onze filosofie draait rond “meten is weten” en op basis van onze metingen gaan we het eigen motorprogramma van de wagen aanpassen. We werken dus in iedere wagen individueel en dat is echt tunen. Je kan het vergelijken met het principe wat je op het circuit hanteert bij een racewagen. Je stelt ook iedere wagen individueel af, anders moesten teams geen ingenieurs hebben en konden ze gewoon de gegevens van de constructeur overnemen.
 
Meting testbank Heinz Performance by Anthony Kumpen
Meting testbank Heinz Performance by Anthony Kumpen
Ook de vragen die we van onze klanten ontvangen, verschillen. Het is een cliché, maar elke klant wordt bij ons apart behandeld in het licht van zijn vraag. De ene wil nameljik wat extra koppel, terwijl de volgende klant misschien net wel minder wil verbruiken. Overigens kunnen we alles wat we aanpassen en bereiken ook bewijzen, want we doen meerdere metingen en de resultaten en grafieken (voor en na) worden ook gewoon meegedeeld aan onze klanten. We lichten de gegevens ook gewoon toe aan de klant, terwijl hij de test ziet gebeuren. Op die manier weet men perfect wat er met zijn wagen is gebeurd tijdens het procédé en dat is volgens ons ook hoe het hoort te zijn!

Foto's: Marnik Mouchaers, Arne Simons, Georges De Coster, Martijn Wouters, PK Carsport press, Brass Racing, Heinz Performance by Anthony Kumpen & Nascar Whelen Euro Series press



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op woensdag 8 oktober 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons